Jump to content

Trenger tips for tur Svenskekysten og Danmark.

littmild

Recommended Posts

Hei.

Jeg har valgt å ta min første ordentlige tur i ny båt ned litt av svenskekysten og over til Danmark, men trenger noen tips fra kloke hoder for å gjøre turen så fin og sikker som mulig.

Jeg reiser med en kamerat, vi er begge godt båtvant med motorbåter, men ikke fullt så mye med seilbåt, han har seilt som mannskap til Skagen før, jeg har seilt Kragerøterne til Jomfruland. Vi seiler en Leisure 23 med gode seil og dårlig motor(ihvertfall er den gammel).

Planen er at vi reiser grytidlig den 8. Juli, fra Kragerø, og går ca. 60 n.m til Kungshamn den dagen, og tar en vellfortjent lang natts søvn i gjestehavnen der, deretter vil vi late oss nedover kysten et par dager, korte strekk og lange netter i havn, til vi kommer til ca. utenfor Göteborg et sted, og så går til Skagen, og så seiler litt i Danmark noen dager. Noen som har tips langs denne ruten? Evt. kommentarer og forslag til annen rute?

Men, jeg skal feriere med svigers en uke på andre siden av Danmark, og vil derfor legge fra meg båten fra 15. til 21., finnes det noen havn hvor dette er mulig og trygt? På strekningen Skagen-Frederikshavn(evt. litt lenger sørover).

Oppå dette kommer selvfølgelig det "vanlige" spørsmålet også: Hva trenger jeg minimum å ha med? da tenker jeg sikkerhetsutstyr først og fremst, men også hva som kan være greit å ha med av praktiske årsaker.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

I nordre del av Jylland er det såpass enkelt å navigere at jeg ikke har noen båtsportkart. i 1:50000

Bruker Kart no 101 Kattegat,Nordlige del i målestokk 1:180000

Begrenset med havner mellom Skagen og Fredikshavn.

Ålbæk: En forholdsvis liten og trang havn. Ofte fullt i høysesongen.

Stranby: Her er lystbåthavnen bygd om.. Blitt en stor havn med mange plasser

Fredikshavn Marina. Meget bra Marina rett syd for sentrum.

For alle. Spør havnesjefen om det er greit at båten ligger tom i en ukes tid. Ring gjerne på forhånd og avtal.

Er ikke så mange gjesteplasser. Er basert på at gjestebåter bruker faste plasser som er tomme.

Grønt skilt=ledig Rødt skilt=opptatt

Fredrikshavn er vel den av disse 3 som har flest rene gjesteplasser.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Takk for tips, Mariell, tas til ettertanke, har alltid hatt lyst til å besøke Læsø.

Har alt kontaktet noen havner via epost og forklart situasjonen, så håper jeg på det beste. Er det vanlig med båser på gjesteplassene eller ankerfeste? Har bare paraplydregg, men lurer på om jeg skal kjøpe meg en bruce-kopi(M-anker), det passer vel godt for bunnforholdene der nede?

Sikkerhetsutstyr får man i bøtter og spann, så man må sette en fornuftig grense selv. Det er vel kanskje vanskelig å få plass til flåte på en 23ft båt.

Ville tatt med nødraketter, drivanker, vhf (helst fastmontert pga. rekkevidde, kjøp gjerne nå og ta lappen til høsten, er lov å bruke i nødsituasjon uten lappen, som man forøvrig *skal* skaffe seg), HH vakuumpakkede redningsdrakter som ikke koster all verden, seler/liner, og personlig nødpeilesender, førstehjelpsutstyr. Får dere uvær i ukjent farvann, eller til havs, er det tryggest å holde seg utpå, og den største faren da er mann-over-bord, sjansen for å finne tilbake til en som er falt over bord kan raskt bli tilnærmet lik null. Lag en grab-bag (google hva som skal være inni).

Takk for tips, Mariell, tas til ettertanke, har alltid hatt lyst til å besøke Læsø.

Er det vanlig med båser på gjesteplassene eller ankerfeste? Har bare paraplydregg, men lurer på om jeg skal kjøpe meg en bruce-kopi(M-anker), det passer vel godt for bunnforholdene der nede?

Her nede brukes ikke eget anker, her går det på "bagpæler". Alså tykke tømmerstokker som er dunket ned i bunnen. Akterfortøying til disse og baugen mot kai.

Her eksempel fra Sæby. Noe longside plasser også, men meget begrenset. og ofte forbeholdt større båter ofte 12mtr+

danskecruise_sommeren_2012_005.jpg

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Litt gal info over.

I Skagen brukes eget anker ved flytebryggene og ved spuntveggen helt innerst i havna. Der er det i Juli så fult med båt at om du får trøkt deg inn, holder det lenge med en paraplydregg. Ellers mye longsideplasser i Skagen.

Tror også at det er bruk av eget anker på noen av plassene i Ålbæk.

MEDLEM I KNBF

Jeg har valgt å ta min første ordentlige tur i ny båt ned litt av svenskekysten og over til Danmark, men trenger noen tips fra kloke hoder for å gjøre turen så fin og sikker som mulig.

Har du vurdert å gå til Skagen først? Større sansynlighet for at dere får slør og lens på turen. Det gjør jo seilingen mye mere behagelig. Skulle det også bli dårlig vær på slutten kan dere gå nordover på svenskekysten for å korte ned distansen over igjen.

Jeg bruker bare parablydregg på min båt. Men ha på den litt kjetting før tauet festes. Jeg har flere ankere men etter at jeg monterte kjetting har jeg aldri løsnet. Fordelen med parablydregg er at den ikke tar så mye plass. Husk langt ankertau.

Sikkerhetsutstyr får man i bøtter og spann, så man må sette en fornuftig grense selv. Det er vel kanskje vanskelig å få plass til flåte på en 23ft båt.

Ville tatt med nødraketter, drivanker, vhf (helst fastmontert pga. rekkevidde, kjøp gjerne nå og ta lappen til høsten, er lov å bruke i nødsituasjon uten lappen, som man forøvrig *skal* skaffe seg), HH vakuumpakkede redningsdrakter som ikke koster all verden, seler/liner, og personlig nødpeilesender, førstehjelpsutstyr. Får dere uvær i ukjent farvann, eller til havs, er det tryggest å holde seg utpå, og den største faren da er mann-over-bord, sjansen for å finne tilbake til en som er falt over bord kan raskt bli tilnærmet lik null. Lag en grab-bag (google hva som skal være inni).

Har naturligvis VHF sertifikat, og skal anskaffe VHF, men vet ikke om jeg får tid til å montere før turen, så evt blir det håndholdt. Har pyro-utstyr, seler og liner, vester, treplugger, førstehjelpsutstyr, ++, men må nok en tur på maritim denne uken.

Jeg bruker bare parablydregg på min båt. Men ha på den litt kjetting før tauet festes. Jeg har flere ankere men etter at jeg monterte kjetting har jeg aldri løsnet. Fordelen med parablydregg er at den ikke tar så mye plass. Husk langt ankertau.

Kjøpt nytt anker nå, 10 kg bruce-kopi, har 3m kjetting og 50m blytau, da bør det sitte som støpt. Ang. å gå rett til skagen, vi ønsker å få så korte strekk som mulig da vi er uerfarne begge to, også vil vi til Sverige.

• 4 måneder senere...

Fikk dette spørsmålet i en annen tråd:

Dette vil jeg gjerne lese om. Har du en egen tråd på dette?

Tid, utstyr, forberedelser og ressursbruk er også interessant.

:thumbsup:

Siden jeg ikke skrev noe underveis, og ikke hadde med kamera, så har det liksom ikke blitt noe turbeskrivelse i ettertid heller(skal lære av dette til neste år), liker best å beskrive i bilder. Jeg skrev noen få postinger i trådene om svenskekysten og danskekysten, men ikke noe store greier.

For å oppsummere i korte trekk, to uerfarne(i seiling, begge har lang fartstid i motorbåt) gutter på 23 og 21 år, i båt på 35 år. Båten ble kjøpt knappe to måneder før avreise, og var ferdig forberedt til tur 5 min før vi satte fra kai, båten hadde da følgende utstyrsliste:

- Seilgarderobe: Gammel sliten stormfokk(genoa kjøpes inn i vinter), og relativt nytt og pent brukt storseil.

- Kommunikasjon og navigasjon: papirkart svenske båtsportkart, kompass, fastmontert VHF, kartplotter med kart over hele området, håndholdt gps som støtter kartbrikken til hovedplotteren, vanntett mobiltelefon, PC til ruteplanlegging og andre ting.

- Nød: Redningsvester, sikkerhetsseler med line, gammelt pyroutstyr, DSC på VHF'en, hesteskobøye og kasteline, div treplugger og 1 truplug.

- Elektrisk: 75Ah batteri med lader til drift av lanterner, kartplotter, og kabinbelysning. 10A lader, landstrømskabel med adaptere.

- Motor: Langstammet Yamaha T8 fra 1994, 12l bensintank, 2x20l Scepter reservekanner(kjempegode kanner når man venner seg til dem).

- Komfort: 2kw vifteovn 230v, primus til bruk i cockpit, Origo kokeapparat, bøttedo til nød-driting, og en pakke våtservietter.

- Annet: Diverse reservedeler til rigg og motor, og generelle reparasjonsting som tetningsmasse, tape, ståltråd, osv, verktøy, snorkleutstyr for inspeksjon under vannlinje.

Turen, steg for steg:

Gikk fra Jomfruland klokken 0500 om morgenen, ved runding av sørmerket ved Jomfrulands Rev(3nm) hadde undertegnede kastet opp 2 ganger, dette varte de neste 20nm, men etter dette gikk det fint resten av turen. Oppdaget tidlig at vi hadde en lekkasje i selvlensslangen til cockpit som fylte aktre stuerom med vann, men reparerte med elektrotape(holdt tett resten av sommeren). Vi brukte rundt 16 timer til Kungshamn, mistet strøm ombord ved innseilinga til Smögen, men dramatikken varte bare til papirkart og håndholdt GPS var slått på.

Dagen etter gikk vi 15nm til Gullholmen, etter å ha fikset strømproblemet ved å sette bryter på plussledningen til laderen.

Fra Gullholmen påfølgende dag gikk vi i underkant av 20 nm til Marstrand.

Deretter gikk vi ca. 15 nm til Hönö, via systembolaget på Öckerö, vi ønsket egentlig å ligge på Vinga før vi krysset til Danmark, men trengte strøm på batteriene, og der er det ikke landstrøm ifølge RS-havneguiden.

Fra Hönö gikk vi direkte til Vesterø Havn på Læsø, ca. 35nm, bestemte oss for dette da det virket roligere der enn i Skagen, det angrer vi ikke på.

På Læsø ble vi liggende i 3 dager før mannskapet dro tilbake til Norge og jeg forlot båten for å feriere i Løkken med svigerfamilien, jeg hadde egentlig booket en billig plass i Rønnerhavnen nord for Frederikshavn, men vinden var for ille til å gå dit, vi forsøkte, men måtte snu etter 3 timer, vi brukte en snau halvtime tilbake til Læsø, hadde båten i over 10 knop med halvert seilføring, det er fort for en liten Leisure.

Jeg returnerte til Læsø 6 dager etter, ble liggende i ytterligere 3 dager, en dag venting på nytt mannskap i form av min far, og to dager mens vi ventet på roligere vindforhold. Læsø er ikke det verste stedet man kan vente, og i tillegg hadde vi god tid til å reparere en revne i fokka som oppstod på vei over fra Sverige.

Fra Læsø gikk returen ca. 50nm til Käringön, og derfra videre neste dag til Kungshamn, snaue 20nm.

Hjemturen til Norge(igjen ca 60nm) startet med nydelig stille vær, og tilberedelse av frokost i cockpit på vei ut, når frokosten var konsumert og primusen pakket ned blåste det opp og vi holdt 7 knop til vi var ca 10nm av Jomfruland, derfra stilnet sjøen totalt igjen, sola skinte, og vi bada, slikka sol, og koste oss på vei inn.

Tid og distanse:

Hvis jeg legger sammen tid og utseilte distanser fra beskrivelsen ovenfor viser kalkulatoren 275nm, og total tid 20 dager, 5 dager på turen ned, 12 dager i Vesterø, og 3 dager hjem igjen. Syns ikke det er så ille for første seiltur noensinne.

Ressursbruk:

Ble noen tusenlapper i utstyr før turen, men dette regner jeg jo med å ha i mange år, ellers brukte vi kanskje en snau tusenlapp i drivstoff, ca. 200kr natten i gjestehavn, og relativt beskjeden mat, laget alt ombord, spiste aldri i land. Ølbudsjettet ble også litt større enn planlagt, men koser man seg så koser man seg(men bare i havn, ikke underveis).

Neste år planlegger vi tur Kragerø-Kristiansand-Thyborøn-Limfjorden-Aalborg-Læsø-Svenskekysten-Kragerø, hvis det lar seg gjøre i praksis, skal da også en uke på ferie, hvor båten blir liggende i Aalborg som "flytende hotell" for mannskapet og evt. noen venner som reiser ned med ferge.

Som avslutning syns jeg at jeg må legge ut det eneste bildet jeg tok på hele denne flotte turen, tatt med webkamera på laptopen, fra "Margrete Læsø" på vei fra Frederikshavn til Læsø:

picture0076.jpg

Redigert av littmild (see edit history)

Og sånn for å markedsføre meg selv litt, i håp om å bli gjenkjent av BP-folk og stifte nye bekjentskaper neste sommer, her er et bilde av båten:

_mg_8086.jpg

Og et av kapteinen:

536339_4071841793426_1203811487_3675047_1344117586_n.jpg

Så da håper jeg noen kommer og sier hei om de treffer på meg i sommer, om det er i Norge, Sverige, eller Danmark.

Godt lesestoff, littmild.

:thumbsup:

Som tidligere nevnt har en kompis av meg en MacGregor 26 som vi eksperimenterer litt med. Så selv om han har båten liggende på Trøndelagskysten, er den grei å ta med på henger dit vi har lyst til å dra.

Men vi mangler erfaring med turseiling i liten båt begge to, så jeg leser alt jeg finner av sånt med åpent sinn.

Takk.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Her nede brukes ikke eget anker, her går det på "bagpæler". Alså tykke tømmerstokker som er dunket ned i bunnen. Akterfortøying til disse og baugen mot kai.

hvordan gjøres dette best i praksis når mann kommer inn? Lasso?

Neste år planlegger vi tur Kragerø-Kristiansand-Thyborøn-Limfjorden-Aalborg-Læsø-Svenskekysten-Kragerø, hvis det lar seg gjøre i praksis.

Planlegger nesten samme rute selv. Vestlandet - sørlandet - Thyborøn-Limfjorden- Læsø - Svenskekysten - Sørlandet - hjem. Kanskje vi ses ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Som tidligere nevnt har en kompis av meg en MacGregor 26 som vi eksperimenterer litt med. Så selv om han har båten liggende på Trøndelagskysten, er den grei å ta med på henger dit vi har lyst til å dra.

Men vi mangler erfaring med turseiling i liten båt begge to, så jeg leser alt jeg finner av sånt med åpent sinn.

Gøy å høre at dere setter pris på reisebeskrivelsen, det motiverer til å bli flinkere med skrivingen neste sommer.

Høres ut som hva jeg har gjort de siste årene, har lest tusenvis av tråder her og på andre forum, blogger, båtblad-artikler osv. Har merket at jeg setter pris på mye detaljer rundt det praktiske når jeg leser slikt, ikke bare "romantiske" turfortellinger. Nå har jeg tatt det første lille steget, og klør etter lengre turer i fremtiden.

Flott og artig fortelling, kunne selv tenke meg å ta samme turen. Synes det er artig å høre at man drar med begrensede resurser på en slik tur og resultatet er veldig bra

Møtte masse folk i store dyre båter nedover, og mange av dem mimret tilbake til deres egen begynnelse og kom på at de hadde det jo minst like hyggelig da.

hvordan gjøres dette best i praksis når mann kommer inn? Lasso?

Planlegger nesten samme rute selv. Vestlandet - sørlandet - Thyborøn-Limfjorden- Læsø - Svenskekysten - Sørlandet - hjem. Kanskje vi ses ?

Hvordan fortøyningene gjøres i praksis er jeg ikke sikker på, men man kommer vel nær nok til at du skal kunne huke tauet på for hånd? Mulig det er en type krok eller ring i stokken. Så ingen havner med denne løsningen.

Veldig interessant at du har lyst til å gå den turen du også, har du fått undersøkt noe særlig om ruten? Tenker da hovedsaklig sørlandet-Thyborøn som er en kritisk distanse, stor sjans for motvind, og mye sjø, er tross alt nordsjøen det er snakk om(ihvertfall en liten bit av distansen). Når man har kommet til Thyborøn er jo veldig mye gjort, cruising gjennom Limfjorden(ser for meg mye motorgange, er vel grunt og smalt), også er turen derfra stort sett "smooth sailing".

Hvis planen blir som tenkt reiser vi fra Kristiansand rundt St. Hans, og ut av Limfjorden med kurs mot Læsø den 6./7. Juli, der vi vil bli noen dager før vi går mot sverige. Veldig hyggelig å møtt litt BP-folk, og om du er der rundt samme tiden tar du oss nok igjen et sted, det er ikke akkurat noen regattaseiler jeg har. Det er lett å få øye på oss, vi er den gule tingen som er festet til bunnen av den laveste masta i havna.

Hvordan fortøyningene gjøres i praksis er jeg ikke sikker på, men man kommer vel nær nok til at du skal kunne huke tauet på for hånd? Mulig det er en type krok eller ring i stokken. Så ingen havner med denne løsningen.

Riktig. Huke en løkke over pålen eller lengre tau som legges rundt og tas tilbake til båten.

Enkelt om man er 2 eller flere ombord, knotete om man seiler alene.

Skagen og Lesø er vel de eneste havnene jeg har besøkt i Danmark, hvor ikke majoriteten av fortøyningsplassene har denne patenten

MEDLEM I KNBF

Veldig interessant at du har lyst til å gå den turen du også, har du fått undersøkt noe særlig om ruten? Tenker da hovedsaklig sørlandet-Thyborøn som er en kritisk distanse, stor sjans for motvind, og mye sjø, er tross alt nordsjøen det er snakk om(ihvertfall en liten bit av distansen). Når man har kommet til Thyborøn er jo veldig mye gjort, cruising gjennom Limfjorden(ser for meg mye motorgange, er vel grunt og smalt), også er turen derfra stort sett "smooth sailing".

Har gått den planlagte runden din et par ganger. Flott tur! Krstiansand - Thyborøn er tilnærmet rett syd, så sjansen for å klare å stå opp syd-vesten er til stede. Imidlertid kan det være smart å gå litt langt ut fra land når du kommer ned mot Jylland, for å slippe 1-2 knop motstrøm i strømmen som går nordover langs Jylland. Ikke sikkert du får så mye motor i Limfjorden. Du planlegger å gå Limfjorden den riktige veien, da vestavind er vanligere enn østavind, så har du flaks, kan du sløre og lense deg vei østover. Har ikke status på de ødelagte broene i Aalborg, men det har sikkeret andre her.

Har gått den planlagte runden din et par ganger. Flott tur! Krstiansand - Thyborøn er tilnærmet rett syd, så sjansen for å klare å stå opp syd-vesten er til stede. Imidlertid kan det være smart å gå litt langt ut fra land når du kommer ned mot Jylland, for å slippe 1-2 knop motstrøm i strømmen som går nordover langs Jylland. Ikke sikkert du får så mye motor i Limfjorden. Du planlegger å gå Limfjorden den riktige veien, da vestavind er vanligere enn østavind, så har du flaks, kan du sløre og lense deg vei østover.

Flott å høre fra noen med erfaring på den aktuelle ruten. Båten min seiler ikke veldig skarpt, så regner med at vi nok må krysse litt vestover , vi er forberedt på at det kan bli en hard etappe, men håper og tror det er vel verdt det. Det er jo sant som du sier at vi har medvind gjennom stort sett hele limfjorden, men vi er fortsatt ikke helt trygge på seiling der det er trangt, men det er vel en god sjanse til å øve på det.

Broene i Ålborg må være fikset til neste sommer, kan ikke tro annet.

Dette har jeg ikke hørt om? Hva er galt der?

1: Indtil videre er jernbanebroens broklap fjernet. Primo februar 2013 monteres broklap, og broens klapfag og S-lige brofag lukkes for gennemsejling.

Omkring de lukkede brofag oprettes et forbudsområde med forbud mod uvedkommende sejlads, ankring, fiskeri og arbejder på havbunden.

Broens bropassagesignal er flyttet til bolværket omkring S-lige bropille ved gennemsejlingsfaget. Signalet er placeret 5 m over havoverfladen.

Den nøjagtige dato og tidspunkt for montering af broklap og dermed forbudsområdets oprettelse vil blive bragt som navigationsadvarsel og NAVTEX.

Trafikken i broens gennemsejlingsfag reguleres af brovagten efter gældende regler, se Særlige bestemmelser. I gennemsejlingsfaget er gennemsejling forbudt fra begge sider, indtil brovagten har tilkendegivet, at gennemsejling er tilladt. At gennemsejling er forbudt, tilkendegives ved 1 fast rødt lys. Brovagten kan kontaktes på VHF kanal 16 eller på tlf. 8214 0261 eller 9812 5229.

2: Indtil videre udføres reparationsarbejde på sidefagene. Arbejdet udføres fra stillads, hvorved gennemsejlingshøjden reduceres med 1,85 m. Stilladset er belyst med hvidt lys.

http://www.danskehavnelods.dk/#BID=7

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 2 uker senere...

Tror du jammen ikke at matrosen hadde fått tatt noen bilder med telefonapparatet sitt, det ble stor lykke da jeg oppdaget det, så her er noen få bilder fra turen også:

Solnedgang i Kattegat, på vei fra Læsø til Käringön:

bilde0099.jpg

Undertegnede til rors, solbrent og moteriktig iført Baatskolen Poseidon-genser:

bilde0100.jpg

Neste dag, på vei mot Kungshamn traff vi på denne vakre skuta:

bilde0101.jpg

Likte godt de hvitkalkede vardene nedover svenskekysten, presterte naturligvis å ta bilde av den mulig minst pene:

bilde0102.jpg

Min far, som var med på turen hjem fra Danmark, tok roret etter badepausen, det blir litt sigøyner-preg over cockpiten når man går innaskjærs i rolig vær:

bilde0103.jpg

Man blir vant til å bli passert når man tøffer rundt i 4 knop:

bilde0104.jpg

Snart fremme i siste svenske havn før kryssingen hjem til Kragerø:

bilde0108.jpg

(Tar selvkritikk for utrolig amatørmessig elektrotape-montering av VHF antenne til vant, det fungerte rett og slett utrolig dårlig)

Redigert av littmild (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...