snurresprett Startet 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2012 Som emnetittelen sier, så sitter jeg litt og drømmer. Har i to sesonger hatt båter +/- 20fot. og Vi er blitt veldig glade i livet på båten. men vi ønsker og bruke dette mer! men pga hun og barn så setter 20fot en effektiv stopper for dette. Jeg er tidligere håndverker og har alltid tuslet med en liten drøm om og ''restaurere'' er ''gammel'' balje.. har sittet og kikket å¨en billig Searay 31 fra midten av nittitallet.. liker linjene men ikke interiør osv.. men dette er jo ting man kan gjøre noe med.. Jeg tror jeg kunne fått en meget fin båt ut av noe slikt på en vinter og kunne tenkt meg noe slikt... Men det er ikke der utfordringen ligger:) kan jeg med mine begrensende båt''fører'' kunnskaper kjøpe meg en såpass stor båt? kan jo ikke akkurat leie inn en instruktør som kan være med og ha ''kjøretimer''? :) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Min mening er at der er lettere å håndtere en 30-foter enn en 20-foter De driver heller ikke av så fort i vinden ! Jeg tror helt sikkert at du vil erfare det samme, om du bytter ! Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Worry II har rett. Gikk selv fra en 25 fots snekke til 36 fots båt. Noen utfordringer første sesongen, men det går bra bare man tar det med ro. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Pettern1972 Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 (redigert) Jeg var uten båt fra 1995-2011. Kjøpte da en 15 fots Mørebas, solgte etter 1,5 uke, gikk til Marex 24. Nå har vi Tresfjord 28. Jeg vil påstå at den er vesentlig lettere å manøvrere en Marex-en. På den Searay-en har du vel sikkert baugthruster også... Redigert 22.Juni.2012 av Pettern1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
index Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Ikke noe problem! Det største problemet er vel at dunkene blir kraftigere om du ikke har helt kontrollen ved tillegging etc, en 20 foter er lettere å legge til etter biljardmetoden enn en 31 foter. Men samtidig så er den stødigere og tregere i bevegelsene, så du har litt mer tid på deg til å få det rett! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Worry II Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Jeg vil gå så langt som å si at en Explorer 605 er bortimot noe av det vanskeligste å manøvrere. Arrester meg om dere vil, men det er klart at om du føler du behersker den... så klarer du å manøvrere de fleste båter Jeg ser ofte tilsvarende båter som forsøker å legge til på en elegant måte, men det går ofte litt galt. Noe av forklaringen er nok at disse båtene ikke benyttes like ofte av eier enn hva de litt større båtene gjør, samt at de beveger seg mye lettere i vannet enn de tyngre. En annen ting er jo at det er stor forskjell på om man er vandt til å kjøre båt med drev/utenbords contra fast aksel. Det er ganske stor forskjell på manøvreringen på disse. Men du verden for en verden som åpner seg i livet på sjøen om man går opp fra 20 til 30 fot. Lykke til ! Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Dette er ikke noget problem for det store flertal. Begrænsningen er i dit hoved: Min kone har fx besluttet, at hun kunne selje vores 23 fods og vores 33 fods men ikke vores 39 fods. Men det er hendes mod, der svigter. Selve betjeningen tager normalt 5-10 timer at blive fortrolig med. Sæt en dag af og læg til og fra igen og igen indtil det sidder. det er jo havnemanøvrerne, der er det svære. At sejle ligeud er 100% problemløst. Held og lykke med projektet! Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 22.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 for og være dønn ærlig så synes jeg ikke jeg behersker den 605'n 100% .. synes samtlige andre båter jeg har hatt har vært lettere.. problemet med 605 er at den går for fort på tomgang og at den blir lett tatt av strøm.. men vil ikke bruke mange timer på et større båt-prosjekt om det viser seg at jeg kommer til og herpe alle andre båter i desperate forsøk på og legge til.. mens det sitter fjonge båtfolk på sine ''terrasser'' og skåler i chablis, mens jeg er kveldunderholdningen :) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Sådan er det når man er ny. Been there, done that Du kan bare se frem til når det bliver din tur at sidde og lade andre stå for underholdningen! Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 (redigert) .. mens det sitter fjonge båtfolk på sine ''terrasser'' og skåler i chablis, mens jeg er kveldunderholdningen :) Du må ikke tenke sånn, snurre... Det er mange av oss som ønsker å hjelpe de vi ser er litt usikre og uerfarne ! Du får som regel hjelp til å legge til, om ikke så spør du pent om bistand. Det får du alltid ! Kanskje du skulle se etter en båt med fast aksel ? Bare for å prøve... Det kan godt hende du synes det er mye lettere ! Jeg taklet selv aldri min tidligere drevbåt spesielt godt, så aksling-båt ble løsningen for meg. Det er nok mange som har gått den andre veien også, fra aksel til drev. Prøving og feiling, det er viktig. Redigert 22.Juni.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abro Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Med din sunne skepsis til egne ferdigheter mtp håndtering av båt vitner det om at du er en fornuftig og sindig kar som ikke tar unødige sjanser. Jeg er overbevist om at du med den gode holddningen jeg synes du viser i ditt spørsmål kommer til å bli en utmerket fører av en 30+ - foter! Ser alt for mange som ikke gjør seg de samme refleksjonene som deg, men har alt for stor lommebok og hopper rett i en rask flybridgebåt i 45-fotsklassen og ikke mestrer sjømannskap og håndtering av så stor båt. Ta det med ro og bruk tiden til hjelp i situasjonen du er oppe i så går dette veldig bra. Skaff en god forsikring i tilegg så er du godt berget om noe skulle skje:-) Lykke til og kos deg med båtlivet. Sitér dette innlegget Link to post
Lego Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Med din sunne skepsis til egne ferdigheter mtp håndtering av båt vitner det om at du er en fornuftig og sindig kar som ikke tar unødige sjanser. Jeg er overbevist om at du med den gode holddningen jeg synes du viser i ditt spørsmål kommer til å bli en utmerket fører av en 30+ - foter! Ser alt for mange som ikke gjør seg de samme refleksjonene som deg, men har alt for stor lommebok og hopper rett i en rask flybridgebåt i 45-fotsklassen og ikke mestrer sjømannskap og håndtering av så stor båt. Ta det med ro og bruk tiden til hjelp i situasjonen du er oppe i så går dette veldig bra. Skaff en god forsikring i tilegg så er du godt berget om noe skulle skje:-) Lykke til og kos deg med båtlivet. Tiltredes 100% Lego Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Jeg hadde mye av den samme følelsen tidligere i år. Den båten jeg med god margin har kjørt aller mest var en tert på 16 fot, videre har jeg duret rundt i 20 fots daycruiser en periode. I våres tok jeg et godt steg opp, og har nå en 32 fots seilbåt som veier 10 ganger den forrige. Pulsen var rimelig høy til å begynne med, de første turene inn på plassen var mer enn en smule spennende. Båten er svær. Baugen langt der fremme i horisonten, rattet av en dimensjon som sømmer seg for diktatorer, motoren maler lavt og kommanderende langt der nede. Men det går på et vis: når jeg bare fikk de første turene under huden begynte følelsen for hvor mye båten siger å komme, svingradiusen sitter i fingrene, siktingen inn mot båsen går mye greiere enn den vinglete daycruiseren. Livet i stor båt er ikke uten utfordringer. Det foreløbige høydepunktet var bunkring på lørdag i pinsen, med enorme horder av joller i skytteltrafikk inn og ut av marinaen. Ting tok tid, båten gjorde noen ærespiruetter mens jeg prøvde å tenke ut hvordan jævelskapen kunne tvinges til land, hadde ikke sjans til å komme meg ut før det var solide luker både foran og bak. Men det gikk nå på et vis, også det. Rolig tempo, flinke matroser og smil i alle retninger så er mye gjort. Båtlivet blir noe helt annet i større båt. Med bad, kjøkken, soveplass til 6, jolle, svære tanker, badeplattform og annen moro blir bruksmulighetene helt annerledes. Jeg ser meg ikke tilbake. Men nå er det snart på tide å fylle dieseltanken igjen, så kuriøse tilskuere inviteres til Kambo Marina litt utpå formiddagen neste lørdag. Bill mrk «LØYPE!». Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Vi gikk i løpet av fire år gjennom flere båter. Først Nordkapp 500 Avant, så Hydromarin 6020 til Nordkapp 650 Noblesse og så spranget opp til Cranchi Zaffiro 34. Noblessen manøvrerte jeg som om den gikk på skinner, men følte meg ikke høy i hatten da jeg satt bak rattet på 34foteren, men det gikk greit det også. Har hatt den i et år og slapper mer og mer av med den. Jeg måtte bare fint venne meg til den selv og det får du nok også fint til. Du kan jo handle båten, bruke den litt og bli vant med den og se om det er noe for deg, før du begynner å bruke penger på den... Vi hadde en 78 Scand 24 for noen år siden, som det var mye klatt med. Den fikk jeg aldri go-følelsen for, og solgte kjapt igjen... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Gabi Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Jeg fikk hjelp og tips av en hyggelig kar i fjor som sa at jeg skulle ta det med ro når jeg manøvrerte og aldri prøve å aksellere meg ut av en situasjon. Da var det heller bedre å sige eventuelt inntil de andre båtene eller brygga med fendere imellom, trekke pusten og roe ned og starte på nytt. Jeg så forresten en stor 40-50foter i fjor som manøvrerte på en trang plass. Han stod helt i ro med båten sin i strøm og vind antagelig pga azimut propell eller no og rolig manøvrerte til brygga... Vi i vår 22foter bakset med vind og strøm og var helt på jordet... Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Der er du inne på en vesentlig sak. Hissig bruk av gass og gir skaper stress. Men av og til må man være bestemt med gassen, men da for å helst komme tilbake til et utgangspunkt og prøve på nytt om man har kommet feil ut. Har jeg erfart i alle fall... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
altmuligbåt Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Er det 1 eller 2 motorer? Vi gikk fra 20 til 50 fot ikke noe problem, Bare og ta det med ro.. Eventuelt få på en truster også, da blir det en lek... Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Faxen Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 så kuriøse tilskuere inviteres til Kambo Marina litt utpå formiddagen neste lørdag. Bill mrk «LØYPE!». Har du noe eksakt tidspunkt? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Faxen Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Hiv deg utpå. Det går så bra. Vi gikk fra 23 fot Bayliner med drev til 31 fot Storebro med to aksler. Fruen ble forundret da jeg gikk inn i båsen uten at hun merket noe, som masse rusing etc. her gikk vi fra et gass/gear håndtak, til FIRE spaker!!! Dette var en ny verden, så lykke til. Problemet ditt sitter bare i hodet ditt, ikke i fingrene. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
snurresprett Svart 22.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 pokker.. hadde håpet at dette skulle være mere innviklet! men nå blir jeg jo mere fristet til og handle:) synes det finnes mye fint amerikansk i størrelses ordenen 26-30fot.. hvor en liten familie får mye båt for pengene.. vi er ikke ute etter og dra på de lengste turene.. men rett og slett og tøffe litt rundt og kose oss i båten.. Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 23.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 Men nå er det snart på tide å fylle dieseltanken igjen, så kuriøse tilskuere inviteres til Kambo Marina litt utpå formiddagen neste lørdag. Bill mrk «LØYPE!». Starter ferien fra Kambo neste lørdag. Tenkte jeg skulle time det med ditt dieselfyllingsshow. Veldig interessant å se hvordan en rogalendinger håndterer båt, vier ikke så vant til det her på østlandet. Er det ikke litt langt å dra fra Stavanger til Kambo for å fylle diesel ? Jon Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Bitteliten Svart 23.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 (redigert) Jo større båt jo enklere. Med større båt er det mer sig og mindre avdrift. En 20 fots DC kjennes som en kork på vannet. Det gjør ikke en 30 foter. Den kjennes mer som en båt. Og automatisk velger du steder å gå som ikke er for trange. Når jeg lærer folk å kjøre redningsskøyta starter vi med å gå til en stake. Så gjør vi litt øvelser. Bakk inntil, gå inntil med sida, gå inntil med baugen og kjør forbi i plan så nærme som mulig (jeg står alltid ved siden av roret da ) poenget er å finne ut hvor båten er og hvordan den oppfører seg. så drar vi til en stille havn og øver på å legge til og gå fra. Sidelengs tillegging alltid på spring først. Det er den viktigste tilleggingsteknikken for å gå til og fra i allslags vær. Når alt dette mestres øker vi kompleksiteten, som feks å gå inn i trang havn med strøm og simulere bugsering av båt. Elva i Son er fin til det øvelse gjør mester. Når du kjører båten rolig uten å måtte tenke på hva du gjør da går det bra. Vi har fire spaker og ett ratt og bare to hender. Det går så fint! Som Major Andy skrev, begrensningen sitter i hodet. Og den er ikke reell. Vil du så kan du Ta det med ro, alle har lært dette, og det er ikke vanskelig. Ha en plan, ta det rolig, og går det feil så gå helt ut, prøv igjen. Jeg så forresten en stor 40-50foter i fjor som manøvrerte på en trang plass. Han stod helt i ro med båten sin i strøm og vind antagelig pga azimut propell eller no og rolig manøvrerte til brygga... Vi i vår 22foter bakset med vind og strøm og var helt på jordet... IPS tenker jeg. Så bra at jeg føler at vi jukser når vi smyger oss inn trange steder. Noen ganger ser vi hos nabobåtene. I hvertfall de som ikke vet at presisjonsnivået er +/-30 cm. Vi går sidelengs fra kai med 20m/s vind rett i sida. Redigert 23.Juni.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 23.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 Vi har noen bekjente der han er mye på reise. Hun så seg litt lei på at en 48 fot Fairline skulle ligge ubrukt ved brygga bare fordi mannen jobber borte i uker av gangen. Og vips, etter noen private kjøretimer i egen båt med kvalifisert instruktør mestrer hun båten og drar nå på tur i 48 foteren med guttungen sin. Bakker inn i båsen og greier. Nå har min kone også fått blod på tann, så nå er jeg snart forvist til å sitte å nyte en kald pils mens fruekaptainen fører skipet (vi er ikke helt der ennå, men jeg tror det går ganske fort). Konklusjon: dette klarer du fint, men du kan også vurdere et par timer med kvalifisert læremester ombordi akkurat din båt Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 23.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 Skal du ha en rommelig 30" så er baugpropell greit å ha. Det er vel og bra og kunne kjøre båten på spring etc, men er man alene ombord og båten har bra vindfang og lite under vann virker slike båter som en kork. Baug & hekkthruster er veldig greit og ha på båter med mye vindfang, det er ikke fusk. Med slike hjelpemidler blir båten liten og greit hånterlig når man er alene ombord, og særlig i trange uthavner. Da ser man muligheter, ikke begrensninger. Sitér dette innlegget Link to post
Vegardlw Svart 23.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 vi gikk selv fra 19 fots daycruiser til 31 fots commodore 306. I starten syntes jeg en 31 fots båt virket stor, og det er absolutt en overgang, ettersom det blir mye lenger frem til både baug og akter. Vi har aktercabin på vår båt og jeg syntes dermed det ble litt uoversiktelig bak, men alt dette er bare en vanesak. Når det kommer til manøvreringen synes jeg 31 fot er mye lettere enn 19 fot. 19fotingen gikk i 5knop på tomgang mens 31 foteren går på 1-2knop. bevegelsene blir tregere og du får et mye jevnere sig i båten. Sidenvind synes jeg ikke er store forskjellene på 19 og 31 fot, 31foteren driver av den også, men det går mye tregere og jeg føler mye mer kontroll med avdriften ettersom den stikker dypere i vannet. Med dine nøkterne ord her samt at du er bevisst på dine begrensninger i ferdigheter så går dette helt supert. jeg brukte en dags tid på å manøvrere inn og ut av båsen samt legge til med styrbord og babord side. Eneste som er litt mer planlegging med 31 fot enn 19 fot er tillegging alene, men dette er bare øvelse som skal til (har ikke baugthruster). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.