LM 605 Startet 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2012 Etter jeg kom i havn fra en fisketur skulle jeg peile motorolja på min nye Yanmar 3YM20. Motoren var jo forholdsvis varm (15-20min. etter stopp).Da jeg trakk opp peilepinnen var den uten oljefilm, men så fort jeg stakk den helt ned og opp igjen på nytt , så viste den helt normalt oljenivå. Blir det bygget opp et trykk i oljepeilerøret når motoren er varm som stenger for olja, slik at man først må trekke peilepinnen opp(tørkes av)(slippe ut luft) og så stikkes ned igjen for å få rett måling når den sjekkes etterpå.? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Man skal alltid trekke pinnen opp og tørke av før peiling, da vises korrekt nivå. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Er vel fortsatt merkelig om den var helt tørr?? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
bellen Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Som maskinist, så har eg vært ute for dette på mange forskjellige motorer, også på motorer der det er 50 liter forskjell på min. og max. på peilepinnen. Uten at eg kan svare på dette heilt konkret, så tror eg ikkje at dette er noko problem. Det er mulig at dette er på grunn av veivhusventilasjonen som suger "vakuum" i motoren som igjen gjer slik at den tømmer peilerøret for olje, dermed må du trekke ut pinnen for at det skal fylles opp med olje igjen. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 27.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Snakket med en Yanmar mekanikker i dag, og fikk til svar at dette var kjent,både på Yanmar og andre motorer.. Det var en forklaring om et slags overtrykk som ble utjevnet i det man tok opp peilepinnen første gang etter varm motor. Derfor ingen oljefilm på peilepinnen, før "lufta slipper opp av peilerøret".Slik at når man deretter stikker ned peilepinnen har olja steget opp til normalt nivå i peilerøret. Kanskje litt dårlig gjenngitt forklaring av meg, men det var i alle fall ei løsning på "mysteriet". Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Dette er kjent, ja. Ofte må en ta den flere ganger opp og ned før målingene stabiliserer seg... Har YM30 Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.