Jump to content

Vejret - en strime av håb.....

ebonita

Recommended Posts

Kan inte undanhålla följande som jag saxar från DMI idag:

Det noget ustadige og kølige vejr ser ud til at fortsætte frem til midten af juli - dog med enkelte strejf af sommerlige tendenser.

Kigger vi på den sidste halvdel af juli, er der små antydninger af en strømningsændring over den vestlige del af Atlanten, over Nordeuropa og Skandinavien.

Det kan indikere, at mere stabilt sommervejr er på vej. Det er imidlertid endnu for tidligt at finde pigegarden frem og for fuld hornmusik annoncere, at sommeren er på vej. Dog er muligheden væsentlig større end den har været tidligere på sommeren.

Er ferien henlagt til Danmark, skal du altså ikke helt fortvivle endnu. Der er håb forude!

Ja Gud Give...

:pray:

Mit mål i år er at komme lidt tættere på målet om at kunne nyde vejret hvordan det så end er. For mig er min optagethed af sommervejret ikke sund for mig. Noget af det skyldes mange år med hjemmeboende børn hvor godt vejr gjorde forskellen mellem en afslappende og stressende sommerferie. Men nu er det noget andet så jeg skal vænne mig til at kunne nyde tiden uden vejrstress.

Det er svært. Rigtig svært. Men jeg lærer det vel nok en dag.

Og ja, det bliver nok ikke hedebølge i ferien, men nok fornuftigt vejr...

Fint med positive antydninger.

Er man på tur så er man på tur.

Juni har ikke hatt det varmeste været, men helt umulig har det dog ikke vært. Må bare forsøke å innrette seg etter hvordan forholdene er. Om en har med mindre barn i båten, helt klart en utfordring hvis det regner i dagesvis. Men det har det ikke vært her hvor jeg har holdt meg. En eller to dager med vind og regn, så ett par bra dager, før en ny runde med ett par dager med dårligt vær.

Men lufttempraturen kunne godt vært 5-8 grader høyere. Er kun sola(når den er fremme) som varmer. Har hatt varmeren på nesten hver eneste kveld.

Gjør ingen ting om det blir noe varmere i August.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

De lange varsler er kun meget groft retningsvisende. At tage den for sandhed eller at planlægge efter dem er ikke klogt.

Alle erfaringer viser, at kommer man over 8-10 dage frem, så er usikkerheden så stor at man ikke kan bruge den til noget. Og selv indenfor en uge kan ting ændre sig.

Det man kan udtale sig om er de helt generelle mønstre i atmosfæren. De har en tendens til at gentage sig selv i kortere eller længere tid og ændringerne i strømningsmønstre kan man til dels forudsige på lidt længere sigt.

Men igen: Drejer det sig om planlægning af ferie så giver den efter min erfaring ikke mening at se længere frem end en uges tid.

Hva sier dere folkens, er det noe værmeldinger å dra sør over i? Kommer i tvil med kulingvarsel i Skagerrak i neste uke og YR.NO sitt langtidsvarsel (nedenfor)... Med bare 3 uker på tur og 650 nautisk har vi forutsatt bra vær i starten og så var planen å håndtere evt værproblemer videre derfra, f.eks ved å legg igjen båten på vei hjem, men nå ser det jo ut til å bli dårlig start vær også og ingen bedring i horisonten...

Kanskje det blir bil til Danmark og Legoland i år, men snakk om nedtur isåfall samtidig er det jo ikke noe moro å dra nedover når en vet at været ikke blir mer enn middels...

Er jeg for skeptisk?

onsdag til lørdag

Norge og Spitsbergen Lavtrykksaktivitet ventes å dominere været i Skandinavia i denne perioden,særlig i sørlige områder.På Spitsbergen ventes tidlig i perioden nordlig vind, til dels kuling og litt nedbør i nord. Senere for det meste rolige vindforhold. Lite eller ingen nedbør. Omtrent uendrede temperaturer.I Nord- Norge ventes skiftende vindforhold, for det meste bris. Litt regn av og til, vesentlig i indre strøk, men lange perioder med oppholdsvær og sol. Høyere temperatur. I Sør- Norge ventes skiftende vindforhold, kan hende perioder med kuling på kysten i sør. Det ventes en skiftende værtype med regnbyger av og til. Omtrent uendrede temperaturer.

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Næste uge ser ikke god ud, det er ret sikkert. Vi havde på den anden side ikke de store forventninger til denne uge men har haft en virkelig god uge kulminerende med pænt på den anden side af 25 grader i Skagen i dag.

Det er ret sikkert at starten af næste uge bliver markant køligere og blæsende. Herefter tyder alt på at vi får normal nordisk sommer med temperaturer omkring de 20 grader og lidt regn og skyer ind imellem. Intet tegn på markant vejromslag til stabilt højtryksvejr indenfor de næste 14 dage.

Da er det meldt opptil stivkuling tirsdag, onsdag og torsdag kommende uke i Skagerrak så da var det ikke så dumt å velge bil til Danmark i år, så får vi se om det kan bli muligheter for sikkelig båttur til Danmark neste år, mor vil til syden etter at det igjen ser ut til å bli en heller dårlig sommer, men vi har da 4 uker igjen så det er fortsatt håp for at deler av ferien gir godt sommervær så mor får sole seg på dekk...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

For egen del drar vi hjemover i dag etter 3 fine uker på Vestkusten. Jeg avbryter da mine 6 ukers ferie og begynnr å jobbe igjen fra mandag. Planen da er å jobbe fram til været snur og vi får avviklet de siste 3 ukene. De senere årene har dette intruffet i månedskifte juli/august.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ja. Passerte akurat Filtvedt, men det er fortsatt et par Nm sikt. Går med radar for sikkerhets skyld

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...