Faxen Svart 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Cluet er vel å være så forberett, som mulig til ulike situasjoner. Fruen er sikkerhetssjef ombord. Går vi i grov sjø, har hun påbudt å ha på vest (har lukket båt), samt at hun har et tau klart til å binde oss sammen. Tre brannslokkere ombord, samt røykvarslere. Men hva skjer ved en brann? Har bivånet en i Sandspollen for noen år siden. Her var det ikke mye hjelp med brannslokkere. Brannvesenet sto i båten å prøvde å slukke, men vær gang han forflyttet vannspruten, blusset det opp igjen. Dette må være det største skrekksenario man kan oppleve på sjøen. Sitte med nesa i kartplotteren er vel også noe å ta med. (Jøss, hva betyr det rare krysset der??) Satt opp plotteren på fot istedetfor meter, er jo kjekt! Og tilslutt, MÅ reise hjem, selvom været sier noe annet. Er du i ukjent farvann, lytt til hva kjentfolk sier, ikke tro du er konge på sjøen uansett. Ha et godt båtliv, og vis godt sjømannskap. God sommer. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Zitt Svart 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 (redigert) Godt sagt, quantumduck!!! Ha en god og trygg båtsommer! Samme til deg, Faxen! Redigert 30.Juni.2012 av Wiking26AC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Joda, god og trygg båtsommer herfra også. Her har vi litt andre forhold enn de som ferdes på sjøen, og derved litt andre sikkerhetskrav. Jeg er stort sett lommekjent der jeg ferdes, vannet er ikke spesielt kaldt, og mann over bord drillen sitter som den skal. Brann er egentlig ikke noen stor risiko. Med dieselmotor og treskrog skal det mye til at en brann vil forløpe seg eksplosivt. Uansett er båten aldri mer enn to minutter fra land. Dersom jeg har havnet på noens ignoreliste på grunn av mine synspunkter, så får det bare være sånn. Mener fortsatt at de som maler fanden på veggen, før eller senere får besøk av han. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Kaptein Hansen Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Jeg må si som til dattera mi; alle må være snille. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Omg, lol, lmao, rofl. flere forslag til forkortelser? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Mener fortsatt at de som maler fanden på veggen, før eller senere får besøk av han. Takk, han har vært her allerede. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Hei! Har automatisk brannslukker fra Sea Fire ombord i maskinrom, motoren er en 253 hk diesel, brannslukkeren utløses ved 79 grader. Saken er den at den er ikke koblet opp mot autostoppfunksjon motor. Vil dette slukkeanlegget være gagn i ved en evt brann? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Må da hjelpe en god del likevel. Sikkert ingen fordel med drivstoffpumpe som går og spenning på el., men det kjøper deg litt tid, kanskje akkurat så mye du trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Det er flere farer som truer en ute på sjøen. Vet ikke hvor mange Clausentalere som har blitt veltet av en for stor hekksjø. Noen farer er selvforskylte alle de som ikke vet hva de har på tanken og får motorstopp første gangen de kommer ut i litt ruskevær. De med kartplotter som står plutselig oppå et skjær. Med rene dieseltanker, gassvarsler og røkvarsler og høre på værmeldingen og at en tar hensyn til hverandre da er det trykt og ferdes på sjøen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
soc Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Å lese VG er farlig, det. Hittil har ingen av VG- leserne overlevd...noen lever nok fortsatt, men de overlever garantert ikke! Enig. Livet er farlig, faktisk 100% dødelig. Er man heldig kan man til en viss grad kan påvirke hvordan det ender. Man kan f.eks dø av et altfor aktivt liv (ekstremsport), et altfor stillesittende liv (hjerteinfarkt), eller et altfor utsvevende liv (skrumplever). Før man stryker med risikerer man å havne i ulike typer ikke dødelige ulykker med ulik alvorlighetsgrad. Disse kan f.eks skje i hjemmet, i bilen (pga egne feil eller pga andre idioter på veien) eller i båten (pga egne feil eller mekaniske feil). Jeg skjønner ikke poenget med det opprinnelige spørsmålet. Hvorfor skulle noen ha behov for å sette opp en liste over ting er farlig i båt? Mye av det samme som er farlig i båt er farlig andre steder (brann, drukning, forfrysning, hjerteinfarkt, gå på grunn (dvs kjøre på noe, bli påkjørt). Det som imidlertid gjør båtlivet litt spesielt er at med motorbåt blir man som regel redusert til et passivt offer for vær og vind når motoren stopper. Men som i all annen virksomhet kan man uføre risikoreduserende tiltak (dvs tiltak som enten reduserer sannsynlighet eller konsekvensen av motorstopp), som: ha seil, ha kommunikasjon (vhf), ikke legge utpå i dårlig vær, ha overlevelsesdrakt, ha redningsflåte, osv, osv. Men siden båtlivet er en del av livert, vil som sagt, vil ingen overleve dette. Stopp worry, be happy. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 (redigert) Har sluttet helt å spise poteter, det er fali det. Ca 98,4% av alle som ligger på norske kirkegårder spiste poteter dagli. Nei det er ikke faligt å dra ut i båten. ca.30 drukningsulykker i året, selvfølgelig er dette 30 for mye. De aller fleste ulykkene er selvforskydt. Tatt i betrakning hvor mange som er ved eller på sjøen i løpet av året, viser det tallet at med litt sunn fornuft er det ikke farligt å være på sjøen. Redigert 3.Juli.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
quantumduck Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Hvorfor skulle noen ha behov for å sette opp en liste over ting er farlig i båt? det tror jeg nok du klarer å finne ut på egenhånd hvis du konsentrerer deg ... Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Som flere andre sier, det farligste man gjør er å leve, ingen som har overlevd det før. Å bare tenke på hva som kan gå galt hele tiden blir feil, lev livet mens du kan, kroppen har godt av litt adrenalin Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
tkb Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Kaffe er direkte livsfarlig! 9 av 10, som sklei på bananskall og slo seg i fjor, drakk kaffe... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Det er mange som er i det filosofiske hjørnet og øser av sin uendelige livsvisdom her, men jeg trodde kanskje tråden var litt mer rettet inn mot det konkrete og praktiske . . . Sitér dette innlegget Link to post
Sjøogvind Svart 6.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Noe jeg har glemt å nevne er torden og lyn. Kan vel ikke være trygt å være på det åpne hav da, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøogvind Svart 6.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 (redigert) Jeg vil mye heller møte deg på sjøen, Sjøogvind, enn de som synes det er farligere å stå opp om morgenen, kjøre bil eller lese Dagbladet, enn å være på sjøen! Det kunne vært diskutert mange interessante faremomenter i denne tråden, men slik har det ikke blitt......til nå. Jeg kunne f.eks. tenkt meg å bli minnet på faren for brann, og hva man må være obs på for å forhindre at det skjer. Hva med det elektriske anlegget, er det en brannbombe etc. Jeg har nettopp starten en tråd angående papirkart vs GPS. Håper du fortsetter å starte "nybegynnertråder", Sjøogvind! Ikke gi opp....gi blaffen!!! ;-) Takk skal du ha. Ville svært mye likt å treffe på deg på sjøen også, enn alle de selvgode, negative som er full av gruff som svarer. :) Redigert 6.Juli.2012 av Sjøogvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 I natt er det så varmt at jeg skal sove uten den ene sykkelhjelmen. Man må ta noen sjanser, og kjenne at man lever. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Sjøogvind Svart 7.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Hehe, du tar sjanser ja. Vedr. kallenavnet ditt har du et ønske om å bli moderator slik at du kan advare oss novicer om mulige farer? Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 ..., negative som er full av gruff som svarer. :) Ta deg en kopp Ali Kaffe. Den kurerer som kjent gruff. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.