Jump to content

knekkspant - kontra  S-spant


Allan E

Recommended Posts

Hei!

 

Blir kanskje arrestert her, men jeg tror knekk- spant er de vertikale spanta, eller for å referere til min båt de spanta som er sveisa 90 grader på båtens kjølretning. De brukes i min båt på rette flater. S-spanta sveises fast delvis horisontalt og følger platekrumminga. Hollenderne bruker mye langskips-gående spant (S-spant) for  lettere få, og beholde, en pen krum i skroget. Veldig mange stål seilbåter er også konstruert med hva jeg mener er S-spant.

Båten min er konstruert med ei blanding av de to. Knekk- under vannlija og S- over vannlinja.

 

Som sagt; ikke ta forklaringa mi som 100% korrekt. Har fram til nå bare tatt det for gitt at dette er riktig.

 

mvh Sigurd  

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Fant ikke roen etter det jeg skrev i forrige innlegg, og det var jammen godt. Skjønner du litt tysk eller nederlandsk er forklaringa her;

 

http://www.schifffahrtslexikon.de/lexikon/...ickspant_de.htm  

http://www.schifffahrtslexikon.de/lexikon/.../s_spant_de.htm

 

Er temmelig sikker på dette er det korrekte. Finner ikke noe ved å søke på S-spant i Norge, så det er vel antakelig en betegnelse vi har adoptert fra Nederland som bygger mye lystbåter i stål. Så jeg har da båt bygd opp på knekkspant og gudene vet hva korrekt betegnelsen er på de horisontale. Noen med ideer??

 

mvh Sigurd

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder spanteterminologi så vet jeg at mangt og meget florerer, så der er det nok ikke lett å si hva som er "rett" og hva som er "galt".

 

Uttrykket "knekkspant" brukes, men det er kanskje mer alminnelig å si at en båt er bygget med "knekket linjeføring".

 

Uttrykket "S-spant" må jeg innrømme at klinger fremmed for meg. Men det er jo vanlige krumme spanter det dreier seg om, så ordet kan sikkert være dekkende nok.

 

Den siste typen spanter der var snakk om, de som går langsskips, på tvers av de vanlige spantene  -  de har jeg vært vant med å kalle noe så enkelt som "langskipsspant".

 

Fordeler og ulemper med de forskjellige byggemetodene kan der sikkert være delte meninger om. Men den mest åpenbare for stålbåter  -  og båter bygget i andre plater  -  må jo være at det holder å krumme platene kun en vei. Mange vil sikkert nevne det som et ulempe at utseendet har lett for å bli litt "så-som-så" med knekket linjeføring.

 

Man skal heller ikke lete lenge for å finne selvbyggprosjekter av denne typen som ser ut som en utmagret ku  -  hvor ribbene kan telles fra ende til ende....

 

- - - -

 

Men vanlige krumme spanter er det greit nok å bygge så lenge man bygger av tre, med hud som plankes opp. Skal man bygge med stålplater på denne måten så blir det snakk om dobbelkrumming  -  og det er en operasjon som går langt utover hva hobbybåtbyggere kan forventes å håndtere. Men jeg vil allikevel mene at utseendet blir vesenlig bedre når flatene kan krummes.

 

- - - -

 

Som en liten illustrasjon på hva jeg mener med knekket linjeføring og langskipsspanter kan dere jo ta en liten titt på bildene jeg la inn under "Båten min" 07.03.03.  

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...78878;start=120

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...