Jump to content

Farlig å dra ut i båten

Sjøogvind

Recommended Posts

Hei, Sjøogvind!

Jeg synes innlegget/spørsmålet ditt absolutt er på sin plass.

Når vi ser alle ulykker og skader som skjer på sjøen er det kanskje ikke så dumt om vi tenker mer over alle varer som lurer rundt neste holme.

Klart det er farlig å være på sjøen, og det blir ikke mindre farlig av at det er farligere å kjøre bil, hvis det er det.

Jeg selv, og sikkert mange andre, har stor respekt for de kreftene som er i sving. Ikke bare kreftene i mine egne 3 tonn og 180 hestekrefter, men selvfølgelig også naturkrefter.

Jeg er forberedt på det beste og det verste på sjøen. Alternativer føler jeg er uansvarlig.

Virker som trådstarter ser frem til en sommer på sjøen...

Ingen har overlevd enda, og det er større sjangse for at man kan bli "godt voksen" i et liv på båt og sjø om sommeren (med litt sjøvett), enn å være både yrkessjåfør, bonde, anleggsarbeider, brannmann, snekker, frisør, skomaker eller hjemmeverende husmann/kvinne.

Ser ihvertfall frem til ferien med båten. :thumbsup:

Selv på forum som omhandler de tingene jeg interesserer meg mest for, er veldig godt over halvparten av trådene egentlig uinteressante for meg. Disse trådene poster jeg ikke i, ganske enkelt fordi jeg ikke leser dem.

Det absolutt mest fascinerende og mest uforklarlige fenomenet på hele internett er alle de som ser seg forpliktet til å handle stikk motsatt...

Er det virkelig noen som lar seg irritere over trådstarter?? Han er jo et friskt pust midt oppi alskens ting og tang som de fleste av oss har i tankene når vi endelig er i båten :smiley:

Det jeg stort sett har i tankene når jeg er i båten, er hvor abboren biter best. Og når det er tenkt ferdig - ja da drar jeg dit.

Kaster anker uten å være redd for å falle over bord, setter på kaffen uten å være redd for brann, drikker kaffen uten å være redd for å brenne meg, trer på mark uten å være redd for å stikke meg. Uansvarlig båtfører? Kanskje, men jeg har båt for kosen sin skyld, ikke for å bekymre meg ihjæl!

God Sommer!

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Mann over bord kan fort bli en uhyggelig opplevelse hvis forholdene ligger til rette for det. Prøv å hive en fender overbord i litt sjø og tusmørke, og se om resten av besetningen reagerer raskt nok til å finne den igjen. Husker noen å trykke MOB på plotteren? Dersom det blir 20+ i vannet i år, la familien utfolde sin kreativitet og se om de klarer å bugsere 100kg uinteressert skipper ombord igjen.

Rett skal være rett; noen av disse trådene har avstedkommet en del meningsfulle og fornuftige innlegg, men det skyldes andre medlemmer, ikke trådstarter.

Er det et av poengene med forumet da? Man lurer på noe og så får man svar? Da må man jo nesten åpne for at det ikke er TS som sitter med alle svarene ... Sikkerhet til sjøs er et ganske viktig tema spør du meg. Fatter ikke hvorfor Sjø og Vind blir dissa så voldsomt, mens andre hylles opp i skyene når de tør stille «nybegynnerspørsmål».

For å snu på flisa - disse trådene har avstedkommet en del totalt meningsløse og ufornuftige innlegg, men det skyldes andre medlemmer, ikke trådstarter. Hvorfor ikke disse bare kan holde seg vekk fra tråden er helt hinsides spør du meg. Å drive å klage og syte over tema blir omtrent som å sitte og stikke finger'n i eget øye ... Men hver sin lyst.

.... når de tør stille «nybegynnerspørsmål».

Når man har startet så mange tråder over så lang tid og har fått så mange tilbakemelding mht trådens manglende seriøsitet så mener jeg at det kanskje er noen tid siden det kunne katagoriseres som "nybegynnerspørsmål".

Forøvrig er sikkerhet til sjøs et meget viktig spørsmål/problemstilling så vi er nok ikke helt uenige, tross alt.

Er enig med deg i at det ikke er TS som står for de mange mer eller mindre morsomme innleggene i disse trådene for han/hun glimrer stort sett konsekvent med sitt fravær i trådene han/hun starter så man kan gjøre seg sine tanker om TS sin seriøsitet hvilket jeg tillat meg å gjøre også i denne tråden.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Kanskje trådstarter ikke føler seg så velkommen i sine egne tråder? Hva vet jeg? Hvis trådstarter har starta så mange tråder over så lang tid ... er det useriøst, eller seriøst? (Edit: brukte ordet «nybegynnerspørsmål» i anførselstegn siden dette egentlig ikke har så mye med fartstid å gjøre. Har hatt båt i 30 år selv, og jeg kan love deg det er områder jeg er ganske grønn på ennå...) Fascinerende er det ihvertfall hvordan disse trådene trekker til seg horder av «manisk uinteresserte» ... når en tråd blir «bomba» på denne måten oppfylles jo ganske greit alle påstander om manglende seriøsitet ...

Redigert av quantumduck (see edit history)

Må vel innrømme at jeg ikke var helt sikker på seriøsiteten på denne tråden helt i fra starten av. En ting er å være forberedt på at ting kan skje, en annen ting er å fokuserere på alt som kan gå galt.

Som Egon Olsen sa: Det er forskjell på å barbere seg, og skjære av seg hue!

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Jeg vil mye heller møte deg på sjøen, Sjøogvind, enn de som synes det er farligere å stå opp om morgenen, kjøre bil eller lese Dagbladet, enn å være på sjøen! Det kunne vært diskutert mange interessante faremomenter i denne tråden, men slik har det ikke blitt......til nå. Jeg kunne f.eks. tenkt meg å bli minnet på faren for brann, og hva man må være obs på for å forhindre at det skjer. Hva med det elektriske anlegget, er det en brannbombe etc. Jeg har nettopp starten en tråd angående papirkart vs GPS.

Håper du fortsetter å starte "nybegynnertråder", Sjøogvind! Ikke gi opp....gi blaffen!!! ;-)

Vi kjører med bilbelte, går med refleks og har brannvarsler i huset. Men å tenke på sikkerheten til sjøs, dét er det visst mange som skal ha seg frabedt? Sjansene er store for at ingenting skjer, men det skal så lite til når man er på vannet, marginene er mye mindre, og konsekvensene kan bli mye større. Å snuble i skolissene på vei til postkassa er ikke det samme som å snuble i skolissene på vei til fordekket. Du slår hodet, faller bevisstløs i vannet og famlien klarer ikke få deg opp. Eller du klatrer fornøyd opp på badeplattformen etter det overraskende morgenbadet. Alt kan skje.

Man skal ikke la dette bli et hinder for båtlivet, men det betyr ikke at man ikke skal tenke seg om og ta forhåndsregler.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...