Jump to content

Dateline bikini prosjekt, bilder

ersk3

Recommended Posts

Hei, jeg har jobbet litt i vinter med å få ferdig min dateline bikini. Båten er norskstøpt i år 2000 og når jeg kjøpte den så den ut som et vrak... Men jeg har brukt vinteren på å pusse den opp og hadde første prøveturen i dag :) Tenkte jeg kunne legge ut noen bilder av prosessen for å inspirere andre dateline eiere! Bare å spørre om du lurer på noe, dette syntes jeg er morsomt!

Har aldri pusset opp noen båt før, men en gang må jo være den første. Det har vært mye jobb, men det er jo gøy å kunne si at en har gjort alt selv :)

Kan jo fortelle litt om hva jeg har gjot; Først rev jeg ut alt som var i båten og snudde den på hodet. Det hadde aldri vært bunnstoff på den da den hadde gått i ferskvann, og jeg måtte fikse et par skader i bunnen før jeg kunne gå over med primer og bunnstoff. Side(pynte)putene var råtne så de måtte lages nye. Akterspeilet forsterket jeg med rifla alu-plater som jeg kuttet til og limte på plass. Det skjulte dårlig arbeid med gelcoat i akterspeilet fra før av, dessuten stivet det av akterspeilet og ser kult ut! Så bygde jeg opp et instrumentpanel av en syrefast stålplate som jeg kuttet til, båret hull til et "old style" bryterpanel med lysdioder som jeg lagde til. Etter det tilpasset jeg instrumenter og hydraulisk styring slik jeg ville ha det i instrumentpanelet. Vindskjermen så ikke ut, derfor fikk jeg valset til en stålbøyle med lekre beslag, og kuttet ut ny vindskjerm i sota leksanplate, det gjorde virkelig susen! Jeg fikk montert pullere både forran og bak, samt fastmontert bensintank i bauen, der jeg la nytt gulv unner og stroppet den fast. Jeg la opp slange slik at jeg fyller bensin forran på båten (litt upraktisk, men det ser kult ut), samt utlufting bak. Ny fenderlist var et must, da den gamle var sliten. Så trakk jeg alt av kabler til det elektriske, GPS, ekkolodd, VHF, instrumenter, alarm, annlegg, osv, og monterte et 110ampere timer batteri. Basskassen skrudde jeg fast i bauen så den dekket til bensintanken. Jeg monterte på kraftige LED lys både forover og bakover, dette er praktisk når en er ute om natten. Jeg laget en midtkonsoll til å ha midt i båten, dette er praktisk til å ha instrumenter i, samt oppbevaringsplass. Etter det fikk jeg på motoren og fikk en stålpropell som matcha. Motoren er en Tohatsu 90HK tldi som er brukt en sesong. Jeg er litt skuffet over toppfarten da den ikke går mer en 41 knop... Men etter litt grubling ser jeg at motoren med fordel kunne stått 4-5 cm lenger oppe, men for å få til det trenger jeg en motorheis, da den alerede er montert i de øverste hullene. Dette får bli til neste år! Jeg fikk henta havnepressenningen i dag, så det eneste som er igjen er å skru fast kalesjefestene. Vel det er sikkert mer jeg kunne fortalt, men det er vel begrenset interessant å lese. Lurer du på noe er det bare å spørre, under ligger et par bilder av båten slik den er nå :) God sommer og båtsessong alle sammen!

img_20120620_115620.jpg

img_20120621_212209.jpg

img_20120621_212221.jpg

img_20120621_2122292.jpg

• 7 måneder senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...