Jump to content

Langtur med barn i 17 fots båt - Realisme eller galskap?

NasseN

Recommended Posts

Etter å ha storkost oss i indre Oslofjord de siste ukene drømmer vi om en ukes langtur med gutta på 6 og 8 år i vår nye 17,5 fots, åpne Bayliner.

Målet er Oslo - Kragerø eller Oslo - Strømstad t/r med 1-2 overnattinger (telt/ hotell) underveis (hver vei).

Gutta elsker både bølger og vind i håret, men pappa er litt usikker på hvordan det kan gå med barn og båt på eventuelle utsatte strekninger.

Redningsvester, bærbar VHF,kartplotter, kart/ kompass, bensinkanne, sjøsyketabletter samt diverse fortøynings/ ankringsutstyr vil selvsagt bli med.

Vi ser an været før avreise og er åpne for å bruke litt mer tid enn planlagt.

Noen som har synspunkter/ tips/ innspill til langtur i såpass liten båt?

Ikke noe problem, men med vindenforholdene de siste årene hadde jeg valgt Strømstad (for bunkring) og deretter Koster - som er 10 min. unna med både flott campingplass og hotell, fremfor Kragerø. Er vel jevnt over også mere sol på svenskekysten. Til Koster kommer du så godt som innaskjærs hele veien om det skulle være litt mye vind. Du trenger ikke to overnattinger hver vei, kan fint klare deg med en (eller ingen). Jeg er så begeistret for Koster at jeg hadde priortert min dager og netter der.

Enig. Ikke gjør som det mora di - og kona di - sier! Mora di er ku! (Ole Paus). Med alminnelig sjømannskap går dette som en lek, pluss at du får stjerne i boka hos de søte små for at "far tok oss alltid med på gøye ting"! Viktig forutsetning: At far hører mest på barna, og ikke på sine kompiser, når div avgjørelser skal tas, som f eks når det blir FOR friskt.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Så lenge du setter sikkerheten i første rekke og tar barnas ønsker og synspunkter på alvor hele veien er det bare å legge i vei. På en slik tur med barn vil det trolig være lurt med noen ekstre landkjenninger så barna får noen "eventyr" ut av turen, lange etapper med hele familien i såvidt liten båt kan bli langdrygt, det ville jo være tragisk om man drepte entusiasmen for flere slike turer for fremtiden bare fordi man "stressa" på for å på død og liv skulle rekke frem til ett bestemt sted for kvelden. Planlegg godt, men legg inn rom for avvik så blir dette en kanon-tur!

Takker for mange positive og gode innspill.

Er det noen "farlige" strekninger vi bør være spesielt oppmerksomme på?

Stemmer det at slike strekker generelt bør tas om morgenen fordi bølgene vanligvis er minst da?

I så fall kan vi planlegge overnattingene ift dette.

Kjempeflott om noen har tips til fine naturhavner eller hoteller med gjestebrygge langs de planlagte rutene.

Oscarsborg, hotell. Drøbak hotell. Son Spa hotell. Hankø hotell. Strømstad hotell.

Uthavner: last ned Havneguiden app på iphone :smiley:

Noen ganger blåser det om morran, noen ganger blåser det om kvelden. Men har det blåst godt på kvelden er det ikke sjelden at vinden roer seg når sola går ned og da holder seg rolig til morrakvisten. Men det er værmeldinga som gjelder.

Strekk å passe på litt ekstra

Tønsberg tønne, ut ved Veierland

Rakkebåene mellom Svenner og Stråholmen

På andre sida er det Strømtangen rett S for Hankø, Sekken rett S for Hvaler og Kosterfjorden. Er dere ute når det er rolig vær er disse strekkene uproblematiske. Men det kan være krapp sjø her om det blåser.

I og med at dere ikke skal være ute så veldig lenge hadde jeg satset på Østfold sida med overnatting i Son, Hankø og så et par tre dager på Hvaler i telt før turen hjem med overnatting i Moss (motell ved gjestehavna og en av Norges fineste strender rett ved) og Drøbak/Oscarsborg hjemover. Det er mer beskytta farvann på den sida av fjorden.

På andre sida hadde jeg tenkt på Oscarsborg-Åsgårdstrand-Tønsberg-Stavern med retur innom Holmsbu (Holmsbu bad anbefales som hotell) og Drøbak. Det er ganske langt fra Stavern til Kragerø og du blir da veldig avhengig av godt vær begge veier over Rakke, hvilket kan ødelegge turen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Høres ut som en innertier spør du meg. En ukes tur i kystnært farvann blir vel ikke annerledes enn sju dagsturer tett på hverandre...

Som enkelte andre anbefaler jeg Strömstad-siden, men går dere andre veien ville jeg anbefalt å sjekke om det er arrangement å få med seg på Verdens Ende, samt tatt en ekstra sjekk av værmelding med tanke på overnatting på Svenner (her skal det til og med være mulig å overnatte på fyret). Jomfruland må da også besøkes, samt gjerne Nevlunghavn og/eller Stavern. Møkkavær kan tilbringes i badeland i Langesund, kanskje? Mrk. at det er en bit lengre til Kragerø/Jomfruland enn til Strömstad/Koster.

Selv om det er fint på Hvaler vil jeg heller anbefale Koster, hvor det er helt supert å dra på oppdagelsesferd på leie-sykkel. Overnattingsmessig kan det være lurt å booke rom eller teltplass på forhånd tror jeg. Sel-safari i egen båt rundt øyene syd for Koster og ned til Ursholmen er alltid spennende. Og jeg ville også vurdert en overnatting på Daftö camping som vel snart går Tusenfryd en høy gang ... på godt og vondt.

Har ikke noen spesielt gode anbefalinger til overnattingssteder underveis opp og ned, men i godvær må det være morsomt å ligge på Sletter-øyene i telt. Oscarsborg, Drøbak og Son ville jeg hoppa over siden det er innen rekkevidde på helgeturer ellers.

Generelt er det lurt å gjøre unna distanse de første par dagene så dere får god tid på retur'n.

Du får mange råd her om at det er bare å legge utpå. Tenkte derfor jeg skulle mane til litt forsiktighet. Hva som er galskap eller ikke er det nemlig ingen her på Båtplassen som kan avgjøre for deg, det ansvaret må du ta selv.

Sikkerhetsmessig ser heller ikke jeg problemer med en slik tur, forutsatt at du hører nøye på værmeldingen, og respekterer den. Men det du må vurdere selv er din egen kompetanse, og hvorvidt du er komfortabel med en slik tur. Ta også med hvor erfarne og sjøsterke dine barn er. Ute i åpent farvann skal det ikke så mye til før du kan oppleve 2-3 meter bølger. Som sagt, sikkerhetsmessig ikke noe problem, men kanskje noe man ønsker å unngå for mannskapet.

Så dra på tur om du selv vurderer det som greit. Og post gjerne dine erfaringer på Båtplassen!

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...