Jump to content

Hvorfor går eldre påhengere seg sure og stopper under dorging?

kjellboe

Recommended Posts

Jeg har hørt mange sier at litt eldre påhengere går seg sure og stopper når de har gått legne på tomgang, som ved dorging.

Jeg har en 91 evinrude 30 hk som dette skjer med, går fint på tomgang lenge men så begynner den og gå ujavnt og stopper.

Da tar det litt tid før jeg får start på den og enda lenger tid før jeg får opp turtallet på den...

Har disse motorene vært slik siden de var nye, eller er det noe som er slitt som gjør at de går seg sure?

Mvh

Kjell

Om du har en forgasser eller en med eletronisk innsprøyting tror jeg det spiller liten rolle! En totakter er og blir en totakter og de liker å bli brukt litt hardt ellers har de en tendens til å surne. Tror dette gjelder alle totaktere, enten det er ei motorsag eller en større på påhenger. De må liksom ruses eller blåses rene innimellom for ikke å surne.

En totakter har jo ikke så god forbrenning av drivstoffet som en firetakter, derfor har de en tendens til å surne....for så å stoppe på tomgang.

Men derimot så gir en totakter mer effekt i forhold til sylindervolum enn en firetakter, men må ha (mat) for å jobbe skikkelig.

Jeg har jobbet mer eller mindre med motorer i 45 år. Sånn er det bare !

hei, noe av grunnen til dette, vil jeg tro er totaktsolje, og arbeidstemperatur ved tomgang. motorer med autolube vill redusere dette problemet litt, da de gir ca 2%olje ved arbeidsbelatning, og bra mye mindre ved tomgang. mens de motorene uten autoblanding, altså der man blander 2% totaktsolje i bensinen, vil ha for mye olje til at motoren klarer og forbrenne dette ved tomgangskjøring. ergo olja blir liggende på pluggen, og etter en tids dorging klarer ikke pluggene og tenne skikkelig lengre. dette vil medføre ugjevn gange, motoren harker og går seg sur,., dette kan igjenn medføre at den ikke er like villig til og starte, og når du da belaster/gasser opp, vill det ta en tid før plugger klarer og brenne seg rene igjenn. alternativet er vel da å skru ut pluggen/ene, og rengjøre disse. det kan være greit og ha ei kanne med lavere blanding til dorging, feks 1%-1,5% olje. men man må da være ekstra varsome mot å belaste motoren. og huske å bytte tanke før normal kjøring tar til. dette kan være en felle å gå i om man glemmer seg. for mitt vedkommende bruker jeg og ruse opp motoren i fri, når den begynner og harke. jeg vet også at en del motorer har gamle og defekte termostater, som medfører enda mindre arbeidstemperatur,. kanskje du kan sjekke, teste dette? også kommer jo det beste alternativet:) en liten dorgemotor:) gjerne firetakt. som låses i rett fram stillig. dorgefart er somregel nok til at du kan bruke hovedmotor til "ror", om du ønsker og svinge fra styrepossisjon:)

hmm bøljan, du som har jobbet med dette, du kan få lov og korrigere om jeg gir feile opplysninger, men jeg vill teste en av dine påstander,. sitat: "En totakter har jo ikke så god forbrenning av drivstoffet som en firetakter, derfor har de en tendens til å surne....for så å stoppe på tomgang. " sitat slutt.

hvordan får du dette til og rime? mener du at totakteren ikke forbrenner bensin like effektivt? eller at dem får for mye drivstoff til å kunne gå på lave turtall?? dette stemmer ikke mot praksis, da de fleste totaktere som justerer oljeblandingen selv, kan gå fint til dorging i maaange timer uten og surne:)

Litt enig med deg Christoffer79: men du er inne på en (farlig) anbefaling om en skulle glemme seg. Da er faren for skjæring stor.

Ønsker du deg en motor som er aggresiv med lav vekt og lang holdbarhet og i tlllegg høres: velg totakter

Ønsker du deg en motor som er all round , traust, litt tyngre,mer støysvak, fin dorgemotor men holder kanskje ikke mere enn ca 10 år: velg firetakter.

Bøljan, jaa den er skummelt om en skulle glemme seg iallefall. og kan bli meget kostbar,.

men firetakt vs totakt:) hehe har kun et alternativ der:) og det er totakt med innsprøytning:) Evinrude E-tec.. fin i forbruk, ikke for ille få støy, og eksplosiv som fy:) og til dorging, hjelpemotor på 2-6 hk, eller årer:)

har forresten og en kammerat, som dorger med hovedmotor, men belaster denne litt for å øke driftsteperaturen, med to stk drivanker,. håper iallefall vi får finne en god løsning til Kjellboe, slik at han kan dorge problemfritt, og konsentrere seg mere om fisket, enn å bekymre seg for motoren:)

ekspansjonen, kommer av eksplosjonen, og burde i alle tilfelle være ferdig, før stemplet er i bunnen, hvor det på totakteren har eksosventilen:) om ikke, så vill det ha mot trykk, når det er på tur opp til neste tenning:) og vev/rådelager ville takka for seg:) en firetakter åpner også eksosventilen, mens stemplet er på tur opp på sin unødige tur for å kvitte seg med alskens sure avgasser:) hehe neida, jeg skal ikke kvervelere:) selv om at jeg på denn tiden av døgnet kunne finne på det., og det ville jo bare føre til uhygge, istedet for båthygge:)

Tror vi er enig der ja! :-) Intet er vel mer hissig enn en E-tec (valuta for penga) Hissig og sprek som bare..

Men neppe noe å dorge med over lengre tid. :-)

Ikke for å kverulere med deg men ....ekspansjonen er ikke ferdig når stempelet er slått i bånn....hvordan skal den ellers kvitte seg meg eksosen.

Firetakteren trykker den ut, noe totakteren ikke er konstruert for og derfor ikke klarer uten videre ekspansjpn.

Redigert av Bøljan (see edit history)

eksosen skal ut rett over bunnen:) og da er det null trykk på stemplet når det er helt i bunnen og skal opp igjenn, fordi eksosventilen er et hull i silynderveggen:) sier seg jo selv at det ovetrykket som skapes av eksplosjonen, lager ekspansjonenen, og forsvinner ut i det store intet når stemplet passerer eksosventilen:)

I tillegg til at det er mengder med karbonoppbygging i sylinderene, som foringer stabiliteten ved lavt turtall, er det en annen viktig faktor:

Har noen tuklet med forgasserene?

Og det finnes en mengde totaktere med ventiler, dog ikke så mange påhengere.. :)

:)

Redigert av Toroa (see edit history)

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Helt riktig det Laluna : Jeg har heller aldri nevnt det, eneste måten en totakter kvitter seg med eksosen på er restekspansjon i eksosen; ellers hadde den dødd ut.

Helt feil Christoffer: Null trykk, ingen eksos ut. kun resteksplosjon driver oksosen ut.

På totakter vel å merke :thumbsup:

:thumbsup: En blir aldri utlært så lenge en lever...å da er det håp :thumbsup: natta herfa!

Veldig skråsikker til å ikke ha peiling på hva han snakker om!

Riktig. Det er luft/bensinblandingen som fortrenger eksosen, for å ta taktene: stemplet går oppover, vakuum i veivhuset suger inn luft/bensin ned i veivhuset, blandingen fra forrige tur nedover antennes like før stemplets øvre dødpunkt, stemplet går nedover, dette skaper overtrykk i veivhuset som driver lusft/bensinblandingen fra veivhuset til sylinderen hvor den fordriver eksosen. På en totakter er det stemplet selv som fungerer som både innsugsventil og utblåsningsventil ved at det åpner og stenger for kanaler mellom forgassesr/veivhus/eksos.

Når det gjelder dorgefart har jeg mest tro på en kombinasjon av lav arbeidtemp, olje i bensinen som ikke forbrennes godt nok pga temp og i mange tilfeller ikke godt nok justert forgasser.

http://en.wikipedia....o-stroke_engine Her en enkel forklaring på tverrspylte og vendespylte 2 taktere etc. Felles er imidlertid at de bruker pumpetrykket(overtrykket i veivhuset til å eksitere eksosgassen) Det du oppnår med en Direkte innsprøyted 2 takt er at bensin skytes inn når stemplet på vei mot topp passere eksosportene. Dermed bruker denne motortypen bare luft til ventilere eksos, mot luftbensin blanding på forgasser. efi motorer. Redigert av Vbunn (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...