Jump to content

Riktig høyde Suzuki 300 på Ibiza 24 Touring?


Pålestikk

Recommended Posts

Jeg sliter med å få min Ibiza 24 opp i særlig mer enn 47-48 knop. Har lest flere tester der den skal gjøre nærmere 52 GPS-knop. Følgende er å lese på propellen: 3x14 3/4x23R. Ser at motor er plassert på nest nederste hull. Kunne det være en tanke å løfte den opp et hakk?

 

Er ikke veldig opptatt av å kjøre i 52 knop, men å få båt/motor optimalisert, slik at den går best mulig i vannet.

Link to post

4 knop avvik i de hastighetene du prater om er ikke mye. Spesielt når man vet at tester foregår på nypolerte bunnskrog, motorer som har fått målt sin effektivitet før test etc.Mao, alt som kan optimaliseres gjøres for en testbåt. Din båt ligger ute, det gror på bunnstoffet, motor kan være ørlite feiljustert (kommer over tid), eller ha ørlite feiljuster blandingsforhold etc, og alt dette vil ta bort noen av de teorietiske knopene. Mao, personlig tror jeg din motor sitter ganske så optimalisert, er ikke avvket større.

Link to post

4 knop avvik i de hastighetene du prater om er ikke mye. Spesielt når man vet at tester foregår på nypolerte bunnskrog, motorer som har fått målt sin effektivitet før test etc.Mao, alt som kan optimaliseres gjøres for en testbåt. Din båt ligger ute, det gror på bunnstoffet, motor kan være ørlite feiljustert (kommer over tid), eller ha ørlite feiljuster blandingsforhold etc, og alt dette vil ta bort noen av de teorietiske knopene. Mao, personlig tror jeg din motor sitter ganske så optimalisert, er ikke avvket større.

Ser hva du mener, men jeg er av den oppfatning at 4-5 knop er ganske mye. Jeg har testet med forholdsvis glatt underlag på båten, og fikk da ikke mer enn 47 knop. Da tenker jeg at noe ikke er helt som det skal.. Men dette har jeg ikke veldig peiling på, så mulig jeg er ute og sykler litt;-)

Redigert av M Power (see edit history)
Link to post

Kontakt produsenten Ibiza, så får du oppgitt idealmål for propellsenter, versus kjøl. Mål så ut selv og sammenlign. Deretter kan du evt. heise/senke motor.

Vil tro at er den veldig mye feil montert, så er det mer enn 4 knop som gjør utslag. Du vil merke det på planegenskaper, styring etc.

 

Lykke til

Link to post
  • 2 uker senere...

Blåser litt liv i denne..

 

Har gjentatte ganger skrevet mail til produsenten, uten å få svar. Da prøver jeg igjen her.

Har testet litt i de siste dagene og sjekket litt turtall. Det butter på 5750 omdr. Dette er vel noe snaut?

Som jeg sa tidligere, er motor festet på nest nederste hakk. Motor og båt er fra 2008 og bør være i god kondisjon:-)

 

Link to post

Kan du få noen til å se hvordan kavitasjonsplaten ligger i forhold til vannet når du ligger på 30+ knop, og trimmen slik du har den på full fart?

Platen kan ofte med fordel være bittelitt over vann, og bør ikke være mye under vann.

Er den for mye over vann kan du få problemer med at den trekker luft når du f.eks. gir på fortfra 25-fullt, og i svinger. Kan også gi litt mer styremoment i form av at det er tyngre å svinge ene enn andre veien om den er for høyt.

 

TA

Link to post
  • 9 måneder senere...

er jo ikke sikkert at de oppgitte 52 knopene er med samme propellen som du har på din motor. Men ikke godt å få klarhet i det om ikke produsenten svarer på henvendelser.... (kanskje en ide å ringe istedet - ikke så lett å ignorere som en e-post.?)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...