Pålestikk Startet 24.Juni.2012 Del på Facebook Startet 24.Juni.2012 Jeg sliter med å få min Ibiza 24 opp i særlig mer enn 47-48 knop. Har lest flere tester der den skal gjøre nærmere 52 GPS-knop. Følgende er å lese på propellen: 3x14 3/4x23R. Ser at motor er plassert på nest nederste hull. Kunne det være en tanke å løfte den opp et hakk? Er ikke veldig opptatt av å kjøre i 52 knop, men å få båt/motor optimalisert, slik at den går best mulig i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 24.Juni.2012 Del på Facebook Svart 24.Juni.2012 4 knop avvik i de hastighetene du prater om er ikke mye. Spesielt når man vet at tester foregår på nypolerte bunnskrog, motorer som har fått målt sin effektivitet før test etc.Mao, alt som kan optimaliseres gjøres for en testbåt. Din båt ligger ute, det gror på bunnstoffet, motor kan være ørlite feiljustert (kommer over tid), eller ha ørlite feiljuster blandingsforhold etc, og alt dette vil ta bort noen av de teorietiske knopene. Mao, personlig tror jeg din motor sitter ganske så optimalisert, er ikke avvket større. Sitér dette innlegget Link to post
Pålestikk Svart 24.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2012 (redigert) 4 knop avvik i de hastighetene du prater om er ikke mye. Spesielt når man vet at tester foregår på nypolerte bunnskrog, motorer som har fått målt sin effektivitet før test etc.Mao, alt som kan optimaliseres gjøres for en testbåt. Din båt ligger ute, det gror på bunnstoffet, motor kan være ørlite feiljustert (kommer over tid), eller ha ørlite feiljuster blandingsforhold etc, og alt dette vil ta bort noen av de teorietiske knopene. Mao, personlig tror jeg din motor sitter ganske så optimalisert, er ikke avvket større. Ser hva du mener, men jeg er av den oppfatning at 4-5 knop er ganske mye. Jeg har testet med forholdsvis glatt underlag på båten, og fikk da ikke mer enn 47 knop. Da tenker jeg at noe ikke er helt som det skal.. Men dette har jeg ikke veldig peiling på, så mulig jeg er ute og sykler litt;-) Redigert 24.Juni.2012 av M Power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kverna@start.no Svart 24.Juni.2012 Del på Facebook Svart 24.Juni.2012 Jeg sleit med det samme problemet. Heis motoren er mitt tips. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 24.Juni.2012 Del på Facebook Svart 24.Juni.2012 Kontakt produsenten Ibiza, så får du oppgitt idealmål for propellsenter, versus kjøl. Mål så ut selv og sammenlign. Deretter kan du evt. heise/senke motor. Vil tro at er den veldig mye feil montert, så er det mer enn 4 knop som gjør utslag. Du vil merke det på planegenskaper, styring etc. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Pålestikk Svart 24.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2012 Takk for tilbakemeldinger! Jeg har skrevet en mail til produsenten, så får vi se hva de sier. Om noen har erfaring med andre propeller til denne båten, setter jeg pris på tilbakemelding:-) Sitér dette innlegget Link to post
Pålestikk Svart 6.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2012 Blåser litt liv i denne.. Har gjentatte ganger skrevet mail til produsenten, uten å få svar. Da prøver jeg igjen her. Har testet litt i de siste dagene og sjekket litt turtall. Det butter på 5750 omdr. Dette er vel noe snaut? Som jeg sa tidligere, er motor festet på nest nederste hakk. Motor og båt er fra 2008 og bør være i god kondisjon:-) Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 7.Juli.2012 Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Kan du få noen til å se hvordan kavitasjonsplaten ligger i forhold til vannet når du ligger på 30+ knop, og trimmen slik du har den på full fart? Platen kan ofte med fordel være bittelitt over vann, og bør ikke være mye under vann. Er den for mye over vann kan du få problemer med at den trekker luft når du f.eks. gir på fortfra 25-fullt, og i svinger. Kan også gi litt mer styremoment i form av at det er tyngre å svinge ene enn andre veien om den er for høyt. TA Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 7.Juli.2012 Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Og du har trimmet motorn skikkelig ut, så du får løftet så mye som mulig av skroget ut av vannet? Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 7.Juli.2012 Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Her kan du se på en god og informativ side om høydejustering av motor. NB! ikke se etter kavitasjons platen alene under fart,dette er farlig, det skal være to personer som utfører dette, en holder stø kurs mens den andre ser på kav platen under marsjfart. Med to personer får du også rett vektfordeling. http://www.veradoclub.com/smf/index.php?topic=137.0 Sitér dette innlegget Link to post
Pålestikk Svart 7.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Da tar jeg en sjekk på kavitasjonsplaten på neste tur (ikke alene). Kan propellen også være feil, siden jeg får så lavt turtall? Sitér dette innlegget Link to post
Pålestikk Svart 7.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Jeg sleit med det samme problemet. Heis motoren er mitt tips. Hva hadde du i turtall før og etter at du heiste motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Pålestikk Svart 24.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2013 Blåser liv i denne tråden. Nå har jeg hevet motor et hakk og turtallet økte fra 5700 til litt over 6000 omdr. Beklageligvis er farten helt lik:-( Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.April.2013 Del på Facebook Svart 24.April.2013 er jo ikke sikkert at de oppgitte 52 knopene er med samme propellen som du har på din motor. Men ikke godt å få klarhet i det om ikke produsenten svarer på henvendelser.... (kanskje en ide å ringe istedet - ikke så lett å ignorere som en e-post.?) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Pålestikk Svart 24.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2013 Får se om jeg skal ringe dem en dag.. Mistenker nå at det kan være for liten propell. Noen her med peiling på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.