LM 9725 Startet 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2012 (redigert) Som tittelen sier; hvilket papir er det som egentlig er selve identitetsbeviset? Panteattesten? Det originale identitetsbrevet (målebrevet)? Skipsskjøtet fra forrige eier? Det er jo ingen sammenheng mellom navnet på identitetsbeviset og skjøtet, den sammenhengen var kun i registeret til NOR. Og forsåvidt er alle papirer er utelukkende på norsk, og de ser enda mer hobbyprosjekt ut enn de gamle håndskrevne passene. Føler nesten jeg er uenig at båtkortet i småbåtregisteret er mindreverdig hva skipsregisteret gir, båtkortet ser i alle fall ut som et identitetspapir ;-) Redigert 2.Juli.2012 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Identitetsbeviset er noe du må bestille (og betale) separat i tillegg. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
LM 9725 Svart 2.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Hm, you can't beat the tax-man... Men hva heter det dokumentet? Kunne ikke finne noe i gebyr-lista til nor (http://www.sjofartsdir.no/veiledninger/nor-gebyrer/). Er det andre skjulte gebyrer man burde visst om? Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Det heter skipsskjøte og kan finnes som link på denne http://www.sjofartsd...rtoy-under-15m/ siden. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Sorry, jeg tenkte på Nasjonalitetsbevis Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Jawik Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Noen som sa at det var enklere prosedyre her på berget enn i Hellas og Tyrkia Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
LM 9725 Svart 2.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 (redigert) Det heter skipsskjøte og kan finnes som link på denne http://www.sjofartsd...rtoy-under-15m/ siden. Skipsskjøte har jeg jo nødvendigvis siden skuta er registrert, men eneste forskjellen på hva jeg hadde før og etter jeg betalte skipsregistret er et par utydelige stempler på hver side av arket. Hadde liksom sett for meg å få noe mer i retur enn de eksakt samme skjema jeg sendte inn, bare nå påført et par stempler. Er også noe med at skjøtet er eieroverdragelsen og bevitninga på det, men jeg ser ikke hva tidligere eier, kjøpesum eller vitner er relevant for presens. Jeg forventet et dokument hvor en offentlig instans bevitnet skuta nå var mi, vilkårlig kjøpesum, tidligere eier og andre strengt tatt urelevante ting og kun relevant for den ene gangen jeg måtte bevise for offentlig myndighet at jeg overtok båten. Står jo ikke eierhistorikk i vognkort på bil f.eks, og heller ikke i båtkortet til småbåtregistret hvis man vil sammenligne med privat register. Men mulig det er sånn det skal være. Bare glad jeg ikke er falskner, jeg ville aldri turd å lage noe så dårlig hvis jeg skulle lage et falsum... EDIT: Link til skipsskjøte hvis noen ikke har sett det før: http://www.nis-nor.n...ad/kr-0020b.pdf Pent utfylt for hånd og med et par utydelige stempler ser det ikke veldig seriøst ut... Redigert 2.Juli.2012 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Var da ikke så mye greier å få omregistrert en båt som var registrert i Nor. Selger og jeg fylte ut omregistrering/skipsskjøte med vitner. Sente det inn og fikk det stemplet og registrert. Motok også en ny pantattest. Beholdt det orginale identitetsbeviset og Nasjonalitetsbeviset. Mulig jeg kan få dette også skrevet ut på nytt, men det tenkte jeg ikke engang på Hele greia var gjort på under 1 uke. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mariell Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Å, du savner ett sertifikat du kunne ramme inn og henge på skottet Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
LM 9725 Svart 2.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 (redigert) Ikke vet jeg hva jeg savner, synes bare et par båtlapper for et par stempler på skjema jeg helt selv har fyllt ut og jeg har drevet oppsøkende virksomhet og fått andre til å signere var mye for veldig lite. Trur det jeg savner er punktet "skipspapirer" når man ramser opp hva som bør være ombord. Trur VHF-lisensen er en god sammenligning. Der leverte man inn skjema for eieroverdragelse, og fikk et pent lisenspapir tilbake. Jeg hadde sett for meg å få et tilsvarende papir å legge i kartskuffa for eierforholdet på skuta. En annen ting er at papirene jeg besitter ikke dokumentere skuta heller. Jeg har et identitetsbrev på båten fra den var ny, deretter et svart hull når båten ble korrekt overdratt og innmeldt til registeret, og så har jeg papirer på de overdragelsene gjort utenfor registeret frem til meg. Dvs identitetspapiret jeg har, som er en meget dårlig kopi av originalen, er utstedt til et navn ikke nevnt i mine papirer siden registeret kun krevde dokumentasjon til sist registrert eier. Men er det skipssjøtet sammen med evt nasjonalitetsbevis folk bruker hvis de farter rundt i utenlandsk havn og møter på gretne tollere? Jeg ville ikke turd møte tyske gestapister kun flankert med det skjøtet jeg har for å si enkel, da ville jeg heller funnet frem bibliotekkortet jeg hadde fra barneskolen. Ser mye mer offisielt og korrekt ut, samt bibliotekaren hadde betraktelig bedre håndskrift enn meg... Redigert 2.Juli.2012 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Sendes SJØFARTSDIREKTORATET www.sjofartsdir.no: RAPPORT 94: Søknad om utstedelse av IDENTITETSBEVIS FOR FARTØY. Norsk kjenningssignal/ VHF kallesignal i seriene LK, LM og LG blir tildelt av Skipsregistrene etter direkte kontakt fra Sjøfartsdirektoratet. Sjøfartsdirektoratet utsteder Identitetsbeviset og sender kopi til Skipsregistrene. En del uregistrerte fritidsbåter har allerede et VHF kallesignal og vil få nytt i forbindelse med utstedelse av Identitetsbeviset. Vi anmoder eier om å ta kontakt med Telenor og informere om det nye kallesignalet. Rapport 94 Målingsanmeldelse lastes ned her Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 3.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 (redigert) Men helt ærlig; er faktisk "eneste" man får ut av skipsregisteret et skjøte håndskrevet med egen hånd og penn med et par blasse stempler, en bunke med eieroverdragelser og skifteattester en selv har samlet, og (i mitt tilfelle) en dårlig kopi av et identitetsbevis utstedt til noen som ikke er nevnt noe steds i resten av dokumentbunken? Jeg har kun dokumenter på overdragelser fra siste registrerte eier, og ikke fra første eier til siste registrerte. Har litt følelsen av å mangle noe, kanskje som sammenliging med bil som å kun vise til kjøpekontrakt og kvittering for omregistrering hvis man blir stoppet og spurt etter vognkort. Hadde ikke trudd det skulle være så "useriøst" dokumentasjon utfra hva man har hørt om forskjell mellom skipsregister og småbåtregisteret sitt båtkort, hvor siste ser nært profesjonelt ut i forhold... Redigert 3.Juli.2012 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 For POSEIDON II har jeg Nasjonalitetsbevis med både norsk og engelsk tekst. I kurssammenheng pleier jeg å omtalte det som "Skipets pass": Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Ally Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Men helt ærlig; er faktisk "eneste" man får ut av skipsregisteret et skjøte håndskrevet med egen hånd og penn med et par blasse stempler, Jeg har kun dokumenter på overdragelser fra siste registrerte eier, og ikke fra første eier til siste registrerte. Har litt følelsen av å mangle noe, kanskje som sammenliging med bil som å kun vise til kjøpekontrakt og kvittering for omregistrering hvis man blir stoppet og spurt etter vognkort. Hadde ikke trudd det skulle være så "useriøst" dokumentasjon utfra hva man har hørt om forskjell mellom skipsregister og småbåtregisteret sitt båtkort, hvor siste ser nært profesjonelt ut i forhold... Useriøst og useriøs?? Det er vel akkurat det samme man får når man kjøper en eiendom til X antall milioner, bare at det tinglyses hos sorenskriveren. Hvis båten din var registrert tidligere i NOR ligger bilbrev, samt skjøter fra tidligere salg antagelig der. Hvis du er den som registrerte båten første gang så har du ikke gitt korrekte opplysninger om tidligere eiere (salg) og skulle ikke ha fått båten registrert. Hva er egentlig problemet ditt? Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 3.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 (redigert) Useriøst og useriøs?? Det er vel akkurat det samme man får når man kjøper en eiendom til X antall milioner, bare at det tinglyses hos sorenskriveren. Hvis båten din var registrert tidligere i NOR ligger bilbrev, samt skjøter fra tidligere salg antagelig der. Hvis du er den som registrerte båten første gang så har du ikke gitt korrekte opplysninger om tidligere eiere (salg) og skulle ikke ha fått båten registrert. Hva er egentlig problemet ditt? Det jeg har er papirene jeg har skaffet for å dokumentere båten fra sist registrerte eier frem til meg, altså er registreringa i registeret helt i orden og perfekt. Det jeg etterspør er linken mellom identitetsbeviset jeg har kopi av, og den linken er i min dokumentbunke et svart hull uten noen som helst dokumentasjon eller referanse. Men siden skipsregisteret vet hvem sist registrert eier er bryr de seg ikke mer om det enkelt sagt. Og alt er såre vel hva angår registreringa, jeg bare etterspør om jeg ikke også skulle fått et papir som så litt mer seriøst ut. En eiendom står mest i ro, har en rimelig fast adresse som ikke endres helt uten videre, samt sorenskriveren flytter ikke kontoret sitt så veldig ofte så da godtar jeg at grunnboka ligger på kontoret til sorenskriveren. Samt skjøtet er da fint og flott nok hvis jeg skulle selge skuta eller ta pant i den, men for å legitimere skuta ser jeg ikke noen som helst verdi. Jeg så for meg en offentlig variant av båtkortet til redningsselskapet, vognkort for bil, VHF-lisenspapiret osv. Altså et identitetsbevissom er stilet til meg. Tenker jeg bestiller et nasjonalitetsbevis, så litt mer rett ut EDIT: Og i følge dette er faktisk nasjonalitetsbevis gratis, eller snyter ordlyden meg og at man må betale første gangs utstedelse? http://www.sjofartsd...rtoy-under-15m/ Redigert 3.Juli.2012 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.