Frivakt Startet 2.Juli.2012 Del på Facebook Startet 2.Juli.2012 Har nettopp koblet ny M-tech MR-550 VHF til Techmarine T-55.06 kartplotter. VHF mottar GPS som den skal. AIS får jeg testet neste gang jeg er i nærheten av et skip. Men hva med DSC? Kartplotter skal vise posisjonen til en båt i nærheten som sender distress. Men hvordan får jeg testet at dette fungerer? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.Juli.2012 Del på Facebook Svart 2.Juli.2012 Får du inn AIS-signaler på plotteren kan du vel anta at nødmeldinger også vil komme frem. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2012 Del på Facebook Svart 2.Juli.2012 Du kan ikke teste det. Sitér dette innlegget Link to post
Neros Svart 2.Juli.2012 Del på Facebook Svart 2.Juli.2012 Større bekymring er vel at man ikke kan få testet eget Distress call.... Noe jeg finner litt betenkelig, hvor mye kan man stole på at et slikt signal blir sendt OG mottatt den dagen man får bruk for det..? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.Juli.2012 Del på Facebook Svart 2.Juli.2012 Det er bare å kalle opp opp en annen stasjon med DSC-funksjonen, og klarer man det er det all grunn til å tro at distressknappen også vil virke om det skulle bli behov for den. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Neros Svart 2.Juli.2012 Del på Facebook Svart 2.Juli.2012 Ser den, men etter 20 års erfaring med service på elektronikk så vet jeg hva som kan skje med brytere og vendere som ALDRI blir brukt ;-) Det burde vært utarbeidet en testrutine for å kunne verifisere at den røde tasten faktisk virker... Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 2.Juli.2012 Del på Facebook Svart 2.Juli.2012 Men poenget (eller et av poengene ...) til trådstarter var vel å se andre båters DSC distress call som posisjon på sin egen kartplotter? Og det er vel ikke så lett å teste ut uten å gjøre det "live"? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2012 Del på Facebook Svart 2.Juli.2012 Det var slik jeg oppfattet det også. Det pleier å gå noen alarmer om sommeren Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 2.Juli.2012 Del på Facebook Svart 2.Juli.2012 Du kan sende ut en posisjon request og så kan en kompis i en annen båt sende ack. Da vil du motta DSC posisjon, ikke en distress men du får iallefall bekreftet at du mottar DSC meldinger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.