finne Startet 24.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2012 Vi har planlagt en båttur fra Dalslandskanal til Vänersborg, Göteborg, Halden. Vi trenger tips til reisen fra Vänersborg og videre mot Halden. Er det noe spesielt vi må vite/være obs på? Gjerne linker til andre som har gjort denne turen. Jeg vil huske å ha lest enten i Båtmagasinet eller Båtlivet bladet om denne turen - isåfall er det noen som husker hvilket blad dette var? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 24.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2012 Jeg kan ikke noe om reisen i Göta Älv/Trollhätte kanal. Båten din går antakelig under motorvegbrua (du bør sjekke det nærmere) over Nordre älv fra Kungälv nord om Hisingen - om du ikke gjerne vil helt til Göteborg. Det er hyggelige steder i Göteborgs nordre skjærgård. Vi har ligget på Källö Knippla noen ganger. Adkomst til Marstrand fra sør går gjennom et ganske smalt løp. Alternativt kan du gå østover før dette, og nærmest fastlandet og østafor Tjörn og Orust. Vi liker å besøke Bassholmen i Strömmarna mellom Uddevalla og Lysekil; der er det et kystkulturmuseum med bruksbåter slik de var i bruk for ikke alt for lenge siden, både i Bohuslen og på norsk side. Videre nordover er det massevis av plasser å besøke og overnatte - både naturhavner og gjestehavner. Ellers er det en idé å finne tråden "Status på svenskekysten" her på Baatplassen! Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Carwell Svart 24.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2012 Gjorde Dalsland i 1991 og har alltid hatt lyst til å ta den turen igjen, det har bare ikke blitt noe av. Vi reiste fra Sandefjord til Halden, tok båten opp på bil og fraktet den over til Nøssemark via en ubevoktet grenseovergang. Var på vannet igjen en time etter avgang fra Halden. Kart over Dalsland kjøpte vi av sjåfør Svenson. Gikk fra Nøssemark på Stora Le opp til Østervallskog, snudde der og fulgte det vanlige løpet nedover. En tur opp til Årjeng med sykkeler tilgjengelig i gjestehavna for handling i byen. Baldersnes må du stoppe ved, gjerne overnatte etter en bedre middag på den flotte restauranten. Ender jo til slutt ut ved Kjøpmannebro, og derfra til Venersborg er jo ikke turen lang. Jeg må si at det var aldeles flott på hele Dalslandkanalen og over sjøene. Alt var lagt så tilrette. Ville du ligge i gjestehavn, var det nok av sercvice/dusj/vaskemaskiner/tørketromler etc. Ønsket du å ligge for deg selv, var det bare å fortøye i en furulegg på en av de utallige øyene, med flotte sandstrender. Selve strekningen fra Venersborg til Gøteborg, eller Kungelv og Nordre Elv ut til sjøen, er å anse som en ren transportetappe, bortsett fra gjestehavna i Trollhettan som den gang var ypperlig. Du går jo bare nedover en elv med jorder på begge sider, og er stort sett kjedelig. Men når du så kommer ut i sjøen enten du velger nordre løp eller Gøteborg, er jo mulighetene uante. Du har Marstrand, Tjørn, Lysekil og Smøgen, med alle de små stedene mellom. Tanum Strand, Fjellbacka og Grebbestad. Ta også turen ut til Vederøarna med uvanlig klart og fint vann. Så følger jo Koster o.s.v. Strømstad bør man vel strengt tatt holde seg unna dersom man ikke vil gjøre siste handel før hjemreisen. Men, hvordan kommer du deg til Dalsland kanal? Gjør du som jeg og tar båten på bil fra Halden? Uansett, når du først er på Dalsland, så bruk tiden der, ta gjerne turen innom Østre og Vestre Silen. Jeg traff en svenske i Årjeng som fortalte at det var 11. året han var på Dalsland, og han hadde ennå ikke rukket å få se alt den har å by på. Så bruk for all del tiden på Dalsland dersom været er bra. Det verste som kan skje deg er jo regn, for noe sjø blir det ikke uansett hvor mye det blåser. Bortsett fra Venaren da, den skal man være forsiktig med i vind, der blir det voldsom krapp sjø. Da er det bedre å vente på bedre vær ved krysning fra Kjøpmannebro til Venersborg. Men, som sagt, strekningen venersborg - Gøteborg (Kungelv) er heller kjedelig. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 24.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2012 Har tatt turen tre ganger og anbefaler at du starter i Halden og sluser deg nedover fra Nøssemark. Dette er enkelere å håndtere og opplevlsen like stor. En tur jeg anbefaler. Mye opplevlser under veis. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.