Aaslund Startet 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2012 Skal bytte impeller og girolje, men har ikke peiling på hvordan dette skal utføres, noen som kan hjelp? Hjelp motas med stor takk :) Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Her: http://www.marineengine.com/manuals/evinrude/ , kan du finne ut hva slags årsmodell du har, slik at du får riktig impeller. For å bytte impeller må du av med undervannshuset. Det er fire bolter som må ut. Deretter må du løsne på "girstanga". Den ser du komme ut fra undervannshuset. Du får senket ned undervannshuset littegrann. Da ser du to skruer til denne stanga. Løsne på den nederste, og undervannshuset skal løsne. Når du har fått det av, ser du impellerhuset. Det sitter med fem, seks skruer. Disse må av. Når de er av kan du trekke huset opp langs akslingen. Impelleren sitter inni dette huset. Registrer hvordan den sitter, slik at du får satt i den nye riktig. Deretter er det bare å montere igjen. Girolja skifter du like greit når huset er av. Det er to like skruer. En lavt på undervannshuset, og en høyt opp. Begge skrus ut. Når du har tappet av alt, kan du bare fylle på, men vær sikker på at du får på nok. Gjør du det før/etter du tar av og skifter impeller, fyll på fra det nederste hullet. Du får tak i en slags pumpe med slange som du bruker som kork på flaska. Slanga skrur du i gjengene til tappe-/fyllepluggen. Få i olje helt til det renner ut på toppen. Skru i skruen der. Skru deretter ut slangen, men vær kjapp med å skru i skruen der igjen, slik at det ikke forsvinner olje. Litt søl blir det garantert, men. Du bør for øvrig ha nye pakninger til skruene. Har selv gjort dette på min gamle Evinrude 50 hk fra 1982, men det er en stund siden nå. Håper det er riktig forklart! Har gått ut i fra hvordan en kan gjøre det på en 6 hk her nemlig... Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 (redigert) Utfordringen er gjerne at å mekke på båtmotorer ikke er som å skru på andre tenkniske duppeditter. Bolter som har vært under vannlinjen og ikke demontert på årevis har en tendens til så sitte inni granskauen fast med risiko for boltknekk, runde bolthoder, ødelagte skruehoder og annen fandenskap. Vær uansett veldig forsiktig. Om Evinrude er som søstermotoren Johnson så må du ha fastnøkler i tommestørrelse. Redigert 2.Juli.2012 av snekkerbod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 (redigert) Kan skrive under på det... Kjøpte en 6 hk Evinrude fra 1973 for litt siden og skulle sjekke impelleren. En bolt til undervannshuset var knekt, så der må jeg få borret ut restene og muligens sette inn nytt gjengeparti i stammen, ala helicoil (tror det er Timesert jeg har liggende), og jeg måtte frem med dremelen og kutte av alle de fire skruene som holder impellerhuset da de var helt ødelagt (en eller annen - fabrikken? - har funnet ut at det er smart å bruke vanlige skruer for flattrekker her). Heldigvis gikk det greit med Wisegriptang å få av restene. Så vær forsiktig ja. Bruk gjerne WD-40 eller lignende og la det trekke litt før du prøver å skru løs. Lirk litt frem og tilbake og løsne gradvis. Det gjorde at de fire impellerskruene til slutt kom ut. Hadde jeg bare brytet i vei med Wisegripen, hadde det gått gæli! Kan også nevne at en eller annen tidligere eier har knekt av en skrue til dekselet rett under nivåpluggen til girolja. Vedkommende har fått borret ut restene og satt i ny skrue, treskrue. Problemet er at denne vedkommende har borret for langt og gjennom godset, inn i girhuset, så der lekker det olje. Brodern har tatt med seg hele greia på jobb og skal prøve å få tettet med aluminiumssparkel. Jeg klarte for øvrig å knekke den andre skruen der... Så ja, ting sitter VELDIG etter mange år, så forvent litt ekstra arbeid... Redigert 2.Juli.2012 av ko-stens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.