Jump to content

Hva kan være årsak til batterisyredråper utenfor batterikasse?

JensKH

Recommended Posts

Jeg har to Sønnak Nautilus Freeline 115 Ah batterier som som står i batterikasser i motorrommet. Lokkene på batterikassene slutter ikke tett pga tykke kabler.

Jeg har observert at det på akterspeilet bak spesielt det ene batteriet danner seg dråper med syre. Dette viser også igjen ved at det har dannet seg irr på noen elektriske kontakter samt litt rust. Det som er rart er at det er nesten ingen antydning til syre inne i batterikassen. Batteriene er ca to år gamle. Jeg har også sjekket, og syrenivået i batteriene står opp til nivåmarkørene selv om jeg ikke har fylt på vann så lenge jeg har hatt dem. Eneste forklaringen jeg kan finne, er at dråpene dannes av gass eller damp fra batteriene som kondenserer på en kaldere overflate, men det virker også merkelig. Er det noen som har noen god forklaring?

Takk for tips, jeg skal sjekke lading og temperatur nøyere.

Et spørsmål til: Det er masse både positiv og negativ omtale av disse batteriene her i forumet. Jeg har likevel ikke klart å finne ordentlig informasjon om dem. Jeg tenker på anbefalt ladespenning og spenning for vedlikeholdslading samt kurver som viser spenningsfall som funksjon av belastning og tid. Jeg synes som mange andre her på forumet at batteriene har et stort spenningsfall med bare moderat belastning. Derfor hadde det vært meget interessant å finne datablad som forteller hvordan de bør behandles og hvordan de bør oppføre seg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...