Jump to content

Anbefalt kontunierlig turtall på VP TAMD31


Mats-gh11

Recommended Posts

Hei! Har nå fått båtførerkurs i boks og har derfor fått lov til å låne fars båt, som forøvrig er en Skilsø 750 CC kjøpt av Slagskibet her på forumet.

Båten drives av en Volvo Penta TAMD31 på 124 hk. Etter litt eksperimentering med toppfart har jeg begynt å lure på hva som er bra for motoren. Jeg gjør rundt 19 knuter på full spiker og da går motoren med 3800 O/m. Det jeg lurer på er hvor lenge jeg kan kjøre med dette turtallet? Hva er kontinuerlig toppturtall?

 

Takk for svar!

 

Mvh.

Mats

Link to post
Share on other sites

Om jag inte missminner mig så rekommenderar Volvo ett högsta marschvarvtal som ligger 200 - 300 rpm under det maximala varvtal som man kan uppnå med den aktuella installationen. Det ger ett effektuttag mellan 75 och 80 %

 

Detta betyder ju i Ditt fall att Du kan marscha på max 3500 - 3600 rpm och då med en uttagen effekt på 90 - 100 hkr.

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...