Double Weber Startet 29.Juni.2012 Del på Facebook Startet 29.Juni.2012 Jeg har en 40hk Johnson 1995 som plutselig ikke vil i revers. Demonterte girvaier og prøvde å se etter noe galt. Jeg får presset hendelen bakover, men ikke langt nok. Etter mye frem og tilbake så ville den plutselig ikke i forover, men da virket reversen. Så var det tilbake til at reversen ikke fungerte igjen. Når jeg kjørte den bort til slippen fungerte begge girene. Noen som vet hva det dreier seg om? En kompis har en 35hk Johnson stående. Han sier lokket og dekoren er veldig likt. Usikker på årsmodell. Vil det undervannshuset passe til min motor? Skal ut til han senere. Skal ta bilde av motoren samt se etter en modell betegnelse. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Volvomekanikeren Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 På denne motoren er det vell splains kobling på giringen? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Double Weber Svart 29.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 På denne motoren er det vell splains kobling på giringen? Hva vil det si? Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 29.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 Kikket litt på boats.net og det ser ut som det er 40hk & 50hk som deler undevannshus. Synd... Da må det repareres. Hva kan det være som er galt? Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Volvomekanikeren Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 Splains er tennene på den lille akslingen med o-ring på. Beveger seg opp eller ned (forover/revers). Du har enten dette, eller girstag med kontramutter på. Girstag brukes som regel kun på mindre motorer så tror du har splains. (Lånt fra båtplassen) Ville startet med å skrudd av undervannshuset å sjekket om du fikk giret på motoren. Då finner du ut om problemet ligger i undervannshuset eller ikke. Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Double Weber Svart 29.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 Har skrudd av undervannshus på Yamaha tidligere. Er det nogenlunde samme prosedyre? Mener å ha lest i noen tråder her at det er et eller annet som må løsnes oppe i motoren også. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Volvomekanikeren Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 Har aldri vært borti en motor der man må løsne noe under motordekselet for å få ned undervannshuset. Er nok mye det samme som på Yamaha ja, 4 bolter under platen så skal det være løst. Men sjekk for sikkerhetsskyld at du ikke har stag, om det er tilfelle ser du det i framkant av stammen. Hadde en Johnson 30 hk 94mod med splains, så kan aldri tro du har stag :-) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 Kom til å tenke på noe, har du prøvd å vri propellen samtidig som du girer? I og med at det plutselig virker så virker det ikke, kanskje propellen har snudd seg litt å du har fått den i gir, så har den snudd seg igjen å dermed ''krasjer'' splainsene? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Whistler Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 Det står vel relativt tidlig i manualen til disse at man ikke skal skifte gir uten at motoren går. Dette sannsynligvis for å unngå å brekke diverse bakelittdeler som befinner seg på sjaltearmen og for å unngå at noe setter seg. Her er en splittegning av undervannshuset. Med litt fikling på denne siden får du splittegninger og delenummer på hele motoren. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Double Weber Svart 30.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2012 Har prøvd å vri på propellen. Ingen forskjell. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Lars K Svart 30.Juni.2012 Del på Facebook Svart 30.Juni.2012 Byttet impeller på en 2000 mod Johnson 30hk for en stund siden,der satt skjøten til girakslingen inne bak plastdekslene til vanninntaket. Mener det var 3\8 nøkler jeg brukte. Ville løsnet overføringen og prøvd å gire for hånd forsiktig der nede mens du vrir propellen litt fram og tilbake,kanskje du finner ut om det er der nede problemet ligger. Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 30.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2012 Det var det jeg trodde at det var noe som måtte løsnes. Skal kikke på det. Skal prøve å demontere i dag. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 30.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2012 Har nå tatt av girhuset og det var fast girstang. Måtte løsne den oppe i motoren. Skrudde av dekselet rundt motoren for å komme til. Og ja, det var 3/8 pipe som passet ;) Jeg har prøvd å dra opp og ned på giret og det virket som reversen(oppover) ikke er helt god. Får ikke det samme kontante "klikket" som når jeg dytter den nedover. Den siger liksom bare opp for så å sige ned igjen av seg selv. Noen som kjenner til problemstillingen? Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 30.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2012 Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Volvomekanikeren Svart 30.Juni.2012 Del på Facebook Svart 30.Juni.2012 hmm, har aldri vært borti at girstaget sitter festet oppi motoren, stilii Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Double Weber Svart 1.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2012 Er det noens om kjenner til disse girkassene og kan gi meg et tips til hva det kan dreie seg om? Denne båten skal brukes av søstrene mine og det er jeg som har funnet den og rigget den. Føler litt ansvar. Litt typisk at motoren skal svikte nå. Rett i starten av sesongen på hytta. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.