ebonita Startet 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2012 Kan inte undanhålla följande som jag saxar från DMI idag: Det noget ustadige og kølige vejr ser ud til at fortsætte frem til midten af juli - dog med enkelte strejf af sommerlige tendenser. Kigger vi på den sidste halvdel af juli, er der små antydninger af en strømningsændring over den vestlige del af Atlanten, over Nordeuropa og Skandinavien. Det kan indikere, at mere stabilt sommervejr er på vej. Det er imidlertid endnu for tidligt at finde pigegarden frem og for fuld hornmusik annoncere, at sommeren er på vej. Dog er muligheden væsentlig større end den har været tidligere på sommeren. Er ferien henlagt til Danmark, skal du altså ikke helt fortvivle endnu. Der er håb forude! Ja Gud Give... Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Mit mål i år er at komme lidt tættere på målet om at kunne nyde vejret hvordan det så end er. For mig er min optagethed af sommervejret ikke sund for mig. Noget af det skyldes mange år med hjemmeboende børn hvor godt vejr gjorde forskellen mellem en afslappende og stressende sommerferie. Men nu er det noget andet så jeg skal vænne mig til at kunne nyde tiden uden vejrstress. Det er svært. Rigtig svært. Men jeg lærer det vel nok en dag. Og ja, det bliver nok ikke hedebølge i ferien, men nok fornuftigt vejr... Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 (redigert) Fint med positive antydninger. Er man på tur så er man på tur. Juni har ikke hatt det varmeste været, men helt umulig har det dog ikke vært. Må bare forsøke å innrette seg etter hvordan forholdene er. Om en har med mindre barn i båten, helt klart en utfordring hvis det regner i dagesvis. Men det har det ikke vært her hvor jeg har holdt meg. En eller to dager med vind og regn, så ett par bra dager, før en ny runde med ett par dager med dårligt vær. Men lufttempraturen kunne godt vært 5-8 grader høyere. Er kun sola(når den er fremme) som varmer. Har hatt varmeren på nesten hver eneste kveld. Gjør ingen ting om det blir noe varmere i August. Redigert 28.Juni.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
bjoris Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Vi som har tenkt oss til Danmark er også veldig opptatt av været. Hvordan er erfaringene med DMI sine 30 dagers varsel? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
MajorAndy Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 De lange varsler er kun meget groft retningsvisende. At tage den for sandhed eller at planlægge efter dem er ikke klogt. Alle erfaringer viser, at kommer man over 8-10 dage frem, så er usikkerheden så stor at man ikke kan bruge den til noget. Og selv indenfor en uge kan ting ændre sig. Det man kan udtale sig om er de helt generelle mønstre i atmosfæren. De har en tendens til at gentage sig selv i kortere eller længere tid og ændringerne i strømningsmønstre kan man til dels forudsige på lidt længere sigt. Men igen: Drejer det sig om planlægning af ferie så giver den efter min erfaring ikke mening at se længere frem end en uges tid. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 28.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 (redigert) Major Andy har givetvis helt rätt, långtidsprognoser är väl inte mycket mer än kvalificerade gissningar. Å andra sidan - om man nu skall lyssna till gissningar om vädret så borde det väl vara lite bättre att låta en meteorolog gissa... Om en månad så vet vi! Redigert 28.Juni.2012 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 5.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 (redigert) Hva sier dere folkens, er det noe værmeldinger å dra sør over i? Kommer i tvil med kulingvarsel i Skagerrak i neste uke og YR.NO sitt langtidsvarsel (nedenfor)... Med bare 3 uker på tur og 650 nautisk har vi forutsatt bra vær i starten og så var planen å håndtere evt værproblemer videre derfra, f.eks ved å legg igjen båten på vei hjem, men nå ser det jo ut til å bli dårlig start vær også og ingen bedring i horisonten... Kanskje det blir bil til Danmark og Legoland i år, men snakk om nedtur isåfall samtidig er det jo ikke noe moro å dra nedover når en vet at været ikke blir mer enn middels... Er jeg for skeptisk? onsdag til lørdag Norge og Spitsbergen Lavtrykksaktivitet ventes å dominere været i Skandinavia i denne perioden,særlig i sørlige områder.På Spitsbergen ventes tidlig i perioden nordlig vind, til dels kuling og litt nedbør i nord. Senere for det meste rolige vindforhold. Lite eller ingen nedbør. Omtrent uendrede temperaturer.I Nord- Norge ventes skiftende vindforhold, for det meste bris. Litt regn av og til, vesentlig i indre strøk, men lange perioder med oppholdsvær og sol. Høyere temperatur. I Sør- Norge ventes skiftende vindforhold, kan hende perioder med kuling på kysten i sør. Det ventes en skiftende værtype med regnbyger av og til. Omtrent uendrede temperaturer. Redigert 5.Juli.2012 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
MajorAndy Svart 5.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 Næste uge ser ikke god ud, det er ret sikkert. Vi havde på den anden side ikke de store forventninger til denne uge men har haft en virkelig god uge kulminerende med pænt på den anden side af 25 grader i Skagen i dag. Det er ret sikkert at starten af næste uge bliver markant køligere og blæsende. Herefter tyder alt på at vi får normal nordisk sommer med temperaturer omkring de 20 grader og lidt regn og skyer ind imellem. Intet tegn på markant vejromslag til stabilt højtryksvejr indenfor de næste 14 dage. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 (redigert) Da er det meldt opptil stivkuling tirsdag, onsdag og torsdag kommende uke i Skagerrak så da var det ikke så dumt å velge bil til Danmark i år, så får vi se om det kan bli muligheter for sikkelig båttur til Danmark neste år, mor vil til syden etter at det igjen ser ut til å bli en heller dårlig sommer, men vi har da 4 uker igjen så det er fortsatt håp for at deler av ferien gir godt sommervær så mor får sole seg på dekk... Redigert 7.Juli.2012 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
REM Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 For egen del drar vi hjemover i dag etter 3 fine uker på Vestkusten. Jeg avbryter da mine 6 ukers ferie og begynnr å jobbe igjen fra mandag. Planen da er å jobbe fram til været snur og vi får avviklet de siste 3 ukene. De senere årene har dette intruffet i månedskifte juli/august. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bitteliten Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Tåke og lett regn i indre Oslofjord nå. Ferieradarvær Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Ja. Passerte akurat Filtvedt, men det er fortsatt et par Nm sikt. Går med radar for sikkerhets skyld Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hafrsfjord Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 (redigert) Etter ett par dager med sol og varme, så begynnte en å tro at det er slik sommeren er, men idag var det tilbake til det gamle vandte...... ..... og det ble våtere etterhvert her i Rogaland. Redigert 7.Juli.2012 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Er ikke vanntemperaturen i Skagerrak uvanlig lav i år, gult indikerer 9-10 grader, fra Kristiansand og ned hele Svenskekysten. Kaldt vann som strømmer ut fra Østersjøen. (Fra denne siden) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 10.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Gav upp, bokat sista minuten-resa.... Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Det er nok ikke så dårlig en investering hvis du holder af sol og varme http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/maanedsprognose.htm Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 10.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Stackars båtproducenter, en dålig sommar till i hela norra Europa. Knappast vad den marknaden behöver.... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Her på norskekysten har vi en strålende sommer for tiden, og heldigvis ser det ut til at det ikke er over enda. Takke meg til slikt vær fremfor glovarmt og vindstille... Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
MajorAndy Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Nu ER der faktisk håb om lidt bedre vejr hvis man skulle savne det. Efter et noget blæsende lavtryk er passeret i denne uge, så vil vejret fra søndag sandsynligvis blive lidt bedre og næste uge byder på noget bedre vejr end i denne uge. Intet er naturligvis sikkert, men noget kan tyde på et omslag i vejrtype. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Costa del Sørlandskysten har ingenting å klage på. Vi startet ferien igår. Lett solbrent, men det hører med... Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Der er bare for langt til Tvedestrand herfra...ellers var jeg kommet Hedder bageren ved bryggen stadig Broms' efterfølger? Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Yes, Major. De holder stadig væk sommeråbent. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Hyggeligt. Det er min families gamle bageri...jeg tilbragte hver sommer i min barndom i byen. Min tante stod i butikken og hvis jeg kom forbi fik jeg en bolle med cremefyld...husker stadig lugten. Min farmor boede også i Bakkeskåt men længere ude forbi parkeringspladsen. Nå, men tilbage til vejret.. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Jeg håper på en liten luke i morgen ettermiddag, eller torsdag morgen for overfarten fra Læsø til Sveariket. Har hatt 11-12 deilige dager her da, selvom været ikke akkurat har vært det beste. Jeg prøver å få ting til å klaffe, men været det rår jeg ikke over. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Svetter her i varmen på mallorca.. Liggesår av solsenga... Nei takke meg til 2 uker fra neste uke på bestkusten.. Jeg lengter... Sol er deilig... Men båt er bedre. Får ta med været hjem:)) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.