Jump to content

Stålpropell. Hva er forskjellen på alle merkene/typene?

glalaks

Recommended Posts

Hei. Jeg driver å vurderer stålpropell til båten. Det sies at det er bedre...

Nå har jeg sett rundt på nettet. Jeg blir ikke klok på alle merkene. Greit å finne stigning/diameter. Men er det store forskjeller på de forskjellige?

Hva er forskjellene på en 13"x19" fra Ballistic, solas, laser, laser 2, yamahapropell, apollo? osv. har ikke råd til å bestille så mange heller..

Jeg er ut etter en god allroundpropell.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Hei

Har samme problemet som du. I tilegg har eg skifta motor og drev.

Sende inn beregning til Progress og til Winrace. Fekk to ulike svar med hensyn til picht, kan ha

med egenskapane til propellane å gjere. Endte med ein Apollo 14,5x19 som er ein allround

propell med gode egenskap i midtregisteret. Fekk derimot for lite løft i baugen og dårlig toppfart.

Skal no prøve ein Ballistic i med samme spesiikasjonar, den skal gje meir i begge endane då den

er tynnare og meir cuppa. Eg har vore ein del inne på Finn for å sjå om der er båtar som min med nokolunde

same motor for å sjå om det er forskjell i toppfarta. Solas ser ut til å gje nokre knop meir, men eg veit ikkje kva oppnådd turtal var. Kan alltids ta av nokre hundre rpm for å få meir fart men det er ikkje bra for motoren. Tok kontakt med ein i går som gjorde 8 knop meir enn meg med 30 hk meir, rett nok var det ein 2,8 og ikkje ein 2,0 men det var no godt betalt allikavel. Skulle få meir info på torsdag. Sikkert lurt å kikke på Finn for deg også.

Trur Solas skal vere bra. Når du får beregna propellen gjennom Progress får du bytterett dersom du returnerer den etter ein liten prøvetur. Eg var åleine i båten når eg prøvde den ut og det var ikkje lurt. Sørg for å last godt opp båten når du skal teste. Ellers kan ein sei at stål gir bedre grep i vatnet, mindre slipp, er sterkare og gir ikkje seg så lett som alu. Alu gir mindre følgeskader dersom det smeller. Stål skal gi bedre egenskaper all over. Eg vart skit skuffa. Håper på bedre treff no. Ser på Finn at der er mange andre som prøver og feiler, mykje propellar til salgs, men då må ein vite kva ein skal ha. Skal legge ut Apolloen og sjå om eg kan få dekt inn igjen halvparten av det den kosta. Får passe på å sende inn igjen før det er for seint på Ballisticen dersom den ikkje passar.

Gikk fint med skiftenøkkel. I helt åpen stilling passa den akkurat;) flaks;)

Nå har jeg lett. Jeg finner et tall som er 21k.. Det kan være stigning?

Toppfart 38 knop på 5600-5700 rpm..

Diameter fant jeg ikke..

Bilderbc9496e9-bbd2-4812.jpg

bc9496e9-bbe8-0237.jpg

bc9496e9-bbfa-b45f.jpg

Ser ut som den har stått der en stund..

Hvordan er solas propellene? Bra propell? Det er enklest å kjøpe den i Norge.. Og billigst..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

21K betyr da at det er 21" stigning og K er Yamaha's måte å angi at det er "intermediate" gearhus (dvs 70-130hk)

56-5700 hører ut som passende turtall for den motoren du har-

For informasjon om oppbygning / egenskaper så kan du sjekke denne sida: http://www.mercurymarine.com/propellers/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ookei... da får jeg bestille en 13x21" ca da.. fortsatt ingen som har svart hva som er forskjellen på solas, ballistic osv cup eller uten cup? balistic har kuttede blader på noen. er det bra?

hva er forskjellen på disse tre. Ser like ut, men forskjellig nummer...

http://www.deepblueyachtsupply.com/propellers/michigan-wheel-ballistic-propellers/ModelNumber/BALLISTIC-335033

http://www.deepblueyachtsupply.com/propellers/michigan-wheel-ballistic-propellers/ModelNumber/BALLISTIC-335933

http://www.deepblueyachtsupply.com/propellers/michigan-wheel-ballistic-propellers/ModelNumber/BALLISTIC-335133

• 4 uker senere...

Da har jeg fått min stålpropell. Ballistic 13,1/8x21. Tror den ble for tung.. Max turtall ble 4900rpm. Hva skal det være på Yamaha 130 v4? Får bestille en til.. Hmm..

Blir 19 bra eller bør jeg helt ned på 17? Sto 21 alu på før.. Vil farten bli lavere eller den samme med mindre stigning og mere turtall?

Har forresten en ballistic propell til salgs;)

Redigert av glalaks (see edit history)

mener 130'en bør ha mellom 5500 og 6000. Hva fikk du av fart da?

En ting du kan prøve er da å heve motoren et hakk, det kan gi deg noe mer turtall. Ballisticen har større diameter (Yamaha sin 21" alu er 12 5/8" i diam) og burde tåle å gå høyere i vannet uten å miste grep

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Fikk 39-40 knop, men bare 4900 rpm.. Ja så at den var litt mindre den gamle, men sto ikke på den, så det var kjekt å vite.

Får Ca 5400 med alupropellen.

Må jeg ned på 17" da? Eller 19"? Tror den kan heves, men får ikke gjort det nå tror jeg.. Var hvertfall alt for tungt med 21".. Kjedelig.. Vente 2 uker på propellen også er den for stor.. Kunne tilte myye høyere da.. Vil farten bli den samme med 17"/19"?

det at du kan tilte myye høyere tyder på at motoren er montert lavt if. propellen. Hvor mye har du å gå på ift monteringshull?

En smal sak å heve hvis du har tilgang til en kjettingtalje og en takås i en garasje.

har selv hevet motor bare ved hjelp av en jekk, men den var bare 100kg. Blir vel i tyngste laget å prøve det med en på 164kg....

man regner som en tommelfingerregel , ca 2-300 omdr pr tomme opp eller ned, så en 19" burde gi rett turtall. Du kan få omtrent samme fart med 19" pga at den da får mer turtall, men må testes for å vite nøyaktig

Kan ikke 19 også bli for tungt da? Får vell 5200-5300.. 17 burde vell da gi Ca 5500 pluss litt om jeg får heist den.

Jeg er bygutt så eneste jeg har tilgjengelig er garasjen;)

Kan vell også nevne at jeg kjørte med Kunn meg(100) kg og Ca 80-90 liter bensin ombord.. Ingen passasjerer.. Så da går den vell enda mere ned.. Men vil toppfarten synke ved å sette på 17"? Er jo ingen fare for at turtallet blir for høyt vil jeg tro. Skal bestille en til fra USA så hadde vært greit å truffet;)

Hei Glalaks, er det du som har en Ballistic 13 1/8" 21" til salgs i Trondheim?

Jeg har som nevnt i en annen tråd (Wesling 16 90hk e-tec) ein Ballistic 13 3/8" 19" som sikkert hadde fungert bra på båten din. Den er prøvd i 1 time ca på båten min, men jeg tror det er litt for høy stigning for meg. Gikk ned fra 5000 til 4700 med den, så jeg vurderer å bytte i en 17" eller 18". Betalte 5000kr for den. Må betale 500kr for å returnere/bytte den. Om du er interessert, kan du gi meg en lyd.

Den er kjøpt hos Sveis og Propellservice på Os utenfor Bergen, og kom levert fra Progress Ingeniørfirma

Redigert av andre86 (see edit history)

Ballistic er mer tungdrevet enn pitch tallet tilsier.

En tommelregel er at om du vil ha samme turtall som med org propell, så gå ned ett hakk eller 2" på stigningen.

De aller fleste gjør samme feil som deg og ender opp med for tung propell. Jeg ville bestillt 17" om jeg var deg. 19 blir antagelig for tungt det og...

Mvh. SAP

okei.. det skulle jeg vist for 2 uker siden :giggle: ikke rart en ny ballistic med større diameter er mye tyngre enn en litt slitt alupropell..

Tenker 17 jeg også.. tror den blir ganske bra.. er mest redd for at farten går ned med den.. men det er ikke sikkert.. blir sikkert bedre på vannski også da..

må se om jeg får solgt den gamle først. Trodde den skulle gå fort til den brisen , men nei..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...