Jump to content

Yanmar 2GM, får ikke luftet ut dieselsystemet

Holte End

Recommended Posts

Jeg er ganske fersk i motorrommet, og har fått problemer etter bytte av grov- og finfilter:

Jeg blåste diesel fra tanken over i grovfilteret etter at dette var skiftet og montert, gjorde samme rutinen etterpå med finfilteret. Håpet mitt nå var at jeg slapp å lufte noe videre, men dengang ei. Motoren gikk 5 sekunder, siden har jeg ikke fått den til å gå.

Har senere prøvd Yanmars håndbok for fremgangsmåte vedr lufting, men til ingen nytte. Har åpnet diverse koblinger på sylinder og ved "fordeler", men det er ikke antydning til at det kommer hverken luft eller diesel ut ved lufting. Det siste stedet jeg får ut diesel, er fra finfilteret.

Jeg er temmelig sikker på at alt er tightet bra til, den skal ikke suge falsk luft.

Den manuelle matepumpen virker ikke, hvis dette er av betydning for videre feilsøkning.

Setter stor pris på svar! Heldigvis en regntung st.hans, så helt greit å tjenestegjøre i motorrommet idag:)

Redigert av Holte End (see edit history)

Synes det høres merkelig ut at du sier matepumpa ikke virker... Min erfaring er da at denne har defekt membran, og da er det ikke rart at du ikke får diesel fram. Kontroller med å ta av slange fra filter og pump på matepumpa, da det skal være et rimelig godt sug der. Videre lufing framover kan du ta med å løsne inngang til dieselpumpa, pump på matepumpa til du ser diesel uten luftbærer. Se til at matepumpa har frigang på knasten. Løsne gjerne på utgang av dieselpumpa mens du kjører motor på starter. Likeledes går det å åpne på dieselrør på dysene.

Husker sommeren 08 så hadde jeg samme problem med en kad 32.matepumpen hadde sviktet etter jeg hadde kjørt den tom for diesel.

Løsningen for meg ble og løsne på dyserørene,for så og kjøre startmotoren i noen etapper på ca 15 sekunder.

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Hei,

Jeg hadde 2GM20 før. Jeg sleit med luftingen en gang. Jeg fikk også luft "lenger inn i systemet" enn det man burde når man bytter filter.

Den manuelle matepumpa virket ganske dårlig. Etter en stund så fant jeg ut at den måtte presses lenger ned (eller inn eller hvordan den var plassert). Den første delen av bevegelsen var "uten motstand". Men så presset jeg litt lenger og der lå pumpeeffekten. Kanskje 80% død vandring uten motstand og så lå effekten i de siste 20%. Press litt hardere og lenger, men ikke bruk makt!

Jeg er litt usikker på dette, men jeg mener at noen manuelle pumper er avhengig av at motoren ikke står i feil posisjon. Pumpen er allerede trykket inn av motoren og du kan ikke trykke den lenger inn.

For øvrig så var luftingen "etter boka". Pumpe til det kommer i luftehullet ved diesel filteret. Derretter dra den på starteren mens du lufter ved å slakke rørene til hver sylinder.

Et tips for lufting av motor: Ha full dieseltank. Spesielt hvis tanken ligger ved siden av motoren.

Gerhard

"Se til at matepumpa har frigang på knasten." >>>> Hva er dette?

Ellers var det et bra tips for å sjekke suget på matepumpa, takk Nettsteggen!

Gerhard: hva slags pumpe er selve dieselpumpa? Noen pumper er jo slik at hvis det luft i pumpehuset, så står lufta bare stille i huset. Og hvis manuelle matepumpa i tillegg er defekt, så blir lufta der den er??

Motoren min har gått som en klokke selv om den manuelle matepumpa ikke virker.

Noen spørsmål:

Vil ikke sylinderne suge luft ut av systemet, så lenge alt er 100 % tett?

Hvor langt ut i "systemet" skal jeg klare å blåse diesel ved å sette trykk på tanken? Jeg blåser lett ut diesel ut av siste filteret. Ut av dieselpumpa (der hvor dieselen forgrener seg i to rør) får jeg ikke blåst noen ting ut. Det kommer heller ikke noe ut her når jeg bruker starteren.

Håper på noen triks jeg kan prøve imorgen:)

Takk for hjelpen så langt!!

Redigert av Holte End (see edit history)

Motoren din vil ikke gå om matepumpa ikke virker, om da tanken ikke ligger høyere enn motoren.

Jeg har lufteskrue på finfilteret. Jeg har også en luftekrue på dieselpumpa. I tillegg må jeg kanskje løsne på røret til en av dysene om jeg har fått luft i hele systemet.

Om du har lekkasje på grovfilteret vil det fortone seg som om matepumpa ikke virker, da den bare suger falsk luft. Når du har vært av med grovfilterer det klart at det er dette som tar inn falsk luft, da finfilteret sitter vel etter matepumpa.

Se til at matepumpa har frigang på knasten.

....motoren ikke står i feil posisjon.

"Se til at matepumpa har frigang på knasten." >>>> Hva er dette?

Jeg tror Nettsteggen og jeg snakker om det samme: Dem manuelle matepumpa og vanlig matepumpe er samme pumpe. Du har en hendel som gjør at du kan pumpe den vanlige dieselpumpa. Motoren har et "knastehjul" som dytter på pumpa. Og du kan dytte på pumpa med den manuelle hendelen. Hvis motoren stopper midt på "knasten" så er pumpa trykket inn og den manuelle hendelen kan ikke pumpe. (Jeg legger til igjen at dette bare er min teori, det er ikke sikkert at det er slik på din motor)

Gerhard: hva slags pumpe er selve dieselpumpa?

Aner ikke. Jeg kan ikke dette jeg heller. Bare litt erfaring og tips fra en amatør til en annen.

Blåsing skal kunne lufte til og med finfilteret. Hvordan lufter du når du ikke får den manuelle matepumpa til å virke? Blåser sier du? Da kommer det vel ny luft inn i systemet? (...leser ditt innlegg nøyere....) OK, du setter trykk på hele tanken. Har du gjort det eller er det en plan? Hvis du blåser diesel ut av finfilteret(uten å tilføre luft) så er du ferdig med det jeg brukte den manuelle pumpa til. Resten (løsnet på rørene til dysene) tok jeg mens jeg dro den på starteren.

Mange har montert håndpumpe fra utenbordsmotor på slangen for hjelp til lufting. Det kan være en løsning hvis du ikke får pumpa til å virke.

Gerhard

Dumt spørsmål kanskje, men har du husket å åpne drivstoffkranen på tanken?

Rart hvor mye omstilling det er når en får seg ny motor å forholde seg til.. Har en 2gm20, og har glemt å åpne ventilen to ganger på rad. Da er det bråstopp utpå..

Kommet meg ned i båten, og leser manualen. "Branselsystemet består av brenslefilter, matarpump, finfilter, insprutningspump och innsprutare."

Det er ut av innsprutningspumpa jeg ikke får noe ut. Gjør noen nye forsøk nå

Nå dro jeg motoren ørlite manuelt med sveiva, så nå fikk jeg frigang på knasten. Da er matepumpa frikjent!

Må jeg lufte BEGGE sprederrøra ut av innsprøytningspumpa? Det "bakerste" sprederrøret kommer jeg ikke til med skiftenøkkel....

Ja, jeg tror du må ta begge. Ta ett først. Hvis den starter og går på en sylinder så kan du jo håpe at den klarer å blåse ut den andre, men jeg tror ikke det.

Du må lufte inn til dysa, ikke ut av innsprøytingpumpa. Det er antagelig det du gjør, men det du skriver kan forstås med at du gjør det i feil ende.

Gerhard

Nettsteggen skrev: "Videre lufing framover kan du ta med å løsne inngang til dieselpumpa, pump på matepumpa til du ser diesel uten luftbærer"

Nå har jeg fått startet, og den går som en klokke!

Takk for innspill og råd! Alternativet hadde vært dyr mekaniker:)

Det med å lufte inngangen til innsprøytningspumpa står ikke i brukerhåndboka, det var det siste jeg gjorde før jeg fikk start. Her brukte jeg manuell matepumpe, altså ikke behov for å lufte med starteren i mitt tilfelle.

Utrolig snillt av dere å bruke tid på å hjelpe meg:)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...