Jump to content

aq225d tåler ikke turtall og fusker meldt

selco18_

Recommended Posts

Hei. var i dag på en tur me båten sammen me familien. La en den opp plan og etter 5 minutter begynte den og feil tenne og smell el poffe fra forgasser. Stoppet sjekket visuelt ikke funnet noe feil. Startet opp og går fint frem til ca 2000o.min da går den ikke på alle sylinderne lenger og klarer ikke få den i plan heller. Noen som har anelse hvor jeg bør begynne ny elektronisk tenning og ny coil. Kjørte lenge på 1500o.min da er den helt fin .

Du kan vel begynne med å sjekke rotor, stiften i fordeleren, om det er mye slitasje på 8-kanten som beveger stiften, avstanden på stiften, kondensatoren i fordeleren, pluggledningene, åpningen på pluggene, og om tenningen er rett. Skrape vekk eventuell rust og eiring der dette er.. Jeg har byttet til elektronisk tenning på min 225F og merket stor forskjell på gangen på motoren..

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

ok.. leste første innlegget ditt litt raskt, trodde kanskje du lurte på å skifte til elektronisk tenning..

Er det mulig at fordeleren kan ha vridd seg litt slik at tenningen ikke er rett?

Hvordan er tilstanden på forgasser, bensinpumpe, det store bensinfilteret og bensinfilteret i forgasseren? Kan det være at den ikke får nok bensin på høyere turtall?

Sjekket div i dag. Tenning er riktig om det stemmer med 8grader fortenning . Byttet rotor fordelerlokk bensinfilter kondensfjerner er fylt på. Ingen av disse tingene hjalp. Men tenkte prøve en annen coil og etter det startet den ikke det står 12volt på både sekundær og primær siden selv om kun det er kun det en ledning på klemme 15 altså pluss på coilen som står på dette er vel ikke riktig? Skal vel være 12v me tenning på kl 15 og 5v el noe på klemme 1 på coil? Har elektronisk tenning.

Det stemmer at du skal ha 8 grader fortenning ved ca 700 omdreininger. :yesnod: Hvilke type elektronisk tenning har du? HIN? Eller noe annet?

Vet du hvordan tilstanden på forgasseren din innvendig er? Har den vært overhalt de siste årene, eller er det den orginale som står på uten å ha blitt gjort noe med siden motoren var ny? :confused:

Med været som er her reiste vi til Bulgaria i en uke, så prøver få sett litt på problemet denne uken engang.

Tenningen jeg kjøpte var denne http://www.ebay.com/itm/Electronic-Ignition-Conversion-Kit-8-Cylinder-Volvo-Penta-Marine-Engines-/310395770514?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&vxp=mtr&hash=item4845079692#ht_8620wt_702

Har bestilt coilen som er anbefalt til kitet så får vi se hva som skjer da.

Er det noe spesielle pluggkabler på aq225d el kan universale ledninger brukes?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...