Hanto Startet 28.Januar.2005 Del på Facebook Startet 28.Januar.2005 Hei! I morgen skal jeg se på en 1983 mod Nidelv 24 med en 50 hk Turbomatet Yanmar som er ferskvannskjølt. Motoren har gått 3800 timer. Er det mye for denne motoren, hva bør jeg se etter?? Hva annet bør jeg sjekke spes på denne båten? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 28.Januar.2005 Del på Facebook Svart 28.Januar.2005 Hei! I morgen skal jeg se på en 1983 mod Nidelv 24 med en 50 hk Turbomatet Yanmar som er ferskvannskjølt. Motoren har gått 3800 timer. Er det mye for denne motoren, hva bør jeg se etter?? Hva annet bør jeg sjekke spes på denne båten? <{POST_SNAPBACK}> Hvilken pris er den satt til? Har en Nidelv 1976 modell selv med en '86 mod Yanmar 33HK Sitér dette innlegget Link to post
Hanto Svart 28.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2005 Hvilken pris er den satt til? Har en Nidelv 1976 modell selv med en '86 mod Yanmar 33HK <{POST_SNAPBACK}> Prisforlangende 150000,- Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 3.Februar.2005 Del på Facebook Svart 3.Februar.2005 Synes dette virket dyrt jeg. Kan hende Nidelvbåtene er så dyre.?. Man får en Saga 27AC for 150 00,- Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 3.Februar.2005 Del på Facebook Svart 3.Februar.2005 Er det den som ligger her http://www.finn.no/finn/boat/object;pdc=11...wu030186&pos=10 . Det følger jo med en del utstyr som ikke er helt vanlig på 24" Nidelv snekkene (ankervinsj, autopilot). Jeg har også inntrykk av at de fleste som er noe billigere i pris har saltvannskjølt motor. Videre har man nok heller ikke bruk for så stor motor i denne snekka. Jeg hadde tildligere en tilsvarende med 36 hk motor. Når man ga "topp spiker" på denne motoren, så økte egentlig ikke farten noe - den bare "gravde seg" lenger ned bak. Jeg synes vel prisen er i høyeste laget, men det er dette med ferskvannskjøling + ekstrautstyret da. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 3.Februar.2005 Del på Facebook Svart 3.Februar.2005 Synes dette virket dyrt jeg. Kan hende Nidelvbåtene er så dyre.?. Man får en Saga 27AC for 150 00,- <{POST_SNAPBACK}> Nei, ikke så dyrt med den motoren og ustyret, men hadde det vært en eldre volvo penta hadde jeg vært enig. De fleste nidelv har jo md2b eller md11/17, mye dårligere motorer enn denne yanmaren. Utstyrslista virker bedre enn gjennomsnittet. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Platt Svart 3.Februar.2005 Del på Facebook Svart 3.Februar.2005 Synes prisene på Nidelv 24 er kunstig høye! Da ville jeg heller sjekket ut denne SAGA'en, og lagt inn et bud på 150K. Mye mer båt for penga, spør du meg! I utgangspunktet er 180K rimelig for en Saga27AC. Sitér dette innlegget Link to post
GOE Svart 3.Februar.2005 Del på Facebook Svart 3.Februar.2005 Hei! I morgen skal jeg se på en 1983 mod Nidelv 24 med en 50 hk Turbomatet Yanmar som er ferskvannskjølt. Motoren har gått 3800 timer. Er det mye for denne motoren, hva bør jeg se etter?? Hva annet bør jeg sjekke spes på denne båten? <{POST_SNAPBACK}> Generelt bør du vel sjekke om det er:Skader eller større reperasjoner i skrog? Plastpest? Vurder om puter/seter må trekkes om? Kalersje, er den tett og hel? Er det fuktskader/lekkasjer å se? Hvordan er det elektriske anlegget? Ladespenning? Sjekk ror og propellanlegg. Skroggjenomføringer bør sjekkes. Motoren, starter den lett? Er det ulåter å høre? Går girskifte lett å greit? Har det vært større reperasjoner på motor? Sikkert flere ting som også bør sjekkes men her er i alle fall en del sentrale ting. Om det er spesielle ting på Nidelv 24 eller denne Yanmar motoren som man bør ta hensyn til vet jeg ikke. Lykke til i jakten på båt. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
JanS/EIR Svart 3.Februar.2005 Del på Facebook Svart 3.Februar.2005 Denne Saga'en så absolutt meget bra ut, FrankA, og masse båt for kronasjen. Men Hanto får litt av tur for å hente den i Sortland! Hvor mange NM blir det tro? mvh Jan S Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Erik Svart 3.Februar.2005 Del på Facebook Svart 3.Februar.2005 (redigert) Har selv en Nidelv 24 m/ md17 36 Hk ferskvannskjølt gangtimer 1150 1980 Mod Kjøpt Juni i fjor for 104 000,- (prutet ned fra 110 000,-). Selger (og jeg også) synes det var en grei pris sett i forhold til markedet på disse ellers på det tidspunktet (Men det var i Høysesongen, rett før ferien). Om din er dyr eller billig skal jeg ikke ta stilling til, men det er ihvertfall ikke verdens rekord Synes ellers lista til GOE dekker det meste som skal sjekkes, men har noen kjappe til : Sjekk varmeren : Starter den (gir varme). Starter det UTEN at motoren går (det skal den, men det gjør ikke min) Sjekk kjølsvinet. Du vil helst ikke ha vann der (da lekker noe, enten hylse eller kalesje (eller skrog/fenderlist ol.) , og du vil IHVERTFALL ikke ha olje der !!! Sjekk eksosen. Den skal hverken være Hvit eller svart, som isåfall indikerer at ikke tilstanden på motoren er på topp. Sjekk dassen. Spyller den greit ? Er det greit å tømme tanken? Hos meg var luftingen tett, med resultatt mye motstand, og etter kort tid sprukken belg på pumpa. Jeg er kjempefornøyd med min Nidelv 24. Saga 27 har selvfølgelig sine fortrinn, men er du ikke ute etter aktercabin, så føles Nidelven MYE romsligere synes jeg, sine 3 fot kortere til tross. Har bare vært ombord i en saga 27 en gang, men den føltes trang i forhold, syntes jeg. Ønsker du aktercabin, stiller saken seg selvf. anderledes. Lykke til. Redigert 3.Februar.2005 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Janoho Svart 3.Februar.2005 Del på Facebook Svart 3.Februar.2005 Synes prisene på Nidelv 24 er kunstig høye! Da ville jeg heller sjekket ut denne SAGA'en, og lagt inn et bud på 150K. Mye mer båt for penga, spør du meg! I utgangspunktet er 180K rimelig for en Saga27AC. <{POST_SNAPBACK}> Med fare å tråkke noen på tærne Synes sagaen virker litt trang i forhold, har mer sansen for nidelven. Nå er det jo noen som sier at Saga 27 ruller fælt, men det vet jeg ikke om stemmer. Ellers er jo begge snekkene veldig pene å se utenfra og det virker praktisk med akterkabinen på sagaen. For de som ikke overnatter/langtur er den jo bare med på å stjele verdifull uteplass. Alt til sitt bruk.. tydligvis JOH Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 3.Februar.2005 Del på Facebook Svart 3.Februar.2005 Nidelven ruller nå ganske fælt, den og. Og så er den følsom for sideveis vektforskyvning ombord. Da jeg hadde «Valkyrien» var det en av kameratene mine, med kroppsvekt på 100 kg ++ som hardnakket hevdet ta det var han som styrte båten, og ikke Worse. Og han hadde langt på vei rett. Undervannsskroget på N24 er relativt flatt med en ikke altfor dyp kjøl og dermed er den utrolig følsom for både sidesjø og låringssjø. Men det er fortsatt en sabla god båt. Savner den ennå, jeg! Men Viksund 25/27 er bedre ... både på plass og sjøegenskaper. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Platt Svart 4.Februar.2005 Del på Facebook Svart 4.Februar.2005 Siden du skal sjekke ut en Nidelv 24, er du vel på snekke-jakt!? Du har sikkert sett de fleste av disse, men anyway: Nidelv 24 Kr. 125.000,- (Kr.sand) Nidelv 24 Kr. 110.000,- Nidelv 24 Kr. 85.000,- Nidelv 24 (??) Kr. 110.000,- Joda 24 Kr. 75.000,- Kragerø 26AC Kr. 140.000,- Sollux 24AC Kr. 115.000,- Marex 24 Kr. 120.000,- Fram 25 Kr. 99.000,- Joda 24 Kr. 94.000,- Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 8.Februar.2005 Del på Facebook Svart 8.Februar.2005 Hei! I morgen skal jeg se på en 1983 mod Nidelv 24 med en 50 hk Turbomatet Yanmar som er ferskvannskjøltKjøpte du Nidelven Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 9.Februar.2005 Del på Facebook Svart 9.Februar.2005 Jeg veit hva jeg skal neste gang jeg skal kjøpe /prøve båt . Ta med en som kan litt om båt og motor . Han ser sikkert etter litt her og der . Det må da være ett av dem bedre råda når det gjelder og kjøpe båt . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.