Jump to content

Hvor stor bør akkumulatortanken være?

Carwell

Recommended Posts

Har alltid hatt akkumulatortank i mine tidligere båter, men det har vært tanker som allerede sto montert når båten ble overtatt. Mener de har vært på ca 1,5 liter. Alle jeg har hatt har vært uten membran, og har beholdt luftputen godt gjennom sesongen. På høsten blir jo vannsystemet tappet ned, og om våren får akkutanken ny luftpute automatisk ved oppfylling og start av pumpe.

Den båten jeg nettopp har kjøpt (Scand Baltic 29, 2006 mod) har merkelig nok ikke akkumulatortank montert. Dette resulterer i at pumpa starter ved det minste forbruk, samt noe spytting i kraner og ujevn temperatur. Dette merkes jo godt ved dusjing. Varmtvanns tanken skal jo etterfylles med kald tvann via pumpa, samtidig som pumpa skal levere kald vann til dusj. Dette resulterer i ujevn temperatur.

Skal montere akkumulatortank, har funnet sted som ikke ødelegger plass for meg ved arbeid i forkant av motor. Ser at Maritim har en i syrefast på 2 liter (kr 998,-) med membran. Den billige på 1 liter i plast er det mye problemer med, sprekker i toppen, mye reklamasjon. Ser Maritim leverer en fra Shurflo på 0,71 liter i nylon med membran, kr 598,-. Er det noen som har erfaring med denne, samt størrelse? Vil den være stor nok til å fungere med tapping flere steder samtidig?

Takker for erfaringsoverføring.

mvh

Carwell

Vår tank er på ca. 5 liter. I andre enden sitter det en gråvannstank på omlag det doble.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hei REM. Jeg tror det må være en misforståelse. En akkumulatortank på 5 liter må jo selvfølgelig være meget bra med stor luftpute, men jeg skjønner ikke hvorfor du blander inn gråvannstanken. Gråvann er jo noe du skal kvitte deg med, og har ingen ting med forbruk og jevn vannstrøm og jevn temperatur å gjøre? Eller er det jeg som misforstår, og at du bruker samme dusjvann flere ganger for vannbesparelse?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...