totei Svart 20.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 Hei igjen! Her kommer en liten oppdatering. Det ble, etter mye frem og tilbake, besluttet å overhale den gamle yanmar maskinen. Den har nå fått ny veivaksel, veivlagere, råder, rådelager, stempel, stempelringer og diverse annet. Mekanikeren ringte for noen uker siden og sa motoren var god som ny igjen, og montert tilbake i båten. Prisen på overhaling kom på rundt 25% av hva det ville kostet å få montert en ny motor. Jeg reiser ned til Malaga for å prøve motoren og eventuelt betale siste del av regningen om alt er i orden. Jeg gleder meg, og er veldig spent. Jeg har vært og sett til båten en gang siden siste post, og kan heldigvis opplyse at den har det bra. Den ligger i en godt beskyttet havn, og vær og temperatur virker til å være ganske godt egnet for båtopplag. Forutsatt at motoren nå er i orden, er planene for vinter, vår og sommer etterhvert ganske klare. I løpet av vinteren og våren vill jeg reise ned noen ganger og gjøre noen reparasjoner og utbedringer i tillegg til noen kortere seilturer i farvannenet rundt Malaga. Når sommeren kommer reiser jeg ned i midten av juni. Planen er å seile fra Malaga rundt den 16 juli. Vi planlegger å bruke ca 2 uker til Lisboa, på denne etappen skal jeg, i tillegg til samboer Pia, ha med mor og far. I Lisboa mønstrer mor og far av, og to gode kompiser kommer på. De skal etter planen være med i ca 2 uker til vi kommer til Brest. I Brest kommer lillebror og en tredje kompis ombord og blir sannsynligvis med de siste 3-4 ukene via Dublin hjem til Oslo. Det kan definitivt komme endringer på denne planen, men i grove trekk håper jeg dette er omtrent slik det kommer til å bli:) Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 (redigert) Gleder oss til bilder og skildringer fra turene dine Redigert 20.Januar.2013 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Biscaya Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 Vi gikk samme turen med "ny båt" sommeren for 3 år siden. Startet i Portimao på Algarvekysten på samme tid som deg og brukte til sammen 5 uker derfra og opp til Skandinavia. Av disse hadde vi 6 - 7 dager som gikk bort til mannskap på/av, proviantering, hente seg inn etter kryssingen La Coruna - Guernesey, etc. Vi går i skøytefart med vår trawler, dvs 8 knop. Langs vestkysten av Portugal står det en konstant sørgående strøm på ca. 1 knop slik at effektiv fart ble rundt 7 knop. Som du selv har opplevd, vil du typisk få vinden i trynet på vei nordover Portugalkysten. De blåser fra Azores High og inn over land i Portugal/Spania. Bortsett fra La Coruna - Guernsey, hadde vi vanlig kystseilas slik at vi lå i havn hver natt. God tur! Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
totei Svart 21.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Takk! Legger ved ett bilde av båten der den ligger nå. Sitér dette innlegget Link to post
totei Svart 8.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2013 Nå har vi vært nede og prøvekjørt den nyoverhalte motoren. Den har fungert ypperlig, så det virker som om jobben er ordentlig gjort. Det var en fantastisk følelse og kunne starte motoren og forlate marinaen vi motvillig hadde havnet i, 5månder tidligere!Vi hadde fint vær, så vi koste oss med rolig motorseilas i farvannet rundt Malaga, før vi la båten tilbake i marinaen i Benalmadena. Vi hadde også tid til å gjøre litt reprasjoner og vedlikeholdsarbeid ombord. Jeg fikk blant annet byttet pakningene til luken i forpiggen, så nå er virker det til å være tett der også. Jeg har også bestemt meg for å gjøre noen oppdateringer på navigasjonsinstrument fronten. Det som finnes ombord nå er: Raymarine rc435i kartplotter, robertson dataline vindinstrument og log/dybde. Vanlig kompass finnes selvfølgelig også. Kartplotteren er jeg meget fornøyd med, men jeg lyst til å montere AIS, så jeg har, så langt uten hell, prøvd å finne ut om den kan vise AIS data. Hvis den ikke kan det, tror jeg at jeg kommer til å montere en separat AIS. (bytte kartplotter blir nok for dyrt) Vindinstrumentet virker ikke, noe som ikke er så rart da det ser ut til å mangle sensor i mastetopen. Jeg har funnet ut at ny sensor kan skaffes, men den koster 360gbp pluss frakt og moms. Jeg vurderer derfor å bytte hele instrumentet, da det ikke frister å bruke så mye penger på så gamle instrument. Loggen virker sporadisk. Jeg mistenker at føleren er treg. Dybde måleren fungerer greit. Jeg har også bestemt meg for å montere Navtex. Er det noen som har erfaring med produktene til NASA Marine? Prisene der er ikke så avskrekkende som mange andre steder. Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Biscaya Svart 8.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2013 (redigert) Jeg kjøpte også og monterte Navtex for å ha tilgang til værmeldinger på turen nordover. For min del var det bortkastet arbeid med å montere denne, brukte den aldri på turen. I de fleste havner var det en eller annen mulighet for trådløst nett. Lastet derfor ned GRIB - filer eller brukte yr.no. Jeg satset på at værmeldingene jeg fikk var ganske sikre inntil 3 dager frem i tid. Selv om jeg ikke fikk lastet ned en dag, gikk det aldri over 3 dager før jeg hadde dekning igjen. Til turen over bukta fra La Coruna til Guernsey studerte jeg animasjonene jeg fikk av GRIB - filene + jeg ringte en kollega som har vært meterolog. Vindprognosene jeg fikk av disse to stemte noenlunde, det var dog noe mere sjø enn vi hadde sett for oss. På tur ut av La Coruna ved sekstiden om morgenen. Vi så noen fiskebåter på vei ut og noen seilere som var på vei inn. Jeg synes det er fryktelig vanskelig å vise på bilder at det er sjø og båten slingrer. Her er vi litt over halvveis over bukta og dagen gryr igjen. Radaren går hele tiden med Guard Zone Alarm påslått. (Fant etterpå ut at støyen i midten er fra rørene til biminien. ) Da vi rundet hjørnet oppe ved Brest stilnet både vinden og sjøen av slik at vi fikk etter hvert maks-vær oppover kanalen. Redigert 8.Februar.2013 av Biscaya (see edit history) Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
Enzo Svart 10.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2013 Ser du nevner vindinstrument. Hos chamdleryen på engelsk side Gibraltar koster komplett raymarine vindinstrument med giver,instrument,ledning osv 4100nok. Dette koster 7995.- i Norge. Jeg har ikke funnet dette til priser i nærheten så lave andre plasser på hele veien fra Norge til middelhavet. Sitér dette innlegget Link to post
totei Svart 12.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2013 (redigert) Takk for fine bilder Biscaya. Jeg noterer meg dine betraktninger om Navtex. Du kan sikkert ha rett i at den ikke vill bli brukt så mye... Morsomt at du skulle nevne det Enzo, jeg begyne faktisk å se meg rundt etter instrumenter i Gibraltar. Det er som du skriver helt andre priser, og jeg må ærlig innrømme at det frister og kjøpe både nytt vindinstrument, tridata instrument, kartplotter med støtte for AIS og AIS... Det blir i såfall dyrt, men langt billigere en om man skal gjøre tilsvarende senere i Norge. Jeg har jo i høyeste grad tenkt til å fortsette å bruke båten på lange turer, så ordentlig navigasjons utstyr må jo nesten være på plass:) Ett integrert system som senere kan utvides med radar måtte jo være helt supert... Jeg får se hva jeg klarer å skrape sammen av penger i løpet av vinteren/våren.. Dette stedet du tenker på Enzo? http://www.sheppard.gi/raymarine.html Det er vell en smal sak og montere ett slikt system selv? Ser i tilfelle for meg noe slikt: Raymarine: e7d multifunksjons skjerm AIS650 class b transceiver St60+ vind og tridata Spørs om jeg har råd til det, men det hadde vært deilig! Redigert 12.Februar.2013 av totei (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Sheppards ja, det er to chandleryer i gibraltar , sheppards og de. Nystartede men de nye har jo ikke noe som helst. Du får nok kjøpt kun giveren også der, de skaffer ting på et par dager. Du trenger å ha med deg båtpapirene for å få den beste prisen og så leverer de varen til båten Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Ser ut for at det blir tur på meg og nå, Portugal og nordover så langt me kjem. Håper vergudane er litt med på dette om ein måneds tid. Hopper på som mannskap på Lagoon 38 i Faro og seiler med den i 2 veker. Håper å få den over Biscaya og til England på tida eg har til rådighet. Helst lenger og. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.August.2013 Link til dette innlegget Svart 18.August.2013 Har det skjedd noe videre her? Sitér dette innlegget Link to post
totei Svart 13.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 Hei Her har det skjedd noe ja:) Båten ligger nå hjemme i Oslo etter 8 ukers fantastisk seilas i sommer! Ble ikke til at jeg oppdaterte her underveis, men jeg holdt familie og venner informert på denne siden: seilbatenraptus.tumblr.com Det ligger masse bilder og greier der om noen er interessert. Deg føles veldig bra å ha gjennomført prosjektet, men jeg har allerede begynt å se på nye sjøkart... Kanskje får jeg ånden over med og skriver en liten sak her en dag:) Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Så bra! Lurte litt på dette, men skjønner jo at både båt, skipper og mannskap har vært bra. Gratulerer med vel gjennomført tur! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Så i gjennom på hjemmesiden deres, en herlig tur. :-) Er selv ny med en Mamba 311 med brøkdelsrigg og lurer på hvordan selve båten var på en slik tur. Hvordan var den i ulike typer vær, løsninger som fungerte dårlig/bra osv. Har ikke planer om langtur selv men kjekt å høre hvilke opplevelser folk med samme båt har. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.