Jump to content

Det blåser luft ut av oljepåfyllingshullet, Yanmar 4LH DTE

Brumm

Recommended Posts

Skiftet olje på Yanmar 4 LH DTE 165 hk fra 1993 her i går og syntes det luktet røyk av oljen. En kar sa at det kanskje var gjennomslag i sylinderne og at jeg kunne evt sjekke dette ved å se om det kom damp ut fra oljepåfyllingshullet. Jeg sjekket dette med varm motor og 1500-2000 omdr men kunne ikke se noe damp komme opp fra motoren. Men det blåste ganske sterk luft. Lurer på hvor lenge jeg har kjørt i denne tilstanden. Nå er det sommerferie, og det er nok vanskelig å få et verksted til å ta ut motoren og foreta rep. Og må jeg la båten ligge stille hele ferien er det jo krise for meg.

Lurer på om noen motorkyndige kan antyde hva denne luften kommer av og om det evt er skadelig å kjøre med til over ferien. Motoren går fint, og som sagt, hadde jeg ikke kjent denne røyklukten i oljen hadde jeg ikke fått noe varsel på om ting var galt.

Det er vanlig med sotlukt fra olja på dieselmotorer. Litt veivhustrykk er vanlig og det er mest på tomgang. Øker trykket med turtallet så er det noe som er feil. På tomgang kan man måle trykket med en goldertester. Den vil fortelle om trykket er så stort at det må utbedringer til. Har du hatt veldig mye kjøring på lavt turtall så ken det være en fordel å kjøre motoren litt hardt..

Dersom det blåser kraftig og øker en del ved høyere turtall slik motor nevner, så er det kompresjonen i sylinderen(e) som lekker ut.

Dersom det lekker ut i bunnen av motoren så er det gjerne stempelringene som lekker, også ofte bare henvist til som gjennomslag, men det kan også være i toppen av sylinderen det lekker, og da er det vel gjerne ventilene.

Det kan kanskje være en god ide og ta av ventildekselet og sjekke at ikke noen av ventilene er ødelagt/sitter fast, ventilseter har løsnet eller noe slikt dersom det er unormalt mye trykk. Stempelringer er gjerne litt verre å kontrollere. Det er også normalt med noe blåsing, akkurat hvor mye varierer og er vanskelig å si noe om, men du merker gjerne om du har alvorlig gjennomslag for å si det sånn.

Redigert av adeneo (see edit history)

Jeg tror ikke du vil oppleve høyere trykk på turtall enn tomgang. Har du sjekket dette? Ingen ulyd i motor og det eneste som får deg bekymret er sotlukt fra olja og litt trykk fra veivhuset, sier meg at det er liten grunn til engstelse. Men jeg vil ikke utale meg skråsikkert når jeg ikke har observert motoren selv. Er det veivhusfilter på motoren så kan høyt trykk ved oljepåfyllinga være en indikasjon på tett filter.

Redigert av motor (see edit history)

Jeg merker ingen ting på ytelsen til motoren. Det eneste jeg kan si er at det blåses ut noe hvit eksos, uavhengig lufttemperatur eller regn/sol. Motoren bruker ikke olje. Går som en klokke og er pigg og fin.

Men som nevnt, det blåser friskt ut fra oljepåfyllingshullet. Og luften er fargeløs og uten fukt.

Adeneo: Hvordan ville jeg merke om motoren har alvorlig gjennomslag? Jeg har ikke mye peiling på dieselmotorer og dens virkemåte.

Det jeg mer enn gjerne ville ha en indikasjon på fra dere som kan motor er om jeg bør parkere båten for sommeren hvis tingene jeg forteller om er worst case symptomer?

Jeg tror ikke du vil oppleve høyere trykk på turtall enn tomgang. Har du sjekket dette?

Nå skulle jeg gjerne stått i båten, men den ligger i Østfold og akkurat nå er jeg i Oslo. Men sånn jeg husker det når jeg sjekket i går var det at det var en merkelig sterk luftstrøm som kom ut fra oljepåfyllinga. Jeg tenkte at her kan jeg tørke håret hvis jeg hadde badet. Og jeg lot motoren gå på litt turtall, 1500 - 2000 omdr. Tror ikke jeg la hånda over hullet på tomgang egentlig, så på dette turtallet vet jeg ikke hvor mye det blåste. Kan jo ingen ting om detta og visste jo ikke hvorfor jeg skulle gjøre denne sjekken som jeg ble oppfordret til av en motormann.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...