Jump to content

Hvor mye erfaring trenger man for og gå fra 20-30fot?


snurresprett

Recommended Posts

Som emnetittelen sier, så sitter jeg litt og drømmer.

Har i to sesonger hatt båter +/- 20fot. og Vi er blitt veldig glade i livet på båten. men vi ønsker og bruke dette mer! men pga hun og barn så setter 20fot en effektiv stopper for dette.

Jeg er tidligere håndverker og har alltid tuslet med en liten drøm om og ''restaurere'' er ''gammel'' balje..

 

har sittet og kikket å¨en billig Searay 31 fra midten av nittitallet.. liker linjene men ikke interiør osv.. men dette er jo ting man kan gjøre noe med..

Jeg tror jeg kunne fått en meget fin båt ut av noe slikt på en vinter og kunne tenkt meg noe slikt...

 

Men det er ikke der utfordringen ligger:) kan jeg med mine begrensende båt''fører'' kunnskaper kjøpe meg en såpass stor båt?

kan jo ikke akkurat leie inn en instruktør som kan være med og ha ''kjøretimer''?

 

:)

Link to post

Jeg var uten båt fra 1995-2011. Kjøpte da en 15 fots Mørebas, solgte etter 1,5 uke, gikk til Marex 24. Nå har vi Tresfjord 28. Jeg vil påstå at den er vesentlig lettere å manøvrere en Marex-en. På den Searay-en har du vel sikkert baugthruster også...

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post

Ikke noe problem! Det største problemet er vel at dunkene blir kraftigere om du ikke har helt kontrollen ved tillegging etc, en 20 foter er lettere å legge til etter biljardmetoden enn en 31 foter. Men samtidig så er den stødigere og tregere i bevegelsene, så du har litt mer tid på deg til å få det rett!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg vil gå så langt som å si at en Explorer 605 er bortimot noe av det vanskeligste å manøvrere. Arrester meg om dere vil, men det er klart at om du føler du behersker den... så klarer du å manøvrere de fleste båter :smiley: Jeg ser ofte tilsvarende båter som forsøker å legge til på en elegant måte, men det går ofte litt galt. Noe av forklaringen er nok at disse båtene ikke benyttes like ofte av eier enn hva de litt større båtene gjør, samt at de beveger seg mye lettere i vannet enn de tyngre. En annen ting er jo at det er stor forskjell på om man er vandt til å kjøre båt med drev/utenbords contra fast aksel. Det er ganske stor forskjell på manøvreringen på disse.

Men du verden for en verden som åpner seg i livet på sjøen om man går opp fra 20 til 30 fot. Lykke til !

Link to post

Dette er ikke noget problem for det store flertal. Begrænsningen er i dit hoved: Min kone har fx besluttet, at hun kunne selje vores 23 fods og vores 33 fods men ikke vores 39 fods. Men det er hendes mod, der svigter.

 

Selve betjeningen tager normalt 5-10 timer at blive fortrolig med. Sæt en dag af og læg til og fra igen og igen indtil det sidder. det er jo havnemanøvrerne, der er det svære. At sejle ligeud er 100% problemløst.

 

Held og lykke med projektet!

Link to post

for og være dønn ærlig så synes jeg ikke jeg behersker den 605'n 100% .. synes samtlige andre båter jeg har hatt har vært lettere.. problemet med 605 er at den går for fort på tomgang og at den blir lett tatt av strøm..

men vil ikke bruke mange timer på et større båt-prosjekt om det viser seg at jeg kommer til og herpe alle andre båter i desperate forsøk på og legge til.. mens det sitter fjonge båtfolk på sine ''terrasser'' og skåler i chablis, mens jeg er kveldunderholdningen :)

Link to post

.. mens det sitter fjonge båtfolk på sine ''terrasser'' og skåler i chablis, mens jeg er kveldunderholdningen :)

 

Du må ikke tenke sånn, snurre... Det er mange av oss som ønsker å hjelpe de vi ser er litt usikre og uerfarne ! Du får som regel hjelp til å legge til, om ikke så spør du pent om bistand. Det får du alltid ! Kanskje du skulle se etter en båt med fast aksel ? Bare for å prøve... Det kan godt hende du synes det er mye lettere ! Jeg taklet selv aldri min tidligere drevbåt spesielt godt, så aksling-båt ble løsningen for meg. Det er nok mange som har gått den andre veien også, fra aksel til drev. Prøving og feiling, det er viktig.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Med din sunne skepsis til egne ferdigheter mtp håndtering av båt vitner det om at du er en fornuftig og sindig kar som ikke tar unødige sjanser. Jeg er overbevist om at du med den gode holddningen jeg synes du viser i ditt spørsmål kommer til å bli en utmerket fører av en 30+ - foter! Ser alt for mange som ikke gjør seg de samme refleksjonene som deg, men har alt for stor lommebok og hopper rett i en rask flybridgebåt i 45-fotsklassen og ikke mestrer sjømannskap og håndtering av så stor båt. Ta det med ro og bruk tiden til hjelp i situasjonen du er oppe i så går dette veldig bra. Skaff en god forsikring i tilegg så er du godt berget om noe skulle skje:-) Lykke til og kos deg med båtlivet.

Link to post

Med din sunne skepsis til egne ferdigheter mtp håndtering av båt vitner det om at du er en fornuftig og sindig kar som ikke tar unødige sjanser. Jeg er overbevist om at du med den gode holddningen jeg synes du viser i ditt spørsmål kommer til å bli en utmerket fører av en 30+ - foter! Ser alt for mange som ikke gjør seg de samme refleksjonene som deg, men har alt for stor lommebok og hopper rett i en rask flybridgebåt i 45-fotsklassen og ikke mestrer sjømannskap og håndtering av så stor båt. Ta det med ro og bruk tiden til hjelp i situasjonen du er oppe i så går dette veldig bra. Skaff en god forsikring i tilegg så er du godt berget om noe skulle skje:-) Lykke til og kos deg med båtlivet.

 

Tiltredes 100%

 

Lego

Link to post

Jeg hadde mye av den samme følelsen tidligere i år. Den båten jeg med god margin har kjørt aller mest var en tert på 16 fot, videre har jeg duret rundt i 20 fots daycruiser en periode. I våres tok jeg et godt steg opp, og har nå en 32 fots seilbåt som veier 10 ganger den forrige. Pulsen var rimelig høy til å begynne med, de første turene inn på plassen var mer enn en smule spennende.

 

Båten er svær. Baugen langt der fremme i horisonten, rattet av en dimensjon som sømmer seg for diktatorer, motoren maler lavt og kommanderende langt der nede. Men det går på et vis: når jeg bare fikk de første turene under huden begynte følelsen for hvor mye båten siger å komme, svingradiusen sitter i fingrene, siktingen inn mot båsen går mye greiere enn den vinglete daycruiseren.

 

Livet i stor båt er ikke uten utfordringer. Det foreløbige høydepunktet var bunkring på lørdag i pinsen, med enorme horder av joller i skytteltrafikk inn og ut av marinaen. Ting tok tid, båten gjorde noen ærespiruetter mens jeg prøvde å tenke ut hvordan jævelskapen kunne tvinges til land, hadde ikke sjans til å komme meg ut før det var solide luker både foran og bak. Men det gikk nå på et vis, også det. Rolig tempo, flinke matroser og smil i alle retninger så er mye gjort.

 

Båtlivet blir noe helt annet i større båt. Med bad, kjøkken, soveplass til 6, jolle, svære tanker, badeplattform og annen moro blir bruksmulighetene helt annerledes. Jeg ser meg ikke tilbake.

 

Men nå er det snart på tide å fylle dieseltanken igjen, så kuriøse tilskuere inviteres til Kambo Marina litt utpå formiddagen neste lørdag. Bill mrk «LØYPE!».

Link to post

Vi gikk i løpet av fire år gjennom flere båter. Først Nordkapp 500 Avant, så Hydromarin 6020 til Nordkapp 650 Noblesse og så spranget opp til Cranchi Zaffiro 34. Noblessen manøvrerte jeg som om den gikk på skinner, men følte meg ikke høy i hatten da jeg satt bak rattet på 34foteren, men det gikk greit det også. Har hatt den i et år og slapper mer og mer av med den. Jeg måtte bare fint venne meg til den selv og det får du nok også fint til.

Du kan jo handle båten, bruke den litt og bli vant med den og se om det er noe for deg, før du begynner å bruke penger på den...

Vi hadde en 78 Scand 24 for noen år siden, som det var mye klatt med. Den fikk jeg aldri go-følelsen for, og solgte kjapt igjen...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Jeg fikk hjelp og tips av en hyggelig kar i fjor som sa at jeg skulle ta det med ro når jeg manøvrerte og aldri prøve å aksellere meg ut av en situasjon. Da var det heller bedre å sige eventuelt inntil de andre båtene eller brygga med fendere imellom, trekke pusten og roe ned og starte på nytt.

 

Jeg så forresten en stor 40-50foter i fjor som manøvrerte på en trang plass. Han stod helt i ro med båten sin i strøm og vind antagelig pga azimut propell eller no og rolig manøvrerte til brygga... Vi i vår 22foter bakset med vind og strøm og var helt på jordet...

Link to post

Hiv deg utpå. Det går så bra. Vi gikk fra 23 fot Bayliner med drev til 31 fot Storebro med to aksler. Fruen ble forundret da jeg gikk inn i båsen uten at hun merket noe, som masse rusing etc. her gikk vi fra et gass/gear håndtak, til FIRE spaker!!! Dette var en ny verden, så lykke til.

Problemet ditt sitter bare i hodet ditt, ikke i fingrene.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post

pokker.. hadde håpet at dette skulle være mere innviklet! men nå blir jeg jo mere fristet til og handle:)

synes det finnes mye fint amerikansk i størrelses ordenen 26-30fot.. hvor en liten familie får mye båt for pengene..

vi er ikke ute etter og dra på de lengste turene.. men rett og slett og tøffe litt rundt og kose oss i båten..

Link to post

Men nå er det snart på tide å fylle dieseltanken igjen, så kuriøse tilskuere inviteres til Kambo Marina litt utpå formiddagen neste lørdag. Bill mrk «LØYPE!».

 

Starter ferien fra Kambo neste lørdag. Tenkte jeg skulle time det med ditt dieselfyllingsshow. Veldig interessant å se hvordan en rogalendinger håndterer båt, vier ikke så vant til det her på østlandet. Er det ikke litt langt å dra fra Stavanger til Kambo for å fylle diesel ?

 

Jon

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post

Jo større båt jo enklere. Med større båt er det mer sig og mindre avdrift. En 20 fots DC kjennes som en kork på vannet. Det gjør ikke en 30 foter. Den kjennes mer som en båt. Og automatisk velger du steder å gå som ikke er for trange.

 

Når jeg lærer folk å kjøre redningsskøyta starter vi med å gå til en stake. Så gjør vi litt øvelser. Bakk inntil, gå inntil med sida, gå inntil med baugen og kjør forbi i plan så nærme som mulig (jeg står alltid ved siden av roret da :smiley: ) poenget er å finne ut hvor båten er og hvordan den oppfører seg. så drar vi til en stille havn og øver på å legge til og gå fra. Sidelengs tillegging alltid på spring først. Det er den viktigste tilleggingsteknikken for å gå til og fra i allslags vær. Når alt dette mestres øker vi kompleksiteten, som feks å gå inn i trang havn med strøm og simulere bugsering av båt. Elva i Son er fin til det :smiley: øvelse gjør mester. Når du kjører båten rolig uten å måtte tenke på hva du gjør da går det bra. Vi har fire spaker og ett ratt og bare to hender. Det går så fint! Som Major Andy skrev, begrensningen sitter i hodet. Og den er ikke reell. Vil du så kan du :smiley:

 

Ta det med ro, alle har lært dette, og det er ikke vanskelig. Ha en plan, ta det rolig, og går det feil så gå helt ut, prøv igjen.

 

 

 

Jeg så forresten en stor 40-50foter i fjor som manøvrerte på en trang plass. Han stod helt i ro med båten sin i strøm og vind antagelig pga azimut propell eller no og rolig manøvrerte til brygga... Vi i vår 22foter bakset med vind og strøm og var helt på jordet...

IPS tenker jeg. Så bra at jeg føler at vi jukser når vi smyger oss inn trange steder. Noen ganger ser vi :eek: hos nabobåtene. I hvertfall de som ikke vet at presisjonsnivået er +/-30 cm. Vi går sidelengs fra kai med 20m/s vind rett i sida.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Vi har noen bekjente der han er mye på reise. Hun så seg litt lei på at en 48 fot Fairline skulle ligge ubrukt ved brygga bare fordi mannen jobber borte i uker av gangen. Og vips, etter noen private kjøretimer i egen båt med kvalifisert instruktør mestrer hun båten og drar nå på tur i 48 foteren med guttungen sin. Bakker inn i båsen og greier.

 

Nå har min kone også fått blod på tann, så nå er jeg snart forvist til å sitte å nyte en kald pils mens fruekaptainen fører skipet (vi er ikke helt der ennå, men jeg tror det går ganske fort).

 

Konklusjon: dette klarer du fint, men du kan også vurdere et par timer med kvalifisert læremester ombordi akkurat din båt

Link to post

Skal du ha en rommelig 30" så er baugpropell greit å ha. Det er vel og bra og kunne kjøre båten på spring etc, men er man alene ombord og båten har bra vindfang og lite under vann virker slike båter som en kork.

 

Baug & hekkthruster er veldig greit og ha på båter med mye vindfang, det er ikke fusk. Med slike hjelpemidler blir båten liten og greit hånterlig når man er alene ombord, og særlig i trange uthavner. Da ser man muligheter, ikke begrensninger.

Link to post

vi gikk selv fra 19 fots daycruiser til 31 fots commodore 306. I starten syntes jeg en 31 fots båt virket stor, og det er absolutt en overgang, ettersom det blir mye lenger frem til både baug og akter. Vi har aktercabin på vår båt og jeg syntes dermed det ble litt uoversiktelig bak, men alt dette er bare en vanesak. Når det kommer til manøvreringen synes jeg 31 fot er mye lettere enn 19 fot. 19fotingen gikk i 5knop på tomgang mens 31 foteren går på 1-2knop. bevegelsene blir tregere og du får et mye jevnere sig i båten. Sidenvind synes jeg ikke er store forskjellene på 19 og 31 fot, 31foteren driver av den også, men det går mye tregere og jeg føler mye mer kontroll med avdriften ettersom den stikker dypere i vannet.

 

Med dine nøkterne ord her samt at du er bevisst på dine begrensninger i ferdigheter så går dette helt supert. jeg brukte en dags tid på å manøvrere inn og ut av båsen samt legge til med styrbord og babord side.

 

Eneste som er litt mer planlegging med 31 fot enn 19 fot er tillegging alene, men dette er bare øvelse som skal til (har ikke baugthruster).

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...