Jump to content

Hvorfor går eldre påhengere seg sure og stopper under dorging?


kjellboe

Recommended Posts

Jeg dorger mye med en Suzuki 25hk 2takt ,sjelden problemer med at den går sur.

Jeg gikk ned fra 7er plugg som er orginalt, til 6er og blander akkurat 1% olje.

Da virker det som den greier å forbrenne bra fordi om den går lenge på tomgang.

Er også viktig at termostaten er helt iorden,slik at motoren får riktig arbeidtemperatur.

Link to post
  • 4 uker senere...
  • 8 måneder senere...

Har vært eier av en yamaha 70 2takt. Kunne dorge i timesvis uten å bli sur.

Heller ikke merket surhet på min nåværende yamaha 130 v4 2takt. Ikke hatt denne så lenge....

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
  • 1 måned senere...

Uten at jeg skal være for bastant, så mener jeg problemet med surning på lavt turtall skyldes at reedventilene slipper for mye bensin gjennom på tomgang og lavt turtall. Ideellt sett så burde det vært "mindre løp" gjennom reedventilene på tommgang og lavt turtall. Dette hadde imidlertid ført til lavere effekt på fullt gasspådrag. Det har også med stivheten i fjærmetallet som reedventilene er laget av. Allt dette er en balansegang for å få det til å fungere pest mulig på alle turtall. men ingenting blir helt optimalt.

På høyt turtall burde reedventilen vært stivere en den er for å lukke raskt nok. men da ville den ikke åpnet på lavt turtall.

 

Jeg hadde en 30hk Tohatsu som jeg byttet reedventilene på. Jeg byttet til Boyesen reedventiler. Jeg ble da kvitt hostingen på lavt turtall og motoren reagerte raskere på gasspådrag etter lengre tid på lavt turtall.og den ble litt sprekere på fullt.

 

Hvorfor? .. jo fordi Boyesen ventilene består av to påliggende ventilblad. Den ene ventilen er forholdsvis stiv og har et hull i midten. Utenpå ligger en tynnere ventil som ikke er så stiv. På tomgang er det kun denne ytterste ventilen som åpner. og flowen blir redusert på grunn av den stivere ventilen ligger over innløpet og slipper bare bensinblanding gjennom hullet i midten. Når en drar på og vakumet blir høyere vil også den stivere ventilen begynne å åpne. Denne reagerer raskere og lukker mer presist og effekten går opp og bensinforbruket går ned.

 

En får mest effekt ut av Boyesen reedventiler der ventilene i innsuget står i "V-form"

 

Jeg tror at nye reedventiler vil hjelpe på motorer som har gått mye. Originale eller eventuellt Boyesen ventiler.

Om det er mulig å gå ned en størrelse på tomgangsdysen i forgasseren , så tror jeg også det vil hjelpe.

 

Forskjellen på f.eks 4 og 5 hk Mercury er at på 5 hesteren så har begge reedventilene mulighet for å åpne. På 4 hesteren er den ene ventilen blokkert. På grunn av den høyere flowen en vil få på 5 hesteren på tommgang, så er dette kompensert med mindre tommgangsdyse en 4 hesteren.

 

 

Arvid

Link to post

Vil det være en ide å sette inn "varmere plugger" i 2 traktere som brukes mye til dorging? Hva kan baksiden være når man deretter kjører med høy belastning senere? Kanskje eksplosjon på galt tidspunkt hvis pluggen blir så varm at bensinen selvantenner uten gnist?

Vet ikke om det vil hjelpe. Ville kansje heller satset på en iridium plugg. Ublu priser på iridium plugger i Norge. Best å kjøpe fra England. en tredjedel av prisen (frakt innberegnet) og tar ikke så mange dager å få de heller .

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...