Jump to content

Skader av for mye olje på ny Suzuki DF115hk?


BigFish

Recommended Posts

Vi har kjøpt en ny Suzuki DF115hk. Motoren er under innkjøring og kun kjørt opp til 3000 o/min.

 

Vi har oppdaget at oljenivået i motoren er 4 cm over maksimalmerket i vertikal posisjon!

 

Avstanden mellom minimums- og maksimalmerket på peilepinnen er ca 4 cm. Brukermanualen beskriver at olje skal peiles i vertikal posisjon. Betyr det bunnposisjon eller at motoren står vertikalt i vannet?

 

Brukermanualen gjentar flere steder at maksimalmerket må ikke overskrides, men konsekvensene er ikke beskrevet.

 

Er motoren skadet? Hva slags skader kan oppstå og når? Bør vi kreve ny motor av forhandleren som overfylte med olje?

 

På forhånd takk!

 

Mvh

BigFish

Link to post

Først å fremst. Ta bilde og dokumenter.. Peil igjen med motor stående i kjørestilling. Altså nedtiltet. Fotografer peilepinne ved siden av motor, så oljeniva vises. Legg ved bildet i mail til forhandler. Ring så å legg frem problemet. Det ordner seg sikkert...

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Det er lite sannsynlig at dette har skadet motoren. En fare ved overfylling er at det kan oppstå oljelekkasje eller at olje forbrennes. Olje som forbrennes kan skade oksygensensoren. Var jeg deg ville jeg dokumentert hendelsen og sørget for at det suges ut olje slik at du får nivået på maks. Da vet du jo også hvor stor mengde det er snakk om.

Link to post

jeg har 2008 modell DF90 , som muligens er samme motor, men trimmet litt ned.

Instruksjonsbok og verksted manual sier at det skal fylles 5,5 liter ( er inkludert nytt oljefilter )

Jeg fyller 5,3 liter og da står det litt over max merke på peilepinnen.

har tidligere hatt 1999 modell DF70 , og jeg mener å huske at det var det samme der.

Håper at du vegne av alle oss som har slike motorer kontakter Erling Sande pr E-mail

og ber de redegjøre for hvordan dette henger sammen.

Jeg orker ikke selv, har prøvd et par ganger , men blir bare hovmodig bedt om å kontakte forhandler hvis det

er noe jeg lurer på.

Det jeg har hørt er at det er peilepinnen som er feilmerket og at 5,5 liter er korrekt.

De må ha solgt over 1000 slike motorer , det står sterk advarsel mot å fylle for mye i Suzukis egen brukerhåndbok,

så det er skandaløst av importør dersom de ikke f.eks kan komme med en forklaring som kan siteres på Baatplassen.

Link to post
Guest Kaptein Fredrik

Jeg vil tippet det meste kommer ut igjennom veivhusventilasjonen. Men overfylling kan også bety at ikke nok olje kommer ut igjennom ventilasjonen så det blir ett voldsomt trykk og blåser i filler pakninger.

Link to post

Er vell slik at motoren kan blåse ut tetteringer osv hvis nivået blir for høyt, den kan også kaste ut olje gjennom ventilasjon mm. Dette som et tillegg til informasjonen andre medlemmer har kommet med, som også er aktuelle problemer.

Brenner motoren olje under innkjøringen, og får feil innkjøring, er det ikke helt utenkelig at stempelringene ikke får slipt seg til slik de skal, på en innkjørt motor ville også koksing/soting og evt fastsoting av ringer vært mulig problem på noen motorer.

 

Ellers ville jeg laget en video hvor jeg dokumenterte utfordringen, og vært sikker på å få med hele prosedyren samt motorplate med serienr.

 

Noen motorer er mer følsom for "feil" en andre, jeg ville snakket med folk som kjenner til disse og har kompetanse, og vurdert en nøye gjennomgang.

 

Uansett, alt i alt, har det nok sikkert gått bra :smiley:

Link to post

vel og bra med spekulasjoner om hva som skjer, dersom man fyller for

mye olje, men problemet på Suzuki er at Peilepinnen er feilmerket.

Fyller man 5.5 liter, som det krystall klart står i instruksjonsbok og

verkstedmanual ( ja -jeg har begge ) så viser det olje godt over max merke.

 

Etter min forstand burde Erling Sande AS, fått ut fingen og opplyst

sine mange tusen kunder om hvordan dette henger sammen.

 

Spesielt siden det i instruksjonsbok , står klare advarsler om å fylle på for mye.

Link to post

Har nettopp skiftet olje på min DF115 04-mod. Sjekket peilepinne før skifte (oljeskift av Suzuki-forhandler i fjor). Olje over maks-merke, ca opp mot noen bokstaver som er preget inn i peilepinnen. Fylte 5,5 l ny olje, samme nivå på peilepinnen. Jeg velger å kjøre med olje over maksmerke, da det har vært slik også tidligere år, når godkjent verksted har gjennomført oljeskift.

Link to post

Ved oljebytte vil man aldri klare og suge ut all den gamle oljen, derfor vil man heller ikke klare og fylle på så mye som

manualen viser uten at man overstiger maks-merket.

 

Sug ut så mye som mulig, fyll det nye filteret med olje før montering og etterfyll til oljenivået ligger midt på peilepinnen ved varm motor.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...