Jump to content

Farlig å dra ut i båten

Sjøogvind

Recommended Posts

Cluet er vel å være så forberett, som mulig til ulike situasjoner. Fruen er sikkerhetssjef ombord. Går vi i grov sjø, har hun påbudt å ha på vest (har lukket båt), samt at hun har et tau klart til å binde oss sammen.

Tre brannslokkere ombord, samt røykvarslere. Men hva skjer ved en brann? Har bivånet en i Sandspollen for noen år siden. Her var det ikke mye hjelp med brannslokkere. Brannvesenet sto i båten å prøvde å slukke, men vær gang han forflyttet vannspruten, blusset det opp igjen. Dette må være det største skrekksenario man kan oppleve på sjøen.

Sitte med nesa i kartplotteren er vel også noe å ta med. (Jøss, hva betyr det rare krysset der??) Satt opp plotteren på fot istedetfor meter, er jo kjekt!

Og tilslutt, MÅ reise hjem, selvom været sier noe annet. Er du i ukjent farvann, lytt til hva kjentfolk sier, ikke tro du er konge på sjøen uansett.

Ha et godt båtliv, og vis godt sjømannskap. God sommer.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Joda, god og trygg båtsommer herfra også. Her har vi litt andre forhold enn de som ferdes på sjøen, og derved litt andre sikkerhetskrav. Jeg er stort sett lommekjent der jeg ferdes, vannet er ikke spesielt kaldt, og mann over bord drillen sitter som den skal. Brann er egentlig ikke noen stor risiko. Med dieselmotor og treskrog skal det mye til at en brann vil forløpe seg eksplosivt. Uansett er båten aldri mer enn to minutter fra land. Dersom jeg har havnet på noens ignoreliste på grunn av mine synspunkter, så får det bare være sånn. Mener fortsatt at de som maler fanden på veggen, før eller senere får besøk av han.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Det er flere farer som truer en ute på sjøen.

Vet ikke hvor mange Clausentalere som har blitt veltet av en for stor hekksjø.

Noen farer er selvforskylte alle de som ikke vet hva de har på tanken og får motorstopp første gangen de kommer ut i litt ruskevær.

De med kartplotter som står plutselig oppå et skjær.

Med rene dieseltanker, gassvarsler og røkvarsler og høre på værmeldingen og at en tar hensyn til hverandre

da er det trykt og ferdes på sjøen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Å lese VG er farlig, det. Hittil har ingen av VG- leserne overlevd...noen lever nok fortsatt, men de overlever garantert ikke!

Enig.

Livet er farlig, faktisk 100% dødelig. Er man heldig kan man til en viss grad kan påvirke hvordan det ender.

Man kan f.eks dø av et altfor aktivt liv (ekstremsport), et altfor stillesittende liv (hjerteinfarkt), eller et altfor utsvevende liv (skrumplever).

Før man stryker med risikerer man å havne i ulike typer ikke dødelige ulykker med ulik alvorlighetsgrad. Disse kan f.eks skje i hjemmet, i bilen (pga egne feil eller pga andre idioter på veien) eller i båten (pga egne feil eller mekaniske feil).

Jeg skjønner ikke poenget med det opprinnelige spørsmålet. Hvorfor skulle noen ha behov for å sette opp en liste over ting er farlig i båt? Mye av det samme som er farlig i båt er farlig andre steder (brann, drukning, forfrysning, hjerteinfarkt, gå på grunn (dvs kjøre på noe, bli påkjørt).

Det som imidlertid gjør båtlivet litt spesielt er at med motorbåt blir man som regel redusert til et passivt offer for vær og vind når motoren stopper. Men som i all annen virksomhet kan man uføre risikoreduserende tiltak (dvs tiltak som enten reduserer sannsynlighet eller konsekvensen av motorstopp), som:

ha seil, ha kommunikasjon (vhf), ikke legge utpå i dårlig vær, ha overlevelsesdrakt, ha redningsflåte, osv, osv.

Men siden båtlivet er en del av livert, vil som sagt, vil ingen overleve dette.

Stopp worry, be happy.

Har sluttet helt å spise poteter, det er fali det.

Ca 98,4% av alle som ligger på norske kirkegårder spiste poteter dagli.

Nei det er ikke faligt å dra ut i båten.

ca.30 drukningsulykker i året, selvfølgelig er dette 30 for mye. De aller fleste ulykkene er selvforskydt.

Tatt i betrakning hvor mange som er ved eller på sjøen i løpet av året, viser det tallet at med litt sunn fornuft er det ikke farligt å være på sjøen.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg vil mye heller møte deg på sjøen, Sjøogvind, enn de som synes det er farligere å stå opp om morgenen, kjøre bil eller lese Dagbladet, enn å være på sjøen! Det kunne vært diskutert mange interessante faremomenter i denne tråden, men slik har det ikke blitt......til nå. Jeg kunne f.eks. tenkt meg å bli minnet på faren for brann, og hva man må være obs på for å forhindre at det skjer. Hva med det elektriske anlegget, er det en brannbombe etc. Jeg har nettopp starten en tråd angående papirkart vs GPS.

Håper du fortsetter å starte "nybegynnertråder", Sjøogvind! Ikke gi opp....gi blaffen!!! ;-)

Takk skal du ha. Ville svært mye likt å treffe på deg på sjøen også, enn alle de selvgode, negative som er full av gruff som svarer. :)

Redigert av Sjøogvind (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...