kallagtunet Startet 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2012 Hei Vet typen spørsmål har vært oppe tidligere og har søkt meg gjennom og sett på svar fra tidligere tråder. Jeg håper likevel å få litt mer utdyping av temaet fra ekspertisen her. Vi vurderer altså å få montert en 150 hk motor på en båt som er typegodkjent for 115 hk. Båt modell er Merry Fisher 645/Antares 680 (samme skrog og produsent men solgt under forskjellige merkenavn) motorer vi vurderer er Honda BF150 eller Suzuki DF 150. Formål med økning av effekt er redusert støy og turtall og forbruk i grei plane fart ikke økt toppfart noe som jeg ikke regner med at denne båtmodellen innbyr til eller er designet for. En forhandler jeg har vært i kontakt med sier at de har solgt med 150 hk Honda går fint på disse båtene, ingen problemer med bæring selv om den er tyngre enn de letteste 115 hk motorene. 115 hk Honda og 150 hk har samme grunnkonsruksjon og vekt, Suzuki 150 hk er ett par kilo lettere enn Hondaene. Forhander sier derimot at for stor motor kan være ett argument fra fabrikk ved en eventuell garanti sak. Så til spørsmålene: Er det lovlig å montere og kjøre med større motor en typegodkjenning i Norge? Er det mulig å få forsikret en båt med større motor enn godkjent, i så fall i hvilke selskap, noen som har erfaring på om hvor mye dette koster ekstra? Hvilke skader kan skje på båt som følge av motor med støre effekt? Konsekvensen på båtens egenskaper av en motor med ca 30% høyere effekt enn godkjenning. svar på spørsmål samt betraktninger konkrete erfating med problemstillingen mottas med takk. Hvis det mot formodnig er noen her inne som har konkret erfaring med 150 hk eller annen overmotorisering på de to alternativene av båter så er selvsagt det av veldig stor interesse. K Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Har sett flere Antares 680 osv med 150hk. Ser ikke ut til å ta skade av det. Det er imidlertid noe som skurrer med tallene dine. Honda 150 er lettere enn Suzuki 150. Tørrvekt Honda 115: 217kg Tørrvekt Honda 135/150: 214kg Tørrvekt Suzuki 115: 194kg Tørrvekt Suzuki 140: 191kg Tørrvekt Suzuki 150: 220kg Om vekta bekymrer deg, ville jeg gått for Suzuki 140hk. Lett, problemfri, økonomisk og mer enn sterk nok. Det er imidlertid samme motor som Johnson 140, og Johnson er rimeligere. Men når det er sagt: Klassens beste motor er Honda 150. Ingen tvil. Vtec-systemet er fantastisk. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
GeirT Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Jeg ville sjekket med importøren og forsikringsselskapet først. Jeg ville ikke tro at båten CE godkjenning gjelder når motor er større enn max tillatt. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
kallagtunet Svart 26.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Har sett flere Antares 680 osv med 150hk. Ser ikke ut til å ta skade av det. Det er imidlertid noe som skurrer med tallene dine. Honda 150 er lettere enn Suzuki 150. Tørrvekt Honda 115: 217kg Tørrvekt Honda 135/150: 214kg Tørrvekt Suzuki 115: 194kg Tørrvekt Suzuki 140: 191kg Tørrvekt Suzuki 150: 220kg Om vekta bekymrer deg, ville jeg gått for Suzuki 140hk. Lett, problemfri, økonomisk og mer enn sterk nok. Det er imidlertid samme motor som Johnson 140, og Johnson er rimeligere. Men når det er sagt: Klassens beste motor er Honda 150. Ingen tvil. Vtec-systemet er fantastisk. Fra kellox sine sider ser det ut som Honda BF115 X lang er 220 kg (150 lang er 214 har ikke funnet vekt på C lang men vil tro at differansen er den samme som på 115 hk dvs 3 kilo.) dvs samme som Suzukien (er vel 215 lang og 220 X lang), Jeg tror vel ikke 3 -4 kilo fra eller til betyr mye og slik jeg forstår det så er ikke båten følsom for denne vekten. Eiere jeg har snakket med merker ikke forskjell på egenskaper på full eller tom tank, eller om salongen bak er full av folk eller ikke og er det ett problem så er det vel heller at båten er fremtung og regaerer lite på trim. Dvs jeg er ikke bekymret for vekten. Når det gjelder motor type så er jeg også Honda Fan etter å hatt god erfaringer med tohjulinger fra dem, men det som jeg liker med Suzuki DF150 er det store volument på nesten 2,867 liter (mot 2,354) som borger for bra med krefter nede i turtallsområdet Suzuki DF140 er bare på to liter og derfor ikke aktuell. Suzuki DF 150 motoren er endel billigere enn Honda i alle fall i prislistene fra inportør i den grad de betyr noe. Interessant at du har observert antares 680 med 150 hk (sikker på at det ikke var 780 er du så?). Håper noen eiere leser på dette forumet og kan dele erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 26.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 (redigert) Jeg ville sjekket med importøren og forsikringsselskapet først. Jeg ville ikke tro at båten CE godkjenning gjelder når motor er større enn max tillatt. Geir Forsikringselskap må selvsagt sjekkes med, men jeg er interessert i å høre hva andre som har gort dette har opplevd fra den fronten som sagt. Importør vil jeg tro er skeptisk men skal ta en sjekk der også men regner med at den risikoen som oppstår for skader på båt som følge av for stor motor må en ta selv. Når det er sagt så bør vel ikke det være så sannsynlig hvis en kjører pent som vi gjør. Det at den ikke lenger har CE godkjenning med for stor motor, hva betyr det og enda mer relvant hvilken konsekvens har det? Er da båten forbudt i bruk? Redigert 26.Juni.2012 av kallagtunet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Som du sier, sjekk forsikringen. Tviler ikke på at båtfører og båt takler en 150 hk slik du beskriver kjøremønster. Men skulle det skje en grunnstøting el. l. så kan forsikringen påpeke at kombinasjonen båt/motor ikke er CE-godkjent. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
hjg Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Har ikke kjørt noe honda over 90 hk, så kan ikke svare så veldig for den, men suzuki'n er en god motor. stille, lite vibrasjoner, godt drivstoff-forbruk osv. 4 året nå med suzuki og veldig fornøyd! (og 4 året på antares, samme inntrykket) mvh hjg Sitér dette innlegget bruk vest! Link to post
kallagtunet Svart 26.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Har ikke kjørt noe honda over 90 hk, så kan ikke svare så veldig for den, men suzuki'n er en god motor. stille, lite vibrasjoner, godt drivstoff-forbruk osv. 4 året nå med suzuki og veldig fornøyd! (og 4 året på antares, samme inntrykket) mvh hjg Er det er antares 750 og 780 du har DF150 hatt den på ikke sant? Enig med deg deg at det er en perle av en motor, vibrasjonsfri, stillegående (høyeste lyd er lyden av vannet fra pilot strålen til kjølingen på tomgang) høyt moment. Kjenner jeg Honda rett er sikkert ikke BF150 noe rakleværk det heller.... Sitér dette innlegget Link to post
hjg Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Er det er antares 750 og 780 du har DF150 hatt den på ikke sant? nei, har kun hatt den på 780'n, hadde DF100 på 650'n, et hav av en forskjell. 100 hk, bråket og ristet mye, MYE mer en DF150! iforhold til motor godkjenning, vet jeg ikke, fikk samme svare som deg når det gjelder forsikring når vi vurderte 175 hk på 780.. hjg Sitér dette innlegget bruk vest! Link to post
kallagtunet Svart 26.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 hjg Endte du opp med å kjøpe 175 eller feiget du ut? Sjekket du med forsikringselskapet? Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Jeg har en 1998 Nimbus 19 Nova, godkjent for maks 115hk. Kjøpte den med en 115hk totakt Yamaha men byttet til Suzuki DF 140 hk sesongen etter. Sjekket den gang med flere forsikringsselskaper på forhånd om hvordan de stilte seg til økt motorkraft utover maks godkjent, hos de fleste var det niks, njet, her må man følge boka. Fikk en følelse av at kundebehandlerne ikke hadde særlig peiling på hva det dreide seg om, det var umulig å få til en dialog om emnet. Bortsett fra hos Norske Sjø, der så de mitt poeng og sa at de kunne vurdere det dersom jeg fikk produsenten til å gå god for det. Det prøvde jeg ikke på men jeg kontaktet de største forhandlerne på øst- og vestlandet, de bekreftet på mail at dette ikke ville være noe problem hverken i forhold til sjøegenskaper eller belastningsmessig for båten. Norske Sjø godtok dette, og en passus om dette ble skrevet inn i polisen. Nå var jo min båt dengang godt utenfor reklamasjonsperioden, ville nok vært litt mer skeptisk dersom den fremdeles hadde vært innenfor. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
hjg Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 hjg Endte du opp med å kjøpe 175 eller feiget du ut? Sjekket du med forsikringselskapet? dette var en stund før vi begynte og seriøst vurdere 780 (var vel 750 den gang), når vi kjøpte 780'n gikk vi bare for 150 hk, selger/forhandler anbefalte 150 hk, så gikk bare for den. gikk aldri så langt at vi snakket med forsikringsselskap. hjg Sitér dette innlegget bruk vest! Link to post
kallagtunet Svart 26.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Takker fr tilbakemelding begge to. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.