Jump to content

Skibsplast AS legger ned båtproduksjonen

Oteren

Recommended Posts

Trist. Flotte båter og en solid lokal industrihistorie forsvinner. Jeg håper det blir grunnlag for oppstart igjen en gang. Skibsplast er en av de norske produsentene som etter min oppfatning har holdt ganske godt følge med trender i designutviklingen. Veldig synd dette.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Ja, er forsåvidt enig i at det er trist at Skibsplast ikke er liv laga. Fine båter med innovative løsninger. Men, jeg må jo si at det står veldig solid respekt av at de gir seg før de har drevet for skyldnernes regning, og unngår konkurs som i mange tilfeller må oppleves som en sanering av gjeld hos uskyldige tredjeparter, Jeg ønsker dem all mulig lykke til fremover!

Laholm

Veldig trist. Tradisjonsrik bedrift med flott historie.

Men bedriften kan vekkes til live igjen om markedet får høyere etterspørsel.

En ting jeg tenker har gitt dårlige rammebetingelser for norsk båtproduksjon de siste årene, er de høye oljeprisene - som har gitt høye råvarekostnader. Ser jo ut til at oljeprisene er på tur nedover nå, så kanskje vi er heldige og slipper ytterligere avskalling av norske produsenter...?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja hvis det skulle bli en ny oppgang igjen i båtmarkedet , er jeg redd det blir en polsk Skibsplast?

Vel, den polske fabrikken tilhører Nordkapp, og kvaliteten på støpet skal visstnok ha blitt bedre enn det de selv fikk til på Evje. Men selvsagt er det synd at de må legge ned. Dessverre lar ikke den sterke streikeviljen og lønnsnivået i dette landet seg kombinere med virkeligheten i resten av verden.

En ting jeg tenker har gitt dårlige rammebetingelser for norsk båtproduksjon de siste årene, er de høye oljeprisene - som har gitt høye råvarekostnader. Ser jo ut til at oljeprisene er på tur nedover nå, så kanskje vi er heldige og slipper ytterligere avskalling av norske produsenter...?

Hvor mye lavere er råvareprisene i f.eks Polen på råvarer som opprinnelig kommer fra olje og derfor er påvirket av prisen på denne, og skyldes denne forskjellen at oljeprisene er lavere i Polen enn i Norge :confused: ?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Snufs. Her blir det gravøl. Redd jeg har bidratt. Jeg har kjøpt noen deler og litt forskjellig, men aldri ny båt fra gutta på Evje.

Trist! uten tvil...

Ved å kjøpe brukt Skibsplast så har du (vi :smiley: ) bidratt til at nybåtkjøperen får solgt sin gamle til fordel for ny Skibsplast.

Meget hjelpsomme folk som kan sitt fag på fabrikken på Evje. Men skjønner problemstillingen når de i fjor høst bare hadde igjen 2..! mann i produksjonen, og på topp var de 40.

Går samme veien for all produksjon her på denne overprisete steinrøysa som ikke er rettet direkte mot olje og gass... Snart er vi frisører alle mann :thumbsdown:

Mouche, du skal ikke se bort i fra at råvarene er billigere i Polen. Norge er et høykostnadsland som slår ut på marginene i mange ledd. Jeg har mange ganger blitt overrasket over pris på samme vare i ulike land. Men råoljen koster nok det samme over hele verden :wink: Men stål feks som det sies å være globale priser på (se wwwlme.com) skiller mye fra land til land.

Den viktigste forskjellen er kostnad for infrastruktur og arbeidskraft. Arbeidskraften i Polen koster ca 1/6 av norsk nivå. Da jeg pusla med en fabrikk der med et par hundre ansatte var den enda lavere. Selskapet kjøpte også tomt med svært gode skattefordeler (fratrekk for investeringen på skatten over ti år), og EU gir mye støtte.

Målet som båtprodusent må være at bedriften overlever. Om man har som mål å ligge i Norge må man finne på annet enn å bygge enkle båter tenker jeg.

Marex er et godt eksempel på en vellykket flytting av produksjon. Det viktigste for kunden er ikke hvor produktet er produsert, det er opplevd kvalitet som avgjør.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...