Jump to content

Plutselig tordenbyge i Oslo - noen som fikk problemer?

bjornas

Recommended Posts

Heisan, vet at dette blir litt vel lokalt... Men den tordenbygen som slo inn over i Oslo nå idag kl 1730 var brukbart voldsom... Noen som fikk problemer?

Det var ikke varslet. Varselet lød på "Sørlig bris. Skiftende skydekke. Stort sett oppholdsvær. Mandag sørvestlig bris. Perioder med sol, men enkelte lokale regnbyger kan forekomme, særlig om ettermiddagen."

Vil tro det er en del som har undervurdert dette med lokale regnbyger om sommeren...

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Hehe... Skikkelig artig for oss søringer å oppleve litt ruskevær i ny og ne mener nå jeg.

Jeg var 50 meter fra båten når det smalt til og himmelen åpnet seg. Ble gjennomvåt på den lille springmarsjen, men det var bare artig.

Nå har jeg nydusjet båt og krøller i håret. Et par puter som lå ute, henger på dass og tørker, kapteinen selv, har tørket for lengst og bare koser seg i skuta med en liten pils og koser seg glugg i hjel med lyden av torden i det fjerne. Snart er teaken i cocpit tørket nok til å sette seg ut i sommerkvelden.

God Sommer.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Vi kom innover mellom Ostøya og Brønnøya da vi traff veggen. Fikk fyrt opp kartplotteren i en fart og vurderte å skru på radaren. Regnet fosset ned, og det blinket i lyn iblant. Doggen hang seg på vinduet, og viftene greide ikke å få bukt med den. Tørket av vinduene en gang i minuttet for å ha noe som helst sikt. Hang ut av vinduet på begge sider for å se noe :-)

Det var litt ubehagelig å oppleve for "blinde" vi ble for annen trafikk. Gikk på tomgang og speidet for harde livet. Varte vel 10 minutter tenker jeg, så tittet solen såvidt frem igjen. Var da kommet omtrent til Veritas på Høvik. Det kom MYE vann ned!

Vært ute i flere timer i dag i øs pøs regnvær mellom Oslo-Aspond-Vollen-Oslo, og det var bare deilig i min lille båt. Finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær :thumbsup:

Liker meg best utpå i skikkelig regn og ruskevær, da ser man fjorden og øyene på en helt annen måte enn man er vant til på solskinnsdagene, og man har fjorden nesten helt for seg selv :smiley:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Jeg skulle egentlig ut en tur i går, men av litt ulike årsaker ble det ikke til det. Og sant å si er jeg glad for at jeg ikke møtte veggen i Maxi'en min. Men enig at det er litt morsomt med ruskevær for å demonstrere at man takler det.

Er litt redd for tordenvær i seilbåt. Hvilke tiltak iverksetter dere i slikt vær?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Er litt redd for tordenvær i seilbåt. Hvilke tiltak iverksetter dere i slikt vær?

Legger meg nær en større seilbåt :giggle:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...