Bitteliten Startet 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2012 Har ikke sett på motoren selv ennå. Her er symptomene Motoren sitter i en MOB båt koblet til vannjet. I "fri" nås 2600 rpm. Med belastning nås 2000 rpm. Eksos er grå. Dieselfiltrene er ok. Jeg mistenker lekkasje på turbo eller slitt turbo. Muligens dårlig luft tilførsel. Andre tips? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Det er ikke tilfeldigvis den gule båten som ligger i Betongen vel? Jeg gikk forbi når dem startet opp i går. Den virket pigg på lavere turtall hørte jeg. Og ja, jeg tenkte at det hørtes ut som en Ford, og røyk som en. Det burde jo ryke svart hvis turboen ikke klarer å gi nok luft. Jeg så ikke det, men det virket mere som om de var ute og kikket på noe ved Norward. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 (redigert) Ved luft/turboproblemer skal vel eksosen bli sort om jeg ikke husker helt feil. Grå eksos er dårlig forbrenning(typisk på kald Ford). Du kan jo skru av stussen på luftinntaket og sjekke om turbo går lett rundt. Utover dette skal jeg ikke prøve på noen forklaring. Redigert 1.Juli.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bitteliten Svart 1.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 (redigert) Joda Geir Frode det er yellow beauty nye dykkerbåten til MUK De testet sonar ekkoloddet på Norvard Jeg har tenkt turbosjekk eller luftkekkasje ett eller annet sted. I og med at det er vannjet er det viktig å få opp turtallet for virkningsgraden er lav på lavt turtall. Dan har stått noen år, så det kan jo være at den trenger å bli kjørt litt hardt Redigert 1.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Prøv med å dusje lunkent/varmt vann iblandet turborens inn i luftinntaket mens ruser motoren. Dette vil fjerne avleiringer på inntaksiden. http://www.qmi.no/turborensbeh.pdf Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bitteliten Svart 1.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Har hørt at zalo funker bra også. Stemmer det? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Joda Geir Frode det er yellow beauty nye dykkerbåten til MUK Hehe. Ikke dårlig å gjenkjenne en Ford på låta. Kommer det svart røyk når dere gir på mere gass enn turtallet henger med? Hvis ikke, så vil jeg tro det er andre ting i første omgang som gjør at dere ikke når toppturtallet. Får motoren mere diesel enn den kan svelge, så ryker det svart. Ordentlig svart. Og det synes på lang avstand. Etter den lille beskrivelsen her, kan det virke som om motoren ikke får nok drivstoff. Får dere gitt skikkelig full gass. Altså følger hendelen på dieselpumpa med hele veien som spaken går, eller kan dere skyve hendelen på pumpa mere etter at spaken står i bånn? Har båten ligget på land når den ikke var i bruk? Er det gjort noe med den i mellomtiden? Hvordan vannjeten fungerer, og om det kan være noe der som innvirker på på turtallet har jeg ikke greie på. Kan det gro fullt med rur e.l. inni der? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Jeg har aldri forsøkt med Zalo så det kan jeg ikke si noe om, men rensen til QMI har jeg testa på min egen. Effekten var ikke målbar hos meg siden det ikke var noe problemer, jeg gjorde dette som forebyggende. Gullende rent ble det i hvert fall. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bitteliten Svart 1.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Takk for gode råd. Dette med gassen er absolutt relevant. Skal sjekkes ut. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Min Ford hadde en lekkasje på en kort men ca 2,5-3" stor slange under ladeluftkjøler og inn på manifoilen. Var meget vanskelig å sjå, men da lakk ladetrykk ut. Da burde den egentlig hatt mørkere røyk kanskje. Sjekk kraner og forfilter osv fra tank. Det kan jo sitte en "propp" eit sted. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 hendelen på dieselpumpa bunner før spaken er i bånn, så da er det sjekket ut. Takk for tipset Sæbø! Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Men hva men skruen som stopper hendelen? Jeg har en slik 2728t og fikk ikke mer enn 2000 omdr. Da viste det seg at skruen som stopper gasshendelen hadde "skrudd" seg slik at gasshendelen stoppet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Fikk du maks turtall i fri? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Bare for å si noe om "maks turtall". På min motor skal det med belastning være 2450. Settes gearspaken i nøytral skal man oppnå 2950. Du skal med andre ord ha et høyere maks turtall uten belastning enn hva som er oppgitt som maks ved belastning. Tror du skal sjekke denne skruen som stopper gasshendelen. Den kan ha forflyttet seg som finnmarken er inne på. (min motor er en 2728T, altså en 5.9 liter sekser. Tror vi snakker om samme konstruksjon) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 (redigert) Takk for alle tips. Det mistenkes at turboen får litt lite luft. Intercooler, eller skal vi kalle det ekstercooler Vi trenger en ny Den har påstemplet delenummer/beskrivelse: FORD, 826F 6K775KAA, 019180. Serienr. er trolig 455655171, og et annet nummer påstemplet er 3397. Tilkoblet en Bowman varmeveksler. Noen tips? Redigert 2.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Å fytterakkern. Er den sprukket hele veien? Frostsprengt, eller? Vet ikke om KD trading i Bergen kan ha deler.... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Jeg mistenker frostspreng ja...... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Bedre bilder? Eg solgte min 250 hk her på.forum. Han skulle ha den til delemotor. Eg kan finne igjenn nicket hans om de er like. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bitteliten Svart 3.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Hadde vært flott det Sæbø Jeg lurer på om en dreven sveiser kan fikse det, om innmaten er ok Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Nei min såg heilt annerledes ut. Den hadde slangtilkobling for nedkjølt luft som gikk inn til egen innsugsmanifoil... sorry. Det er ikkje mykje trykk i det systemet normalt. Dersom det er lufta i yatterkappen, så ville eg forsøkt å latt en sveiser ta seg ut ja :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bitteliten Svart 3.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Takk forat du prøvde Sæbø! Noen andre som har en slik intercooler slengende? Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Hør med Haugen Maskin på Langhus, tlf. 64 86 94 73. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 (redigert) Delen er bestilt alt - vet ikke fra hvor - antakelig fra enten KD trading eller Euromarine - som jeg fant i en annen tråd her inne hva hadde vi gjort uten dette forumet tenker jeg - igjen og igjen Redigert 3.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.