Jump to content

Tintorera Nordkapp med 250 Optimax XS - hvor mange knop?


Pils

Recommended Posts

Er det din båt? Jeg aner ikke fart men er nysgjerrig på hva du synes om motoren?

Jeg tenkte å kjøpe 2 sånne til min. Ser at forskjellen på optimax XS og e-tec i forbruk er svært lite..

 

Hvis jeg kan tippe, og tintoreraen er riktig rigget bør den klare over 70 knop men da begynner det å bli fort for en 20 foter og lite stabilt å kjøre så fort med.. Teoretisk kan man kanskje klare enda mer men hvordan det lar seg gjøre i praksis er heller usikkert..

Speed Changes You

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei Per!

 

Ja, det er min båt. Flott båt med gode kjøreegenskaper. Guttedrømmen, som jeg kaller det. Motoren er ikke ferdig innkjørt enda så jeg har ikke fått testet toppfarten på båten.

 

Du vil neppe angre dersom du kjøper Mercury Optimax XS! Motoren bygger på klassiske, amerikanske eksempler. Den har direkte innsprøytning og størst sylindervolum i klassen. Komponentene er overdimensjonert for å sikre lang levetid. Med andre ord, dette er en driftsikker motor. Motoren har i likhet med andre Mercury-motorer SmartCraft innebygget. Det betyr at du kan lese av massevis av motordata som for eksempel turtall, temperatur, powertrimvinkel, oljetrykk og drivstofforbruk. Dette systemet kan kobles sammen med ting som GPS og ekkolodd, da alle snakker samme språk.

 

Motoren går som en klokke og støynivået er minimalt. Det skal sies at den dytter fra seg i sjøen... :wink:

 

Er det noen som har anbefalinger til propell jeg kan bruke? Jeg kjører i dag med en 26" propell nå, men det finnes sikkert noen som gir høyere toppfart...? :confused: :thumbsup: Merker at båten er ganske tung bak, så jeg tror det vil hjelpe å legge en belastning foran.

Redigert av Pils (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg liker de men er litt redd for forbruket da jeg trenger 2 stk og har en 34" skjærgårdsjeep..

 

Propeller aner jeg lite om men beste er vel å gå rett på fabrikant og snakke med en designer, evt høre på amerikanske forum..

Speed Changes You

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg liker de men er litt redd for forbruket da jeg trenger 2 stk og har en 34" skjærgårdsjeep..

 

Propeller aner jeg lite om men beste er vel å gå rett på fabrikant og snakke med en designer, evt høre på amerikanske forum..

Har skaffet meg en Cleaver 28" nå. Meget god propell som gir god fart, god akselerasjon, drar godt og som gjør at båten ligger godt i svingene.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/45/45340/cleaver.jpg

Link to post
Share on other sites

Kan ikke være bare, bare å ratte en Tinto i 80 knop..?

(Er ikke den i utgangspunktet konstruert for Offshore 1.3 liter klassen?)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Kan ikke være bare, bare å ratte en Tinto i 80 knop..?

(Er ikke den i utgangspunktet konstruert for Offshore 1.3 liter klassen?)

Det stemmer. Dersom det er noen unøyaktigheter så vil båten begynne å rulle så hardt fra babord til styrbord at båten til slutt vil snurre i rundt. Desto større fart en har, desto større en sjansen for at dette skjer. Jeg har skaffet meg noen hydrauliske pressureflaps etter henvisning av noen på Marina i byn. Dette gjør hele opplevelsen i båten mye bedre, og mer behagelig. :thumbsup: Anbefaler dette på det sterkeste dersom noen der ute har liknende båt. Allikevel må være helt stille på sjøen, ingen vind, og klart føre. Alt over 60 knop er livsfarlig dersom en ikke vet hva en holder på med (det skal også sies at det er veldig spennende). Jeg klarte 78,5 knop med Tintoen en stille morgen for noen dager siden.

 

Båten er konstruert for offshore motorer (da de yter best med disse) men ikke nødvendigvis 1,3 liter klassen. Jeg har en 3.0 liter EFI motor, og man kan sikkert sette på mer og dersom man vil det...

 

Har sett mange på fjorden med Mercury Racing 200-280 HK EFI 2,5 liter. Går ikke en dag uten at de må ha den på land å justere motoren på grunn av feil/mangler. I tillegg så er det jo et bensinsluk som tyder på noe helt annet enn det som er normalt. :giggle: Det skal også sies at det ikke er noen "søndagstur" motor, og jeg ville neppe tatt meg en tur med en slik motor på hekken en fin søndagsmorgen... Haha.

Redigert av Pils (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forbruket er heller ikke så alt for gale. :yesnod: Når jeg kjører på fullt (79 knop) så bruker jeg 50-60 liter i timen.

Hmm, denne skal vel dra borti 90 liter på fullt øs, sikker på at du har belastning nok?

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Hmm, denne skal vel dra borti 90 liter på fullt øs, sikker på at du har belastning nok?

Har akkurat passe belastning har jeg fått oppgitt av Tintorera forhandler. Kjører sjeldent på full fart, så kan godt være at jeg tar feil der. Sjeldent man i det hele tatt har muligheten til å kjøre over 65 knop. :wink:

Link to post
Share on other sites

Da vi testet propeller fra progress mener jeg han ene der som kjører race hadde Tinto som han fikk opp i 90knop.

Ta en tlf inn til dem og hør hva slags oppsett han hadde hvis han jobber der fortsatt. Er 99prosent sikker på at det var det han hadde...

Ja, det kunne jeg gjort. Har du et nummer eller e-post adresse jeg kan nå han på?

Link to post
Share on other sites

Har akkurat passe belastning har jeg fått oppgitt av Tintorera forhandler. Kjører sjeldent på full fart, så kan godt være at jeg tar feil der. Sjeldent man i det hele tatt har muligheten til å kjøre over 65 knop. :wink:

Det skjønner jeg godt!

Uansett så er det sikkert vannvittig morro :yesnod:

Du har fotgass??

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Det skjønner jeg godt!

Uansett så er det sikkert vannvittig morro :yesnod:

Du har fotgass??

Veldig morsomt og spennende! Hver dag på sjøen er unik. :thumbsup: Fotgass er essensielt på slike båter, da en må holde to hender på rattet... Gir også mye bedre kontroll når en kommer opp i fart.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer till flott båt og motor!

Motoren din er ikke en EFI, det er en DFI. 2.5 280 er ikke heller så "bad" att du må skrue den hver dag. For max fart så er 280 den absolut beste motoren, men for beste driftskostnad så er xs svårslagen :thumbsup:

Har en 250xs og er enig i att det er en fantastisk motor! Fra 2007-> så er det 98 l/h på WOT.

Rekomenderer å teste Raker, Et Lightning og andre propellrer som ikke har så stor bladarea.

 

Lycke till!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...