Jump to content

Kjøpt ny båt i Tønsberg. Trenger Los over Rakkebåene mot Langesund

Oceancraft 28

Recommended Posts

Jeg henta båt i Tønsberg i mars og gikk derfra til stathelle . Hatt båt bare noen mnd i 2011 , hadde kun papirkart og navionics på iPhone. Jeg gikk på utsiden hele veien ned. Brukte ca 3.5 timer . Var heller ikke erfaren. Må legge til at vi var meget heldig med været, nesten blikk. Sol blå himmel og 8-10 grader :-)

Hva marsjet du på da, da?

Jeg har i utgangspunktet planlagt å gå Stavern - Jomfruland på lørdag sammen med en kamerat. Vi er begge oppvokst i båt og har gått flere ganger over Rakke, men skal ikke påstå at vi er lokalkjente av den grunn. Hvis dette værvarslet holder seg det mulig vi blir liggende på været i Stavern frem til søndag morgen http://www.yr.no/ste...tidsvarsel.html

Vi tøffer med marsjfart på knappe 7 knop så jeg går ut fra du i utgangspunktet ønsker følgebåt med et noe høyere tempo. Om du likevel vil slå følge er du naturligvis velkommen til det. Men som sagt - vi ser an været...

Takker for det, men regner ikke med å rekke det i helga. Blir vel heller uti neste uke tenker jeg.

Hva er det med disse rakkebåene som er så spesiellt, har jo hørt endel om de.

Det er ikke noe spesielt med Rakkbåene, om en har vært ute i båt før og kan lese kart vel og mere.. Det er kort havstykke som er relativt grunt.. Det kan medføre at det det blir noe ubehagelig sjø med pålandsvind..

En kan enten går sør om hele området eller velge midtre lei som er godt merket. Indre lei er ikke å anbefale om en ikke er kjent..men igjen kan en lese kart og vet hvor en er så går denne også helt fint.

Gikk over Rakke på vei fra Koster i påsken 2007, stille på sjøen men ble overrasket av litt snø og sludd ett par nm øst av Svenner.. Turen over Rakke var selvsagt problemfri selv om sikten var sterkt redusert.. Snøværet ga seg etter at vi hadde passert dyppingen på vei inn Langesundsfjorden

dscf0021.jpg

Rakke er en fantastisk fin tur om være ikke for gale..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

så rakke er vel å sammenligne med sletta utenfor haugesund. et kort havstykke som roter seg til veldig ved store bølger...

På sette og vis så er det ikke så langt unna, selv om jeg mener å huske at farvannet på Sletta, iallefall i leia er ganske så rent... Men ja det er mye sjø der.. har hytte og båt i Mølstrevåg så jeg er litt kjent i området.

Her et kartutsnitt av Rakke som dekker Stavernodden via Tvistein til Mølen.. Som en ser så ser det litt rufsete ut, men det er meget lett å navigere seg gjennom, her.. under forutsetning at en kan navigere da...

rakke.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Nå melder yr om regn og sørøst stiv kuling, 15 m/s, på fredag. Akkurat da jeg hadde tenkt å seile forbi... :(

Det bør da gå bra i 29 fot seilbåt? Har gått der i liten kuling med 19 fot skjærgårdsjeep, ikke noe problem det :thumbsup:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Jeg hadde nok ikke lagt ut over Rakkebåene med den vinden som er meldt i morgen Stivkuling 15 og regn fra sør-sørøst...Men lørdagen er det meldt bare finværet med 6m/s fra sør-sørvest og 16 °C

Slik det ser ut nå går vi over lørdag morgen, men meldingene endrer seg jo stadig så vi får ta det som det kommer. Det viktigste er å komme seg trygt over - ikke om det skjer på lørdag eller søndag...

Helt klart..men er vel tvilsomt om sjøen har roet seg på lørdag da, hvis det skal blåse mye på fredagen..mente noen skrev at det tok tid før den la seg igjen der ute...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...