Mouche Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Men råoljen koster nok det samme over hele verden Hvilket vel egentlig også var mitt poeng så jeg er faktisk helt enig med deg i ditt innlegg forøvrig 100%. Råolje er en råvare, spann med gelcoat er det ikke. Tror nok dette dreier seg mye om lønninger (lønnskostnader med trygder og sosiale goder arbeidsgiveravgift etc), og derfor flyttes produksjon av det aller meste fra land til land. Det burde være nokså opplagt at svært mye ikke kan produseres i et land hvor folk flest, i og uten båt, tar til orde for at en timelønn/pris til verksteder, advokater, renholdsbetjenter i Nordsjøen osv i allefall bør være 700 kroner i timen og gjerne også det sobbelt og tredobbelte. Er selv i Hellas for tiden og her får man arbeidskraft til manuelt arbeid til 4/5 euro i timen, men i nabolandet Albania får man den samme arbeiudskraften til 20% av dette igjen. Blir til tider nesten litt pinlig å skulle forklare folk her hvorfor alle i Norge streiker fordi de bare får et lønnstillegg på 4/4,2 prosent og en økning i kjøpekraften på "bare" 3% når alle andre får sine lønner redusert med 20% og arbeidsledigheten er 25% blant alle og over 50% blant ungdommen! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ivar Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Hvor mye lavere er råvareprisene i f.eks Polen på råvarer som opprinnelig kommer fra olje og derfor er påvirket av prisen på denne, og skyldes denne forskjellen at oljeprisene er lavere i Polen enn i Norge ? misforstå meg rett :) , at norge har et mye høyere kostnadsnivå mtp lønninger/infrastruktur er noe alle vet. Så jeg mener det er kombinasjonen med høye råvarepriser som har gjort sitt til at flere norske produsenter har måttet kaste inn håndkleet. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Krimart Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Ja, det er trist. Men hvis vi ser på hvilke land som har hatt mest suksess med sine båter i Norge og Europa den siste tiden så er det i stor grad fra høykostland som Tyskland (vest) og Frankrike og med industrialisert og automatisert båtproduksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Og også Finland har vel en viss success? Ikke et spesielt lavkostnad-land det heller? De produserer jo båter nettop i den størrelsen/type båter som Skibsplast måtte gi opp? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kenneth 81 Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Selv om både Tyskland, Frankrike og Finnland er høykostland, så er fremdeles lønnsnivået ganske mye høyere her i furet værbitt. Men som Krimart nevner så benytter nok tyskerne og franskmennene (og finnene tror jeg) i større grad moderne masseproduksjonsteknikker enn det som hittil har vært vanlig her i landet. Det er nok først og fremst dette som har bidratt til suksessen de har hatt de siste årene. Dette krever selvsagt store produskjonsvolum for å være lønnsomt, men når man først får det til så kan hver enkelt båt bygges mye billigere enn hva man får til med tradisjonelle (les: gammeldagse) metoder. Finnene har for eksempel hatt suksess ved at flere produsenter lar en underleverandør stå for selve produksjonen av skroget, mens de selv står for design og ferdigstilling. Husker ikke i farten hvilke, men ihvertfall to, muligens tre av de finske produsentene får skrogene sine produsert av samme underleverandør, på samme fabrikk. Dette tror jeg er en god løsning da man får utnyttet fordelene ved stor-drift, men fremdeles beholder mangfoldet med flere relativt "små" produsenter. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
classic fiberglass Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Det er kjempetrist.... Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
Andy Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Ja dette er ille. Skibsplast er faktisk produsenten med Norges lengste erfaring innen plastbåtproduksjon, hele 55 år. Bedriften har i mange år vært en hjørnesteinsbedrift i Indre Agder, hvor jeg selv er fra. Vi har nå hatt vår Skibsplast 655 i 8 gode år, og blir mer og mer glad i Skjønne Helene som hun heter. Modellen har vært produsert fra 1995 til ganske nylig - i et imponerende antall, ca 900 eksemplarer. Skibsplast har alltid vært og er fortsatt helstøpt - bokstavelig talt. Bedriften legger ned før konkursen kommer, og hindrer dermed at andre taper penger. En stor takk til Roald Skibsrud og resten av familien for mange års båtglede. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.