selco18_ Startet 21.Juni.2012 Del på Facebook Startet 21.Juni.2012 Hei. var i dag på en tur me båten sammen me familien. La en den opp plan og etter 5 minutter begynte den og feil tenne og smell el poffe fra forgasser. Stoppet sjekket visuelt ikke funnet noe feil. Startet opp og går fint frem til ca 2000o.min da går den ikke på alle sylinderne lenger og klarer ikke få den i plan heller. Noen som har anelse hvor jeg bør begynne ny elektronisk tenning og ny coil. Kjørte lenge på 1500o.min da er den helt fin . Sitér dette innlegget Link to post
Omegaen Svart 22.Juni.2012 Del på Facebook Svart 22.Juni.2012 Du kan vel begynne med å sjekke rotor, stiften i fordeleren, om det er mye slitasje på 8-kanten som beveger stiften, avstanden på stiften, kondensatoren i fordeleren, pluggledningene, åpningen på pluggene, og om tenningen er rett. Skrape vekk eventuell rust og eiring der dette er.. Jeg har byttet til elektronisk tenning på min 225F og merket stor forskjell på gangen på motoren.. Sitér dette innlegget KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP Link to post
selco18_ Svart 22.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2012 Skal sjekke det men jeg har elektronisktenning og da har jeg ikke stift! Sitér dette innlegget Link to post
Omegaen Svart 22.Juni.2012 Del på Facebook Svart 22.Juni.2012 ok.. leste første innlegget ditt litt raskt, trodde kanskje du lurte på å skifte til elektronisk tenning.. Er det mulig at fordeleren kan ha vridd seg litt slik at tenningen ikke er rett? Hvordan er tilstanden på forgasser, bensinpumpe, det store bensinfilteret og bensinfilteret i forgasseren? Kan det være at den ikke får nok bensin på høyere turtall? Sitér dette innlegget KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP Link to post
Bearded Beast Svart 22.Juni.2012 Del på Facebook Svart 22.Juni.2012 hvor mye vann har du tanken da? Sitér dette innlegget Link to post
selco18_ Svart 22.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2012 Skal forsøke bytte fordeler lokk rotor bensinfilter og forsøke kondensfjerner . Motor oppfører seg likt om jeg bare ruser i nøytral behøver ikke motstand. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 22.Juni.2012 Del på Facebook Svart 22.Juni.2012 defekt pluggkabel kansje? Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
selco18_ Svart 25.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2012 Sjekket div i dag. Tenning er riktig om det stemmer med 8grader fortenning . Byttet rotor fordelerlokk bensinfilter kondensfjerner er fylt på. Ingen av disse tingene hjalp. Men tenkte prøve en annen coil og etter det startet den ikke det står 12volt på både sekundær og primær siden selv om kun det er kun det en ledning på klemme 15 altså pluss på coilen som står på dette er vel ikke riktig? Skal vel være 12v me tenning på kl 15 og 5v el noe på klemme 1 på coil? Har elektronisk tenning. Sitér dette innlegget Link to post
selco18_ Svart 25.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2012 Motor fungerer helt ok når den var kald. Litt varme så smeller det i gasser og feiltenner. Sitér dette innlegget Link to post
Omegaen Svart 26.Juni.2012 Del på Facebook Svart 26.Juni.2012 Det stemmer at du skal ha 8 grader fortenning ved ca 700 omdreininger. Hvilke type elektronisk tenning har du? HIN? Eller noe annet? Vet du hvordan tilstanden på forgasseren din innvendig er? Har den vært overhalt de siste årene, eller er det den orginale som står på uten å ha blitt gjort noe med siden motoren var ny? Sitér dette innlegget KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP Link to post
selco18_ Svart 26.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2012 Gasser er nok ikke gjort noe me på ei stund nei . Men fungert helt fint frem til jeg begynte bytte til elektronisktenning fra ebay. Tenninga fungerte fint en par små turer men nå er det slutt på det. Sitér dette innlegget Link to post
Omegaen Svart 26.Juni.2012 Del på Facebook Svart 26.Juni.2012 har du link til tenningen du kjøpte? Sitér dette innlegget KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP Link to post
Omegaen Svart 28.Juni.2012 Del på Facebook Svart 28.Juni.2012 hvordan gikk dette? funnet feilen? hadde faktisk lignende feil på min når jeg sjøsatte på tirsdag.. fant feilen på min i dag etter en del timer med tenking, knaking, prøving og feiling.. Sitér dette innlegget KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP Link to post
selco18_ Svart 3.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2012 Med været som er her reiste vi til Bulgaria i en uke, så prøver få sett litt på problemet denne uken engang. Tenningen jeg kjøpte var denne http://www.ebay.com/itm/Electronic-Ignition-Conversion-Kit-8-Cylinder-Volvo-Penta-Marine-Engines-/310395770514?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&vxp=mtr&hash=item4845079692#ht_8620wt_702 Har bestilt coilen som er anbefalt til kitet så får vi se hva som skjer da. Er det noe spesielle pluggkabler på aq225d el kan universale ledninger brukes? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 3.Juli.2012 Del på Facebook Svart 3.Juli.2012 du kan bruke enhver kabel bare den har rette endene og rette lengder. kabelsett for bil er for korte Sitér dette innlegget Link to post
selco18_ Svart 5.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Byttet den nye elektronisktenninga så starter båten og virker til være grei. Men når jeg kjører i plan ved 2500 til 3500o min går den fusker på 7 sylindere men tidvis på alle åtte . Men dette kan vel kanskje være plugger eller ledninger? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.