Oteren Startet 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2012 Fævennen skriver på nett (betalside) at Skibsplast AS sier opp alle ansatte og stanser produksjonen. Trist at en lokal og tradisjonsrik båtprodusent må ty til slike drastiske skritt! Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Trist! Det er ikke veldig lenge siden de meldte at de måtte redusere i staben (nok en gang), men at det ikke var fare for driften videre... Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Kenneth 81 Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Rett og slett tragisk Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Møkkalasset Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Trist. Men realiteten er at de har halvert omsetningen siden 2008, og sliter med å tjene penger. Eierselskapet har godt med egenkapital, men ønsker vel ikke å miste denne gjennom videre drift. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Virkelig trist at nok en produsent legger inn årene :sad: Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Link her for de som vil bruke 25 kr. på den. http://www.fvn.no/sok/?query=skibsplast Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Trist. Flotte båter og en solid lokal industrihistorie forsvinner. Jeg håper det blir grunnlag for oppstart igjen en gang. Skibsplast er en av de norske produsentene som etter min oppfatning har holdt ganske godt følge med trender i designutviklingen. Veldig synd dette. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Oteren Svart 29.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Slutt for Skibsplast etter 55 år "Båtprodusenten Skibsplast på Evje legger ned hele produksjonen. Nå sitter de igjen med 30 båter på lager som skal selges." Sitér dette innlegget Link to post
Ankerdrammen Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Veldig trist.Mange med meg har vel vokst opp med disse båtene.Jeg har til og med kjørt oslofjorden rundt med en.Mener det var en 17ht.med Rude V4-2bladet Rolla.Kjempegøy.. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Norske båtbyggere har desverre mye å lære av vår nabo i øst nemlig Finnland. Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Ja, er forsåvidt enig i at det er trist at Skibsplast ikke er liv laga. Fine båter med innovative løsninger. Men, jeg må jo si at det står veldig solid respekt av at de gir seg før de har drevet for skyldnernes regning, og unngår konkurs som i mange tilfeller må oppleves som en sanering av gjeld hos uskyldige tredjeparter, Jeg ønsker dem all mulig lykke til fremover! Sitér dette innlegget Laholm Link to post
BMW X1 Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Dette var triste nyheter, blir spennende å se hvordan det blir å få tak i deler til Skibsplasten 660 etter som årene går. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Kloke eiere som stopper mens leken ennå er god Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Veldig trist. Tradisjonsrik bedrift med flott historie. Men bedriften kan vekkes til live igjen om markedet får høyere etterspørsel. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Vi får håpe de kommer tilbake igjen. Har en 675 HT selv som jeg er voldsomt fornøyd med Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Skjær i sjøen Svart 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Snufs. Her blir det gravøl. Redd jeg har bidratt. Jeg har kjøpt noen deler og litt forskjellig, men aldri ny båt fra gutta på Evje. Hadde imidlertid mine øyne på 665DC. Hadde nok kjøpt den brukt også. Sorry. Dere vil bli savnet. Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
ivar Svart 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 (redigert) Veldig trist. Tradisjonsrik bedrift med flott historie. Men bedriften kan vekkes til live igjen om markedet får høyere etterspørsel. En ting jeg tenker har gitt dårlige rammebetingelser for norsk båtproduksjon de siste årene, er de høye oljeprisene - som har gitt høye råvarekostnader. Ser jo ut til at oljeprisene er på tur nedover nå, så kanskje vi er heldige og slipper ytterligere avskalling av norske produsenter...? Redigert 30.Juni.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
LM 605 Svart 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Ja hvis det skulle bli en ny oppgang igjen i båtmarkedet , er jeg redd det blir en polsk Skibsplast? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Hvis håndtverket er godt nok og designene er "made in Evje" så er det jo atskillig bedre med polsk Skibsplast enn ingen Skibsplast i det hele tatt. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
torbi Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Tragisk å se at flere norske båtprodusent nedlegges eller på vei ut fra norge, ikke bra Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Skibsplast500 Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Ja hvis det skulle bli en ny oppgang igjen i båtmarkedet , er jeg redd det blir en polsk Skibsplast? Vel, den polske fabrikken tilhører Nordkapp, og kvaliteten på støpet skal visstnok ha blitt bedre enn det de selv fikk til på Evje. Men selvsagt er det synd at de må legge ned. Dessverre lar ikke den sterke streikeviljen og lønnsnivået i dette landet seg kombinere med virkeligheten i resten av verden. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Det var på ingen måte noe negativt sagt om polsk båtbygging, bare så det ikke missforståes. Har selv ny båt bygget i Polen, og kvaliteten både på støp, innredning, motormontasje osv er av utmerket kvalitet! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 (redigert) En ting jeg tenker har gitt dårlige rammebetingelser for norsk båtproduksjon de siste årene, er de høye oljeprisene - som har gitt høye råvarekostnader. Ser jo ut til at oljeprisene er på tur nedover nå, så kanskje vi er heldige og slipper ytterligere avskalling av norske produsenter...? Hvor mye lavere er råvareprisene i f.eks Polen på råvarer som opprinnelig kommer fra olje og derfor er påvirket av prisen på denne, og skyldes denne forskjellen at oljeprisene er lavere i Polen enn i Norge ? Redigert 2.Juli.2012 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fjellmatros Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Snufs. Her blir det gravøl. Redd jeg har bidratt. Jeg har kjøpt noen deler og litt forskjellig, men aldri ny båt fra gutta på Evje. Trist! uten tvil... Ved å kjøpe brukt Skibsplast så har du (vi ) bidratt til at nybåtkjøperen får solgt sin gamle til fordel for ny Skibsplast. Meget hjelpsomme folk som kan sitt fag på fabrikken på Evje. Men skjønner problemstillingen når de i fjor høst bare hadde igjen 2..! mann i produksjonen, og på topp var de 40. Går samme veien for all produksjon her på denne overprisete steinrøysa som ikke er rettet direkte mot olje og gass... Snart er vi frisører alle mann Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 (redigert) Mouche, du skal ikke se bort i fra at råvarene er billigere i Polen. Norge er et høykostnadsland som slår ut på marginene i mange ledd. Jeg har mange ganger blitt overrasket over pris på samme vare i ulike land. Men råoljen koster nok det samme over hele verden Men stål feks som det sies å være globale priser på (se wwwlme.com) skiller mye fra land til land. Den viktigste forskjellen er kostnad for infrastruktur og arbeidskraft. Arbeidskraften i Polen koster ca 1/6 av norsk nivå. Da jeg pusla med en fabrikk der med et par hundre ansatte var den enda lavere. Selskapet kjøpte også tomt med svært gode skattefordeler (fratrekk for investeringen på skatten over ti år), og EU gir mye støtte. Målet som båtprodusent må være at bedriften overlever. Om man har som mål å ligge i Norge må man finne på annet enn å bygge enkle båter tenker jeg. Marex er et godt eksempel på en vellykket flytting av produksjon. Det viktigste for kunden er ikke hvor produktet er produsert, det er opplevd kvalitet som avgjør. Redigert 2.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.