Jump to content

"Hårete" jolle etter maling - hva kan jeg gjøre?


ko-stens

Recommended Posts

Har malt et par strøk med tokomponentmaling (polyestermaling fra Biltema) med rulle. Resultatet er blank, og glatt overflate. Fint det, men det har blitt igjen en del småhår/rester etter rulla. Brukte mohairrulle, som jeg fikk beskjed om å gjøre, noe som tydeligvis ikke passer helt til denne typen maling. Den blir jo blank, men disse restene gjør det ikke akkurat strøkent.

 

Hva kan jeg gjøre for å fjerne dette? Tenkte å bruke kost i utgangspunktet, men da blir det så fort for mye maling slik at det renner. Det er heller ikke videre pent. Derfor ble det rulle.

 

Kan jeg pusse med fint papir og polere med feks bilvoks når det er tørt, eller er jeg nødt til å pusse og male med noe annet? Har to strøk nå (og epoksyprimer under det igjen) og begynner å bli lei hele greia, så har ikke lyst å dra på enda et strøk egentlig.

 

Grubler på å pusse med fint papir (400 eller finere) og bruke sprøyte, men ikke er jeg noen lakkeringsmester, og som nevnt, jeg er litt lei... Har fiklet jevnlig på denne båtskrabben i ett år nå (opphold fra september til mai vel å merke), så har lyst å få den klar til bruk snart!

 

Dessuten, båten synker vel ikke om disse hårene får lov til å være der heller...

Redigert av ko-stens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brukte du Biltemas mohairrulle? Den suger til det meste dessverre. Den tokomponente malingen til Biltema er ok, men skal du bruke rulle bør du heller investere i en skikkelig rulle fra en seriøs fargehandel. Alternativt bruke Biltemas skumrulle. Det står på at den ikke kan brukes med tokomponent maling, men det går så lenge du skifter ruller med jevne mellomrom. Hvis du velger å bruke skumrulle er det lurt å male mindre områder om gangen enn du trenger med mohairrulle, da skumrulla trenger å kjøres over malinga flere ganger for et jevnest mulig resultat. Men som sagt, det beste er å bruke en skikkelig mohairrulle om du ikke velger å sprøyte malinga på.

Link to post
Share on other sites

Problemet med (flere) tokomponente malinger er at disse løser opp festene til hårene på billige ruller. Når malinga nærmer seg slutten av åpningstiden blir den seigere og dermed henger hår igjen. Å tape eller vaske kvalitetsruller godt i tynner hjelper på, men med mohairrullene til Biltema hjelper dette dessverre lite. Har opplevd at disse har mistet hår, selv etter grundig vask og brukt med vannbasert maling. De er billige og flotte å bruke til områder det ikke er nøye med, men forlanges det litt finish kommer de til kort. Forhåpentligvis skifter Biltema leverandør til en bedre produsent neste år, det varierer litt hva som blir solgt fra år til år.

Link to post
Share on other sites

Brukte ruller fra Clas Ohlson til det andre strøket. Ble ikke noe bedre av det, dessverre. Men det er vel stort sett billigræl å få der og. Får gruble litt på hva jeg skal gjøre. Det frister nesten å ta et strøk til. Men nå er dette en utgammel, kanskje 40 år, jolle, og den skal ikke akkurat på noen utstilling. Likevel er det litt irriterende. Under vannlinja er det jo ikke viktig, og en ser steder der jeg burde sparklet og jevnet før jeg malte, men pytt. En gang må jeg bli ferdig med den og!

 

Akkurat nå heller jeg til å prøve med veldig fint slipepapir og ta det videre derfra. Svineriet må få tørke skikkelig først. Skal bort i helga, så da får den ligge der den ligger, i garasjen.

Link to post
Share on other sites

Da blir det nytt strøk likevel...

 

Var innom Maxbo i dag og skulle kjøpe lister til et rom jeg pusser opp, og kom i forbifarten til å tenke på dette med maling og båt... Svingte bortom en reol med ruller, og der dukket det opp en selger i det jeg la mine klamme hender på en skumgummirulle. "Den bruker du ikke", sa han, "for den går i oppløsning ganske fort når du bruker tokomponent". Han fant frem en annen rulle, fra Jordan (som forhåpentligvis faktisk vet hvordan!),og der står det blant annet på at den kan brukes til tokomponent, så den ble med ut av butikken.

 

Deretter ble det en kjapp sving innom Tviltema, og ut ble en liter til med maling.

 

Så på søndag blir det pussing med 400-papir for å få vekk pelsen før jeg farer over med tynner og får tørket vekk støv og skitt. Så får en jaggu håpe rulla holder og at resultatet blir hakket penere. Angorajolla skal barberes! :rolleyes:

 

Holdt faktisk på å kjøpe maling i en annen farge og. Kunne tenkt og laget en bred stripe oppe langs siden på båten. Den blir unektelig litt trist når den er ensfarget offwhite både utvendig og innvendig. Toftene er i sølvfarge. Grå stripe kunne kanskje vært noe...

 

Båten har gått fra dette:

Bilde020.jpg

 

og:

IMAG0202.jpg

 

Til dette:

IMAG0319.jpg

 

Og dette:

 

IMAG0636.jpg

 

Når jeg omsider får snudd båten, gjenstår det bare å få på fortøyningsløkker bak på båten, samt få på fenderlista.

 

Deretter er det å gjenoppbygge en 1973-modell Evinrude 6 hk (selv om jeg egentlig skulle ha 8 eller 10 hk motor) og prøve! Satser på at de 8 hullene er skikkelig tettet igjen!

Redigert av ko-stens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøp deg ei pakke med 600 våtslipepapir. Sett dem på en plansliper, jif spruteflaske..

Spray på godt med vann, slip over, spray med vann, tørk, mer vann, håndslip med 1200 papir, rubb og poler. Lover deg det blir bra om du først setter igang. Har rullet en 24 foter med 5 strøk 2comp lakk, og våtslipt ned til matt, jevn overflate. Rubbet og polert, og det ble 99% som ny. Men det tar litt tid i kriker og kroker.

Link to post
Share on other sites

på siste bildet ser det ut som at det er påstøpt en bitteliten "flaps" i overgang bunn/hekk , stemmer det?

 

Det er et slags "step", ja, men ikke noe jeg har gjort. Vil tro den kan være ganske lettplanende på grunn av det. Hvor morsom båten blir å ro er en annen sak...

 

Tror dette er en selvstøpt jolle fra ca 40 år tilbake.

Link to post
Share on other sites

Kjøp deg ei pakke med 600 våtslipepapir. Sett dem på en plansliper, jif spruteflaske..

Spray på godt med vann, slip over, spray med vann, tørk, mer vann, håndslip med 1200 papir, rubb og poler. Lover deg det blir bra om du først setter igang. Har rullet en 24 foter med 5 strøk 2comp lakk, og våtslipt ned til matt, jevn overflate. Rubbet og polert, og det ble 99% som ny. Men det tar litt tid i kriker og kroker.

 

Har så vidt begynt med 240-papir jeg har liggende. Hårene forsvinner som bare det. Har kjøpt en liter med maling, så skal ha på det først. Dersom dette fremdeles ikke blir helt topp, kommer jeg nok til å bruke våtslipepapir og polere til slutt.

 

Har fått tilbud om å låne lakksprøyte, men tror jeg står over det. Har ikke planer om å lakkere noe annet enn båt, og i garasjen er det mye jeg ikke har lyst å få hvitt støvlag på!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...