Polarn Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Og ikke minst vaskes båten med ferskvann og klut innvendig etter litt sjøstøv har kommet inn. Da slipper man at det blir så rått inni båten. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Gnisten Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Er det noe det er så er det iallefall forbannet overflødig og tidtrøyte. Det har overhodet ingenting med levetid og gjøre, det er bare skrekk for hvite saltflekker. Men har man vært så fjollet man har blå båt så får man bare styre på. Ikke overdrevent ofte jeg er enig med Pluto, men spyling av båten med ferskvann etter en fin tur på fjorden anser jeg tildels som fjolleri. Jeg kan vanskelig tenke meg at gelcoat tar skade av litt saltvann... Men har man god tid til slikt, så bevares.... Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Akvanauten Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Jeg oppbevarer båten utendørs slik at den blir ferskvannsspylt hver gang det regner. Det holder for meg. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
roesok Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Jeg oppbevarer båten utendørs slik at den blir ferskvannsspylt hver gang det regner. Det holder for meg. Enig i det. Fungerer fint på Nord-Vestlandet. Og når det i tillegg ofte er kuling fra alle kanter, så faller ikke regnet bare rett ned. Altså; vasking også horisontalt av båtsidene. Mulig det er denne geniale vaskemetoden som gjør det, men det har i gjennom alle mine år med båt aldri slått meg at båt skal vaskes i sesongen. Det foretas EN vask, og det er når båt tas opp om høsten. Da vaskes/spyles båt og motor i sammenheng med årlig service. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
@ArneO Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Jeg gjør det tydeligvis motsatt av veldig mange her.... Jeg drar masse saltvann opp på dekk til stadighet, jeg. Vasker teakdekket kun med saltvann til vanlig. Bruker en sånn "tråd-mopp" og tørker over. Ikke noe børste. Skal jeg være ekstra fin på det bruker jeg en klut på plasten, som det egentlig ikke er så masse av. Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Captain Chaos Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Spyler etter tur en gang i blandt men bare dersom jeg har fått sjøsprøyt over dekk, kalesje og vinduer, og hvis det ikke er meldt regn i nær fremtid. Dvs at jeg har sluppet det så langt i år... /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Mariell Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Spyler over med jamne mellomrom. Kommer an på hvor mye sjøsprøyt det har vært. Hadde tenkt å vaske båten skikkelig utvendig i dag. Den jobben har vår herre fikset i stedet. Maken til Lyn/torden og regnvær vi har i Nyborg i dag, er det veldig lenge siden jeg har sett. Blir som høytrykkspyling med turbodyse det her. Blir inne vask i steden. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
quantumduck Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Alt som er utsatt for mekanisk slitasje slites raskere når det er innsauset med saltkrystaller. I en sofabåt er det kanskje ikke så mye annet enn tauverk og kanskje ankervinsjen (kalesje også selv om den ikke er så mekanisk utsatt ...) å spyle av, men i en seilbåt er det en del mikkmakk, løygang og div. andre skinner, blokker, vinsjer, skjøter og fall, osv. Elektronikk/instrumenter er ofte montert på mer utsatte steder, de er sikkert mer glad i ferskvann enn salt. Dette er altså ikke å vaske båten, for de som måtte tro det. Møkka sitter som regel bedre. Dog får man bort sand og evt. småstein som er blitt dratt ombord, og det er også en fordel. Sitér dette innlegget Link to post
Båtsjuk Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Spyler som regel av båten når jeg har vært ute en tur. Dette gjør jeg for å bevare poleringen på skroget så blank og fin som mulig, uten blir det fort matt av salt. Det blir vel opp til enhver å gjøre dette, men jeg syns det er en grei ting å gjøre:-) Liker å ha båten blank og fin! Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Om ikke ferskvann er en mangel hjemme er det et faktum i store deler av verden. Sett i ett større miljøperspektiv og ut fra norsk tradisjon har båtspyling med ferskvann lite for seg. Ser da bort fra nødvendig rengjøring. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Godt med ferskvann under kjølen! :-) Men på ferieturer på saltvann spyles det når vinduene er fulle av salt. Ikke ellers. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.