Double Weber Startet 24.Juni.2012 Del på Facebook Startet 24.Juni.2012 (redigert) Jeg har i vinter kjøpt meg en Musling 14, egentlig en Colibri 15, med en 40hk Johnson 1995. Tidligere har det stått en 70hk Johnson 2011 på den. Oppsettet var da at motoren var seriøst hevet. Jeg demonterte alt dette som hadde med hevingen og kom ned til bunns i det. Da stod fremdeles motoren ca 4,5cm "for høyt". Den originale propellen, 12,25 x 15 aluminium, spant noe over planings terskelen og hadde ikke det beste grepet generelt. Turtallet var også alt for høyt, 6400rpm. Jeg kontaktet Olle på Winrace propellers og han gav meg en Turbo propell. 11,75 x 18. Han menet dette skulle passe bra. Den propellen var langt i fra noe "inner tier"... Den spant og spant og ville ikke skyve i det hele tatt. Jeg kontaktet så Olle og han mente den trengte å cuppes litt. Enda en tur Kristiansand - Froland ble kjørt og han "kaldcuppet" den litt i "tuppene" av bladene. Den ble litt bedre. Den spant fortsatt mye over planings terskelen og slapp i svingene. Tilbake til Froland igjen... Denne gangen "varmcuppet" han den. Dvs han varmet opp bladene og cuppet hele "bladet". Når jeg da kom bort igjen for å hente propellen sa han at den nå skulle ha det samme grepet som en racing propell. "Den vil nok sleppe litt over planings terskelen", men det måtte jeg bare regne med. Det gjorde den så til de grader. Det er et sant arbeid å få den over, samt at den slipper når en tilter litt ut når den er i plan. Turtallet jeg får med den propellen er 5200rpm. 5500 når jeg tilter ut til rett før den slipper. Ingenting vondt sagt om Olle og Winrace propellers. Cuppingen gjør han gratis, som en del av servicen Jeg er bare litt lei av å prøve og feile... Ok. Nok mas om min frustrasjon, over til saken. Jeg regner med jeg må ha en større propell en den originale. Å gå ned i størrelse har jo vist seg å ikke være veien å gå. Vil en 13" propell passe på det undervannshuset? Finnes det større alternativer en originalpropellen? Feks 12.5" eller 12,75". Når jeg går opp i størrelse, hvilken stigning vil da være riktig? Denne båten skal ligge på hytta og kjøres av folk som ikke er veldig sjø-vant. Den må derfor være enkel å håndtere. Det skal ikke være nødvendig å ha "motor-gehør" for å kjøre den. Å hele tiden måtte sitte å lytte etter når den vil slippe skal ikke være nødvendig. Å ta den på land for så å sage vekk deler av akterspeilet er aller siste alternativ. Det vil jeg helst unngå. Håper noen der ute har forslag til løsning. Kjenner jeg stresser over dette Mine to søstre m. familie har høye forventninger til den nye båten... Redigert 24.Juni.2012 av Double Weber (see edit history) Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 24.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2012 Da Olle ikke har større propeller må jeg se meg om andre steder etter ny. Fant noen på eurofritid. Spørsmålet er hvilken jeg bør gå for. Går det an å bytte propell hvis det viser seg å være feil? Jeg kunne tenke meg å prøve en 13 x 11 Syntes 11 i stigning høres litt lite ut men... Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Fjordland Svart 24.Juni.2012 Del på Facebook Svart 24.Juni.2012 Klarer du og lage en brakett som flytter motor lenger ut fra akterspeilet? Det kan nok hjelpe om motoren sitter for høyt som du nevner.... Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 24.Juni.2012 Del på Facebook Svart 24.Juni.2012 Hvilken stammelengde har du på denne motoren da? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Double Weber Svart 25.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2012 stammen er L. Den som skal være riktig til den båten. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 25.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2012 Prøver å unngå brakett. Tenkte litt over dette og iom at orginal propellen er den som har vist seg å være nærmest tror jeg kanskje at jeg kjøper en i samme størrelse bare i stål. Så leverer jeg den inn til Olle for cupping. Hvis resonementet mitt da er riktig vil tyngden i stålet samt cupping gi meg et par hundre omdreininger mindre samt at kombinasjonen stålpropell og cupping vil gi meg bedre grep. Kan dere bekrefte/avkrefte det? Kunne ikke låne propell på euro fritid, så jeg håper på å treffe riktig. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Ankerdrammen Svart 25.Juni.2012 Del på Facebook Svart 25.Juni.2012 Hei.Mener att du får kjøpt orginale sst propper på både 17 og19 tommers stigning til din motor.Sjekk med forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juni.2012 Del på Facebook Svart 25.Juni.2012 (redigert) Den originale propellen, 12,25 x 15 aluminium, spant noe over planings terskelen og hadde ikke det beste grepet generelt. Turtallet var også alt for høyt, 6400rpm. ... Vil en 13" propell passe på det undervannshuset? Denne båten skal ligge på hytta og kjøres av folk som ikke er veldig sjø-vant. Den må derfor være enkel å håndtere. Det skal ikke være nødvendig å ha "motor-gehør" for å kjøre den. Å hele tiden måtte sitte å lytte etter når den vil slippe skal ikke være nødvendig. Så kavitasjonsplata ligger fortsatt 4,5cm over bunn når plata er trimmet parallellt? Til bruket du beskriver så tror jeg ikke det er noen vei utenom å senke motoren enda litt til. Til motorer i denne hk plassen så er det heller ikke det store utvalget i alternative diametre - i OEM propeller så stiger gjerne diameter med synkende stigning , for å gi tyngre båter mer skyvekraft. Ettermarkedspropeller har gjerne en fast diameter i flere stigninger (og denne er av og til mindre enn motorfabrikantenes , som her, 11.75 vs 12.25") En ting du kan prøve er å la Olle cuppe alu propellen din. Den vil da få bedre grep samt dra ned turtallet litt. Redigert 25.Juni.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars K Svart 25.Juni.2012 Del på Facebook Svart 25.Juni.2012 Tror jeg ville prøvd å fått motoren ned så det er ca 1,5cm fra bunn til plata. Prøvde Nordkappen min med 4 cm over,og det var håpløst å kjøre med. Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 25.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2012 Takk for svar gutta :) Jeg sjekket med den lokale Johnson her i kristiansand og han kunne ikke få tak i no større propell... Hvis jeg går noe særlig lavere med motoren vil de øverste hullene kollidere med strukturen i brønnen. Jeg har kanskje 1 til 2 cm å gå på. Skal sjekke det. De nye hullene vil komme veldig nærme de gamle da... Jeg var også innom tanken å cuppe orginal propellen men tenkte bare at en i stål ville være bedre. Når jeg igjen fikk testet orginal propellen, etter all turbo testingen, var den ikke så aller værst. Den slipper hvis jeg gir full gass over planings bølgen/terskelen. Motoren kan tiltes noe ut, ikke mye, men fremdeles noe. Da slipper den i svinger. Den største ulempen er det høye turtallet. Motoren har 6400rpm uttiltet, rett før den slipper. De siste par hundre omdreininger øker ikke farten noe særlig. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.