Oceancraft 28 Startet 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2012 Hei alle båtvenner. Jeg har kjøpt ny båt i Tønsberg, med hjemmehavn på Stathelle, men kvier meg litt til hjemturen Jeg er ydmyk nok til å be om hjelp her, siden jeg aldri har vært øst for Langesund med båt tidligere, kun vestover. Og ser ikke på meg selv som noen pro navigatør, selv om jeg har hatt forskjellige båter i 10-15 år. Kartplotteren ombord er jo også ny for meg, så det blir å lese papirkart. Imidlertid har jeg stor respekt for Tønsberg Tønne og Rakkebåene, og jeg går ikke over der i fremmed båt hvis det ikke er fint vær. Men jeg tenker at nå er det jo snart ferietid for mange her, og sikkert endel som skal dette strekket, som jeg kanskje kunne hengt meg på? Planen er å hente den enten til førstkommende helg, eller ut i neste uke, alt avhenger av når papirene fra Skipsregisteret kommer i retur, så eksakt dato må jeg komme tilbake til, også som sagt avhengig av pent vær . Båten er 28 fot, så den tåler nok endel, men jeg føler meg usikker, da alt er nytt, og da er det ikke noe behagelig å være på sjøen. Jeg har meldt meg inn i kystpatruljen (har ikke hørt noe fra de ang regning osv siden jeg meldte meg inn på nettet) og vet om eskorten fra Stavern, men jeg har da aldri kjørt fra Tønsberg til Stavern heller, og måtte være der innen kl 10 tror jeg bare blir en stressfaktor til. Planen er å dra tidlig fra Tønsberg...06-07 senest, før vinden får tak der ute. Jeg prøvde å laste opp et bilde med kjørerute, men fikk ikke truga det ned i 50 kb så det gikk ikke. Men planen er å gå ytre leia hele veien, på utsiden av Tristeinsgrunnen, Sydosthella, lysbøya ved rakke, og vet ikke om jeg skal gå på innsiden eller yttersiden av Svenner og Tvistein. Så er det noen barmhjertlige sjeler som skal denne veien i løpet av de neste 14 dagene, så si ifra. Jeg ville satt stor pris på det. På forhånd takk! MVH Terje Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Kjørte Oslo-Lillesand i 19-foter i går, har tatt den turen mange ganger. Det er ikke så skummelt som folk skal ha det til. Har man utstyret i orden, nogenlunde godt vær og har en god plan er det ikke noe problem å ta denne turen. Jeg kan godt bli med deg som mannskap om du betaler et par bussbilletter. Jeg skal ikke ta turen igjen før i august, og da skal jeg motsatt vei Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Marida Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Gjorde runden i 92 i 21 foter med 0 erfaring rett fra innlandet. Er som CSL her skriver, denne turen tar du selv på en fin dag. Sitér dette innlegget Link to post
Oceancraft 28 Svart 27.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Hei CSL! Ja, det hadde jeg satt stor pris på. Betaler selvfølgelig både reiseutgifter og middag når (hvis ) vi er vel i havn, hehe. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35067014 Dette er båten, CSL. Den har riktignok mye, men WHF har den ikke, så har du en bærbar en, så ta den med Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Grattis m ny båt, den var fin Sitér dette innlegget Link to post
Oceancraft 28 Svart 27.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Takker for det Marida. Må jo bytte nick her inne nå da, når det ikke ble noe Sea Ray alikevel Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Gratulerer med ny og fin båt! Måtte den gi mange gleder! Når det gjelder å gå alene - så er det lite problematisk med litt forberedelse. Du har jo allerede begynt å legge opp et ruteforslag på papirkart (som skal med uansett). Båten har en Raymarin 65 - så last ned bruksanvsing fra raymarin sin side og les deg litt opp. Avtal med selger at han hjelper deg å legge inn planlagt seilingsrute på plotter før avgang. Bruk deretter papirkartene som støtte underveis, slik at du hele tiden er klar på hvor du er. Selger vil trolig synes dette er ok - da han kan briljere litt med kunnskapen om utstyret som er ombord, og det vil gi deg en fin innføring. Hjelp eller ikke til hjemmhavn - ha en fantastisk tur! Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Et par ting få selger til å sjekke tank for urenheter og få med deg et par nye dieselfiler som du har liggende i båten det er alltid smart å ha med seg ellers enig med Tor Arild bruk selger til å lære deg plotteren så er det bare å ta av sted ...du seiler unna den strekningen rask og flott i godt vær Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Oceancraft 28 Svart 27.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Ja, jeg har vurdert dette. Er usikker på om selger kan nok på den plotteren hehe, men har sendt ham en mail. Forøvrig en veldig trivelig kar, går under nicket Bingobonzo her på BP. Men all in all så vil jeg føle meg tryggere med en kjentmann ombord første gangen, så velger å ta imot hjelp sålenge jeg kan få det. Spurte selger om tanken da jeg besikta båten, men han hadde aldri hatt noe trøbbel, sa han. Filteret er vel skifta i vinter på servicen, men skal ta med et ekstra pluss reimene der. Men jeg har 15 tommeltotter når det gjelder sånt, så håper å slippe og skifte det underveis. Kikka i filteret da jeg var der, og ingen vann eller møkk å se i glasset. Det er ingen inspeksjonsluke i tanken da, så kan selvfølgelig komme noe grums i litt sjø. Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 (redigert) Hei Sea Ray 290! Gratulere med ny båt! Har selv gått rundt Rakkebåene flere ganger uten å bekymre meg nevneverdig om det. Hvis du er usikker så ta turen tidlig om morgenen eller sent på kvelden. Da er det oftere stille, og du kan gå på utsiden av båene. Sjømerkene er tydelige, og det burde ikke være noe problem. Uansett om du tar turen selv, eller får med deg "los", ønsker jeg deg en fin tur. Redigert 27.Juni.2012 av Javi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oceancraft 28 Svart 27.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Takker for det,Javi. Ja, planen er å dra tidlig fra Tønsberg...6-7 tiden. Skal sjekke vindforholdene og bølgehøyde først ;) Hadde jeg kjent båten ut og inn, så hadde jeg gjort det alene, men når alt er nytt, synes jeg det er bedre med en kjentmann ved siden av ;) Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Føler du det tryggere å ha med noen, så gjør du det rette. Det er lov å spørre om hjelp. Er du usikker i dette farvannet er det veldig greit å kjøre på utsiden av fyrene nedover. Dypere og mye roligere sjø. Gratulerer med ny båt! Sitér dette innlegget Link to post
Oceancraft 28 Svart 27.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Takker for det. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Bra tråd Sea Ray Vi ordner selvfølgelig med et ruteoppsett på kartplotter før du sendes avgårde. Jeg har bruksanvisningen liggende, men det kan, som nevnt tidligere i tråden, være lurt å laste den ned slik at du kan lese litt på forhånd og gjøre deg kjent. Se her: http://www.raymarine.no/WorkArea/linkit.aspx?LinkIdentifier=id&ItemID=4790&libID=6568 Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Sydvesten Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Turen fra Tønsberg til Stathelle er ikke noe hokus pokus, og Rakke er ikke værre enn andre steder om følger med i kartet. Den midtre leia er greit merket.. God lei helt frem til du passerer på nordsiden av Svenner.. Det er merker stort sett hele veien til Tvistein som du også går på nordsiden av.. Deretter "rake veien" lags Mølen forbi finnsbåen .. Så lenge en vet at en går mot leias hovedretning så går det bra... de røde og grønne stakene loser deg på rett side Fin tur om det ikke blåser for mye, da kan det bli litt rufsete sjø Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lars H. Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Jeg er imponert over at du våger å be om hjelp Sea Ray 290. Det er alt for mange som på død og liv skal være "verdensmestre" og klare alt på egen hånd. Selv har jeg passert Rakkebåene noen ganger for over 20 år siden, og som for de fleste gikk det bra selv med kun papirkart og spritkompass i godvær. Men jeg manglet tryggheten som jeg ville hatt med et lokalkjent menneske om bord eller i en følgebåt. Jeg var nok noe anspent, og det var godt å komme frem og ta en ankerdram. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
VannTro Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Ta med CLS du. han har vel tilbudt seg. Jeg har selv vært med flere rundt der og de har langt lavere skuldre. Fordelen er også at du tar sjansen på gå samme vei østover ved senere anledning. En gang må alltid være den første og det er flott med kjentfolk om bord ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Oceancraft 28 Svart 27.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Takker for støtten, folkens. Ja, jeg har kjørt i 3 meters bølger i rognsfjorden med en 15 fots skibsplast, det var heller ikke morro, men der er jeg kjent, og vandt med båten. Føler dette blir litt annerledes, så ja Lars, den drammen tenkte jeg smakte godt. Ja, vanntro, blir mye enklere senere når jeg har vært der en gang. Grunnen til at jeg aldri har vært den veien, er jo nettopp Rakke..så det blir en ny barriere å bryte da. Kanskje det blir en Sverigetur i sommer tilogmed? Hehe..vi får se, men får jeg med CLS, så blir jeg glad, og skal føles godt når den endelig ligger i havn ;) Sitér dette innlegget Link to post
Oceancraft 28 Svart 27.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Bra tråd Sea Ray Vi ordner selvfølgelig med et ruteoppsett på kartplotter før du sendes avgårde. Jeg har bruksanvisningen liggende, men det kan, som nevnt tidligere i tråden, være lurt å laste den ned slik at du kan lese litt på forhånd og gjøre deg kjent. Se her: http://www.raymarine...4790&libID=6568 Ja, har kommet til The Man Overboard (MOB) Håper vi slipper å taste inn den hehehe Sitér dette innlegget Link to post
Haraune Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Hva er det med disse rakkebåene som er så spesiellt, har jo hørt endel om de. Jeg kommer self forbi der i neste uke, og tenkte å gå fra jommfruland og direkte mot stavern. er ikke det så lurt? bør man velje en led lengre inn i landet før man krysser. Og vilken vindretning er det det blir gale der ute? Sitér dette innlegget Link to post
Oceancraft 28 Svart 27.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Søk på rakkebåene her på forumet, så finner du flere tråder om det... Vindretningen er vel værst fra sørøst, hvis jeg ikke husker feil...Rakkebåene har vært beryktet langs hele kysten her sålenge jeg kan huske. Grundt, og masse skjær, gjør vel at det blir som et badekar med bølger fra alle kanter, akkurat som Rognsfjorden. Jeg har ihvertfall stor respekt for dette strekket, og for å sitere RS, så har ingen noe der å gjøre i dårlig vær Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Om det er grov sjø så kan det lønne seg å gå inn ved Nevlunghavn for så å gå på innsiden av øyene der. Når du nærmer deg Naverfjorden må du ut i havet og følge merket lei. Vind fra syd-vest er verst da strømmen ofte går med et par knop over Rakke og sydover langs land(vind møter strøm). Det at det stiger fra 200 meters dyp til 20 meter brått bidrar selvfølgelig til krapp sjø i tillegg. Det å gå inn ved Nevlunghav er ikke alltid så lurt. Man får ved syd-vest vindretning sjøen inn fra siden når man skal ut igjen. En avveining....... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
BingoBonzo Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 (redigert) Ja, har kommet til The Man Overboard (MOB) Håper vi slipper å taste inn den hehehe Nei, den knappen vil vi ikke bruke! Vi finner en dag med godt værvarsel og dette kombinert med supre tips fra BP og egen los så burde det bli en suveren tur! PS: Du kommer sikkert til å være flinkere enn meg til å legge opp rute etter at du har lest bruksanvisningen en 14-15 ganger Redigert 27.Juni.2012 av BingoBonzo (see edit history) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Gtir_man Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Jeg henta båt i Tønsberg i mars og gikk derfra til stathelle . Hatt båt bare noen mnd i 2011 , hadde kun papirkart og navionics på iPhone. Jeg gikk på utsiden hele veien ned. Brukte ca 3.5 timer . Var heller ikke erfaren. Må legge til at vi var meget heldig med været, nesten blikk. Sol blå himmel og 8-10 grader :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sverre--- Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Jeg har i utgangspunktet planlagt å gå Stavern - Jomfruland på lørdag sammen med en kamerat. Vi er begge oppvokst i båt og har gått flere ganger over Rakke, men skal ikke påstå at vi er lokalkjente av den grunn. Hvis dette værvarslet holder seg det mulig vi blir liggende på været i Stavern frem til søndag morgen http://www.yr.no/sted/Norge/Vestfold/Larvik/Stavern/langtidsvarsel.html Vi tøffer med marsjfart på knappe 7 knop så jeg går ut fra du i utgangspunktet ønsker følgebåt med et noe høyere tempo. Om du likevel vil slå følge er du naturligvis velkommen til det. Men som sagt - vi ser an været... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.