Jump to content

Mamba 311 fra sørportugal til Oslo. Hentetråd!


totei

Recommended Posts

Hei igjen!

Her kommer en liten oppdatering.

 

Det ble, etter mye frem og tilbake, besluttet å overhale den gamle yanmar maskinen. Den har nå fått ny veivaksel, veivlagere, råder, rådelager, stempel, stempelringer og diverse annet. Mekanikeren ringte for noen uker siden og sa motoren var god som ny igjen, og montert tilbake i båten. Prisen på overhaling kom på rundt 25% av hva det ville kostet å få montert en ny motor. Jeg reiser ned til Malaga for å prøve motoren og eventuelt betale siste del av regningen om alt er i orden. Jeg gleder meg, og er veldig spent.

 

Jeg har vært og sett til båten en gang siden siste post, og kan heldigvis opplyse at den har det bra. Den ligger i en godt beskyttet havn, og vær og temperatur virker til å være ganske godt egnet for båtopplag.

 

Forutsatt at motoren nå er i orden, er planene for vinter, vår og sommer etterhvert ganske klare. I løpet av vinteren og våren vill jeg reise ned noen ganger og gjøre noen reparasjoner og utbedringer i tillegg til noen kortere seilturer i farvannenet rundt Malaga.

Når sommeren kommer reiser jeg ned i midten av juni. Planen er å seile fra Malaga rundt den 16 juli. Vi planlegger å bruke ca 2 uker til Lisboa, på denne etappen skal jeg, i tillegg til samboer Pia, ha med mor og far.

I Lisboa mønstrer mor og far av, og to gode kompiser kommer på. De skal etter planen være med i ca 2 uker til vi kommer til Brest. I Brest kommer lillebror og en tredje kompis ombord og blir sannsynligvis med de siste 3-4 ukene via Dublin hjem til Oslo. Det kan definitivt komme endringer på denne planen, men i grove trekk håper jeg dette er omtrent slik det kommer til å bli:)

 

Øystein

Link to post

Vi gikk samme turen med "ny båt" sommeren for 3 år siden.

Startet i Portimao på Algarvekysten på samme tid som deg og brukte til sammen 5 uker derfra og opp til Skandinavia. Av disse hadde vi 6 - 7 dager som gikk bort til mannskap på/av, proviantering, hente seg inn etter kryssingen La Coruna - Guernesey, etc.

Vi går i skøytefart med vår trawler, dvs 8 knop. Langs vestkysten av Portugal står det en konstant sørgående strøm på ca. 1 knop slik at effektiv fart ble rundt 7 knop. Som du selv har opplevd, vil du typisk få vinden i trynet på vei nordover Portugalkysten. De blåser fra Azores High og inn over land i Portugal/Spania.

Bortsett fra La Coruna - Guernsey, hadde vi vanlig kystseilas slik at vi lå i havn hver natt.

 

God tur!

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post
  • 3 uker senere...

Nå har vi vært nede og prøvekjørt den nyoverhalte motoren. Den har fungert ypperlig, så det virker som om jobben er ordentlig gjort.

Det var en fantastisk følelse og kunne starte motoren og forlate marinaen vi motvillig hadde havnet i, 5månder tidligere!Vi hadde fint vær, så vi koste oss med rolig motorseilas i farvannet rundt Malaga, før vi la båten tilbake i marinaen i Benalmadena.

 

Vi hadde også tid til å gjøre litt reprasjoner og vedlikeholdsarbeid ombord. Jeg fikk blant annet byttet pakningene til luken i forpiggen, så nå er virker det til å være tett der også.

 

Jeg har også bestemt meg for å gjøre noen oppdateringer på navigasjonsinstrument fronten.

 

Det som finnes ombord nå er: Raymarine rc435i kartplotter, robertson dataline vindinstrument og log/dybde. Vanlig kompass finnes selvfølgelig også.

 

Kartplotteren er jeg meget fornøyd med, men jeg lyst til å montere AIS, så jeg har, så langt uten hell, prøvd å finne ut om den kan vise AIS data. Hvis den ikke kan det, tror jeg at jeg kommer til å montere en separat AIS. (bytte kartplotter blir nok for dyrt)

 

Vindinstrumentet virker ikke, noe som ikke er så rart da det ser ut til å mangle sensor i mastetopen. Jeg har funnet ut at ny sensor kan skaffes, men den koster 360gbp pluss frakt og moms. Jeg vurderer derfor å bytte hele instrumentet, da det ikke frister å bruke så mye penger på så gamle instrument.

 

Loggen virker sporadisk. Jeg mistenker at føleren er treg.

Dybde måleren fungerer greit.

 

Jeg har også bestemt meg for å montere Navtex.

 

Er det noen som har erfaring med produktene til NASA Marine? Prisene der er ikke så avskrekkende som mange andre steder.

 

Øystein

Link to post

Jeg kjøpte også og monterte Navtex for å ha tilgang til værmeldinger på turen nordover.

For min del var det bortkastet arbeid med å montere denne, brukte den aldri på turen. I de fleste havner var det en eller annen mulighet for trådløst nett. Lastet derfor ned GRIB - filer eller brukte yr.no. Jeg satset på at værmeldingene jeg fikk var ganske sikre inntil 3 dager frem i tid. Selv om jeg ikke fikk lastet ned en dag, gikk det aldri over 3 dager før jeg hadde dekning igjen.

Til turen over bukta fra La Coruna til Guernsey studerte jeg animasjonene jeg fikk av GRIB - filene + jeg ringte en kollega som har vært meterolog. Vindprognosene jeg fikk av disse to stemte noenlunde, det var dog noe mere sjø enn vi hadde sett for oss.

 

 

På tur ut av La Coruna ved sekstiden om morgenen. Vi så noen fiskebåter på vei ut og noen seilere som var på vei inn.

cimg5346.jpg

 

 

cimg5351.jpg

 

 

Jeg synes det er fryktelig vanskelig å vise på bilder at det er sjø og båten slingrer. Her er vi litt over halvveis over bukta og dagen gryr igjen. Radaren går hele tiden med Guard Zone Alarm påslått. (Fant etterpå ut at støyen i midten er fra rørene til biminien. :lol: )

Da vi rundet hjørnet oppe ved Brest stilnet både vinden og sjøen av slik at vi fikk etter hvert maks-vær oppover kanalen.

cimg5354.jpg

 

cimg5355.jpg

 

cimg5356.jpg

 

cimg5359.jpg

 

cimg5361.jpg

Redigert av Biscaya (see edit history)

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post

Takk for fine bilder Biscaya. Jeg noterer meg dine betraktninger om Navtex. Du kan sikkert ha rett i at den ikke vill bli brukt så mye...

 

Morsomt at du skulle nevne det Enzo, jeg begyne faktisk å se meg rundt etter instrumenter i Gibraltar. Det er som du skriver helt andre priser, og jeg må ærlig innrømme at det frister og kjøpe både nytt vindinstrument, tridata instrument, kartplotter med støtte for AIS og AIS... Det blir i såfall dyrt, men langt billigere en om man skal gjøre tilsvarende senere i Norge. Jeg har jo i høyeste grad tenkt til å fortsette å bruke båten på lange turer, så ordentlig navigasjons utstyr må jo nesten være på plass:)

Ett integrert system som senere kan utvides med radar måtte jo være helt supert... Jeg får se hva jeg klarer å skrape sammen av penger i løpet av vinteren/våren..

 

Dette stedet du tenker på Enzo? http://www.sheppard.gi/raymarine.html

 

Det er vell en smal sak og montere ett slikt system selv?

 

Ser i tilfelle for meg noe slikt:

 

Raymarine: e7d multifunksjons skjerm

AIS650 class b transceiver

St60+ vind og tridata

 

Spørs om jeg har råd til det, men det hadde vært deilig!

Redigert av totei (see edit history)
Link to post
  • 6 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Hei

Her har det skjedd noe ja:) Båten ligger nå hjemme i Oslo etter 8 ukers fantastisk seilas i sommer! Ble ikke til at jeg oppdaterte her underveis, men jeg holdt familie og venner informert på denne siden: seilbatenraptus.tumblr.com

Det ligger masse bilder og greier der om noen er interessert.

Deg føles veldig bra å ha gjennomført prosjektet, men jeg har allerede begynt å se på nye sjøkart...

 

Kanskje får jeg ånden over med og skriver en liten sak her en dag:)

Øystein

Link to post
Guest Avmønstret#

Så i gjennom på hjemmesiden deres, en herlig tur. :-)

 

Er selv ny med en Mamba 311 med brøkdelsrigg og lurer på hvordan selve båten var på en slik tur. Hvordan var den i ulike typer vær, løsninger som fungerte dårlig/bra osv. Har ikke planer om langtur selv men kjekt å høre hvilke opplevelser folk med samme båt har.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...