Spirit`ist Startet 23.Juni.2012 Del på Facebook Startet 23.Juni.2012 Kjører MaxSea på LapTop som plotter. Har fungert greit frem til jeg skiftet GPS til en Garmin 76CS. Programmet ba om driver, og denne ble lagt inn fra CD som fulgte GPS'n. Det fungerer, men, kursstrek avviker fra båt ikonets retting, og kartet orienterer seg ca 45 grader mot høyere på skjermen. Kartet "ruller" ikke på skjermen, men hopper tilbake like før båtikonet kommer ut av skjermen. I praksis har jeg aldri dit jeg skal foran meg, men alltid der jeg har vært bak meg. Ikke veldig praktisk. På enkelte kurser er det stort avvik mellom "Datakal" og "USB" som vises i dispalyet på skjermen. Tidvis stort avvik. Er det et GPS problem, eller et driver problem - eller noe helt annet.....? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 23.Juni.2012 Del på Facebook Svart 23.Juni.2012 Tre ting du kan sjekke: 1. installer siste driver (last ned fra garmin.com) 2. sjekk at dataformatet på porten er satt til NMEA 0183 (ikke garmins eget format) 3. sjekk at hastigheten på porten stemmer med det MaxSea forventer Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Lars H. Svart 23.Juni.2012 Del på Facebook Svart 23.Juni.2012 Her kan det også være driverkonflikt. Se om du finner driveren for den forrige GPS'n, og fjern så den driveren. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Spirit`ist Svart 23.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2012 Hastighet og format er riktig. Skal laste ned siste versjon av driver fra Garmin. MaxSea mener at deres driver er den eneste som gjelder. Denne er lagt inn, men om programmet benytter den, ja i det..... Mulig Lars H er inne på noe vesentlig, men hvordan finne driverne? Før jeg la inn Garmin driveren var alle data N/A. Det vil si at Hollux PL 2303 driveren som ligger inne, ikke støtter Garmin. Mao; jeg har sannsynligvis 3 drivere inne. Hollux, Garmin og en jeg har fått fra MaxSea...... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.Juni.2012 Del på Facebook Svart 24.Juni.2012 I Display>Options setter du hvor båten skal sentreres i kartett. Deretter beveger den seg i det feltet inntil den sentrerer igjen. MaxSea har også en side hvor du kan se hvilke data den mottar. Du kan velge hvilken setning i strengen den skal navigere etter. Bruker du datakalulatoren holder det med $GPGLL, ellers må du til med $GPRMC ellers blir kurs og fart helt på trynet. Sitér dette innlegget Link to post
Spirit`ist Svart 24.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2012 Dette med sentrering er jeg klar over,og har så vidt vært inne og sett på siden for data mottak, men ikke visst helt hva jeg skullel se etter. Tar en titt på bilde nedefor så ser dere hvor galt dette er, særlig forhold til fart. Se nøye på SoG på hhv "datakal" og "USB". Farten er ca 20.kn med virkelig kurs 6 gradrer nord. Kursstreken er korrekt, mens rettningen på båtikonet er 83 grader nord/øst. Hvilket også er korrekt for selve båtikonet. Fordi båtikonet ikke beveger seg den rettningen programmet forventer "ruller" heller ikke kartet. Bare noen minutter før dette bilde ble tatt lå jeg på 348 grader, og da var begge kurser like, og programmet oppførte seg normalt. Er det det Muligan skriver om som gjør at programmet mistolker USB dataene som viser kurs, men kalkulerer korekt ut i fra båtens lengde-/breddegrads forflyttning? Sitér dette innlegget Link to post
Spirit`ist Svart 25.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2012 (redigert) Her er vel sannsyligvis årsaken, klippet fra dok til 76CS ; IMPORTANT NOTE When the USB cable is connected to the GPS map 76CS, it ist automatically detected and communicates only in Garmin Format. When the USB is conected, Garmin Format will not communicate through the Serial connection, while all other formats can be used by the Serial connection with the USB still connected Det vil jo si at dataene MaxSea får inn er "uleselige" for programmet - hvilket jo forklarer fenomenet. OK - så langt forsåvidt.... Spørsmålet er om jeg er det eneste menneske på kloden som kjører Garmin 76CS som GPS mot MS, eller om det er smarting som har laget en programsnutt som konverterer dataene. Mulig jeg må gi opp "prosjektet" og kjøpe en GPS mus (puch), og se om MS kommer tilbake til sitt gammle jeg Redigert 25.Juni.2012 av Spirit`ist (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Juni.2012 Del på Facebook Svart 25.Juni.2012 jeg er det eneste menneske på kloden som kjører Garmin 76CS som GPS mot MS Neida, jeg brukte en 76 mot MaxSea før jeg fikk en ordentlig GPS. Dersom du bruker den kombinerte strøm/datakabelen 010-10082-00 så får du data som RS232. Du må lodde på en DB9. Sitér dette innlegget Link to post
Spirit`ist Svart 26.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2012 Vel, da gikk det litt over 1/2-tusenlapp til på en Holux GPS. PC`n og GPS er forsåvidt venner, den legger seg på COM 5, og GPSViewer programmet fungerer, og selve GPS`n leser sattelitter finner ut hvor den er. Men, MaxSea, neida - "Kan ikke åpne COM5". Uansett hva jeg velger så får jeg feilmelding, og når jeg velger "Help" kommer det opp en del valg for videre hjelp, men ingen linker eller noe velge. Garmin driveren har satt sine spor- MS referer kun til denne enheten, og vil ikke vite av noen andre. Etter fattig evne har jeg ikke lykkes med og avinstallere Garmin driveren. Hvorfor i helv.... skal noe så enkelt være så vanskelig? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Juni.2012 Del på Facebook Svart 26.Juni.2012 Reboot og gå rett til Maxsea. Ikke start GPSViewer eller Hyperterminal. Da blir COM5 blokkert. Sitér dette innlegget Link to post
Spirit`ist Svart 30.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2012 (redigert) Og slik gikk det.....; Slettet alle drivere, og la inn driver for Holux GPS`n - (PL2303). alt virket ved "tørrkjøring", og alt virket i bilen på vei til havna. Det hele er nå er nå innstalert i båten, og er antatt i orden Garmin driveren var et "problem" så lenge den lå der.Det rare er jo at den burde ha konvertert Garmin data til NMEA, også "matet" MaxSea med disse - men det gjør den altså ikke "Problemet" med MaxSea er at det ikke leser USB porter (Franskmenn....), på lik linje med andre programmer (generelt), og det krever manuelle oppsett. Både i selve programmet, men også i PC`n Devicemanager. Som sagt så ser det nå ut til å virke som tiltenkt. Det jeg kunne tenke meg, var å få selve båtikonet lengere ned på skjermen - kan dette endres i "Display/options" slik Mulligan beskriver? Redigert 30.Juni.2012 av Spirit`ist (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Juli.2012 Del på Facebook Svart 1.Juli.2012 "Problemet" med MaxSea er at det ikke leser USB porter (Franskmenn....), på lik linje med andre programmer (generelt), og det krever manuelle oppsett. Både i selve programmet, men også i PC`n Devicemanager. Mnja. MaxSea er en nedskalert versjon av en ECDIS til proffbruk eller plotter til fiskeri. Og der i gården er USB relativt ukjent. Det går i Ethernet og RS232/RS422. Sitér dette innlegget Link to post
Spirit`ist Svart 4.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2012 Var ute en liten "sving" i go'været og kan melde at nå funker ting som det skal!! Skulle fortsatt ønske at båtikonet startet i bunnen av skjermen og ikke midt på, men men..... Så, et annet spm til "ekspertisen"; kjører NMEA fra G76 inn på VHF til DSC-funksjon. Dette virker som det skal. Har da koplet NMEA ut fra GPS til motsvarende inn på VHF, og NMEA "minus" fra GPS til motsvarende på VHF. Også, har jeg koplet GPS + 12 volt til, nettopp, 12 volt, men GPS'n fortsetter og gå på batteri. Det var først når jeg koplet til USB kablen at den gikk over til "nettspenning". Har ikke VHF'ns NMEA minus samme referanse som feks chassi/negativ leder på VHF? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.