Allan E Startet 18.Mars.2003 Link til dette innlegget Startet 18.Mars.2003 Jeg får noen spørsmål av og til om hva slags spant båten min er bygd på? Etter det jeg har sett er det 2 forskjellige typer, knekkspant og S-spant, stemmer det? Hva er forskjellen og hva er best? Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 18.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2003 Knekkspant er rette spant mom har markerte former (knekker) hmm beine ribber som er knekt til en fassong Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 19.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2003 Hei! Blir kanskje arrestert her, men jeg tror knekk- spant er de vertikale spanta, eller for å referere til min båt de spanta som er sveisa 90 grader på båtens kjølretning. De brukes i min båt på rette flater. S-spanta sveises fast delvis horisontalt og følger platekrumminga. Hollenderne bruker mye langskips-gående spant (S-spant) for lettere få, og beholde, en pen krum i skroget. Veldig mange stål seilbåter er også konstruert med hva jeg mener er S-spant. Båten min er konstruert med ei blanding av de to. Knekk- under vannlija og S- over vannlinja. Som sagt; ikke ta forklaringa mi som 100% korrekt. Har fram til nå bare tatt det for gitt at dette er riktig. mvh Sigurd Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 20.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2003 Hei igjen! Fant ikke roen etter det jeg skrev i forrige innlegg, og det var jammen godt. Skjønner du litt tysk eller nederlandsk er forklaringa her; http://www.schifffahrtslexikon.de/lexikon/...ickspant_de.htm http://www.schifffahrtslexikon.de/lexikon/.../s_spant_de.htm Er temmelig sikker på dette er det korrekte. Finner ikke noe ved å søke på S-spant i Norge, så det er vel antakelig en betegnelse vi har adoptert fra Nederland som bygger mye lystbåter i stål. Så jeg har da båt bygd opp på knekkspant og gudene vet hva korrekt betegnelsen er på de horisontale. Noen med ideer?? mvh Sigurd Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 20.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2003 Når det gjelder spanteterminologi så vet jeg at mangt og meget florerer, så der er det nok ikke lett å si hva som er "rett" og hva som er "galt". Uttrykket "knekkspant" brukes, men det er kanskje mer alminnelig å si at en båt er bygget med "knekket linjeføring". Uttrykket "S-spant" må jeg innrømme at klinger fremmed for meg. Men det er jo vanlige krumme spanter det dreier seg om, så ordet kan sikkert være dekkende nok. Den siste typen spanter der var snakk om, de som går langsskips, på tvers av de vanlige spantene - de har jeg vært vant med å kalle noe så enkelt som "langskipsspant". Fordeler og ulemper med de forskjellige byggemetodene kan der sikkert være delte meninger om. Men den mest åpenbare for stålbåter - og båter bygget i andre plater - må jo være at det holder å krumme platene kun en vei. Mange vil sikkert nevne det som et ulempe at utseendet har lett for å bli litt "så-som-så" med knekket linjeføring. Man skal heller ikke lete lenge for å finne selvbyggprosjekter av denne typen som ser ut som en utmagret ku - hvor ribbene kan telles fra ende til ende.... - - - - Men vanlige krumme spanter er det greit nok å bygge så lenge man bygger av tre, med hud som plankes opp. Skal man bygge med stålplater på denne måten så blir det snakk om dobbelkrumming - og det er en operasjon som går langt utover hva hobbybåtbyggere kan forventes å håndtere. Men jeg vil allikevel mene at utseendet blir vesenlig bedre når flatene kan krummes. - - - - Som en liten illustrasjon på hva jeg mener med knekket linjeføring og langskipsspanter kan dere jo ta en liten titt på bildene jeg la inn under "Båten min" 07.03.03. https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...78878;start=120 mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.