Jump to content

Ford Mermaid 250 hk, får ikke max turtall ved belastning


Bitteliten

Recommended Posts

Det er ikke tilfeldigvis den gule båten som ligger i Betongen vel?

Jeg gikk forbi når dem startet opp i går. Den virket pigg på lavere turtall hørte jeg. Og ja, jeg tenkte at det hørtes ut som en Ford, og røyk som en.

Det burde jo ryke svart hvis turboen ikke klarer å gi nok luft. Jeg så ikke det, men det virket mere som om de var ute og kikket på noe ved Norward.

Link to post

Ved luft/turboproblemer skal vel eksosen bli sort om jeg ikke husker helt feil. Grå eksos er dårlig forbrenning(typisk på kald Ford).

Du kan jo skru av stussen på luftinntaket og sjekke om turbo går lett rundt.

Utover dette skal jeg ikke prøve på noen forklaring.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Joda Geir Frode det er yellow beauty :wink: nye dykkerbåten til MUK

 

De testet sonar ekkoloddet på Norvard

 

Jeg har tenkt turbosjekk eller luftkekkasje ett eller annet sted. I og med at det er vannjet er det viktig å få opp turtallet for virkningsgraden er lav på lavt turtall.

 

Dan har stått noen år, så det kan jo være at den trenger å bli kjørt litt hardt

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Prøv med å dusje lunkent/varmt vann iblandet turborens inn i luftinntaket mens ruser motoren. Dette vil fjerne avleiringer på inntaksiden.

http://www.qmi.no/turborensbeh.pdf

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Joda Geir Frode det er yellow beauty :wink: nye dykkerbåten til MUK

Hehe. Ikke dårlig å gjenkjenne en Ford på låta. :giggle:

Kommer det svart røyk når dere gir på mere gass enn turtallet henger med? Hvis ikke, så vil jeg tro det er andre ting i første omgang som gjør at dere ikke når toppturtallet. Får motoren mere diesel enn den kan svelge, så ryker det svart. Ordentlig svart. Og det synes på lang avstand.

Etter den lille beskrivelsen her, kan det virke som om motoren ikke får nok drivstoff.

Får dere gitt skikkelig full gass. Altså følger hendelen på dieselpumpa med hele veien som spaken går, eller kan dere skyve hendelen på pumpa mere etter at spaken står i bånn?

Har båten ligget på land når den ikke var i bruk? Er det gjort noe med den i mellomtiden?

Hvordan vannjeten fungerer, og om det kan være noe der som innvirker på på turtallet har jeg ikke greie på. Kan det gro fullt med rur e.l. inni der? :confused:

Link to post

Jeg har aldri forsøkt med Zalo så det kan jeg ikke si noe om, men rensen til QMI har jeg testa på min egen. Effekten var ikke målbar hos meg siden det ikke var noe problemer, jeg gjorde dette som forebyggende. Gullende rent ble det i hvert fall.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Min Ford hadde en lekkasje på en kort men ca 2,5-3" stor slange under ladeluftkjøler og inn på manifoilen. Var meget vanskelig å sjå, men da lakk ladetrykk ut. Da burde den egentlig hatt mørkere røyk kanskje.

Sjekk kraner og forfilter osv fra tank. Det kan jo sitte en "propp" eit sted.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Bare for å si noe om "maks turtall". På min motor skal det med belastning være 2450. Settes gearspaken i nøytral skal man oppnå 2950.

Du skal med andre ord ha et høyere maks turtall uten belastning enn hva som er oppgitt som maks ved belastning.

 

Tror du skal sjekke denne skruen som stopper gasshendelen. Den kan ha forflyttet seg som finnmarken er inne på.

(min motor er en 2728T, altså en 5.9 liter sekser. Tror vi snakker om samme konstruksjon)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Takk for alle tips. Det mistenkes at turboen får litt lite luft.

55a721a3-dfa5-3e14.jpg

 

Intercooler, eller skal vi kalle det ekstercooler :lol:

 

Vi trenger en ny

Den har påstemplet delenummer/beskrivelse: FORD, 826F 6K775KAA, 019180. Serienr. er trolig 455655171, og et annet nummer påstemplet er 3397. Tilkoblet en Bowman varmeveksler.

 

 

Noen tips?

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...