Jump to content

Hvordan koble strøm til 24V juksamaskiner? Har kun 12V ombord.

glalaksen

Recommended Posts

Var så heldig i dag og fikk kjøpe meg to juksamaskiner av typen Kingfisher. Disse trenger 24V og jeg har kun 12V i båten. Hvordan fikser jeg dette?

Omformer?, eller koble to 12V batterier til å bli 24V?

Dere skjønner nok at dette har jeg lite peiling på.

Legger ved link til info om maskinene og venter som vanlig i spenning på svar....

http://www.kingfisher.no/kf/catalog/images/file/bruksanvisninger/bruksanvisning_c1.pdf

Når du har to juksamaskiner som tilsammen trekker max 30 A v/24V (iflg.tekniske data i linken din), så vil jeg anta at den beste løsningen er å tilpasse et komplett ekstra 24V system ombord i båten din.

Dvs. ett sett seriekoblede 12V batterier med egen ladekrets og en ekstra montert 24V dynamo på motoren.

Jeg tror også at det vil være den billigste løsningen.

12-24 VDC konvertere med såpass store utgangsstrømmer som 15A, koster flesk, og du må ha to stk.

eksempel:

http://www.powerstream.com/dc24.htm

Her ligger prisene på fra US$ 589 for en konverter med 12-24VDC/15A. Og du trenger to for å drive begge juksamaskinene samtidig!

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Sæbø den dingsen din blir vel ikke helt riktig for meg, men jeg kom på i dag å høre med skipsopphuggere så får man sikkert tak i en omformer. kanskje noe for deg?

Mateco: Takker for gode svar. Hvis jeg å lage eget opplegg med dynamo. hvordan skal jeg få festet den til motoren? Ser for meg at det kan bli litt jobb som jeg ikke kan ordne selv (sveise) Billige omformere høres vel enklere ut? blir det en like god løsning hvis de fungerer?

Har dere noen formening om hvor mye batterikapasitet jeg trenger til å drive maskinene?

......................................

Mateco: Takker for gode svar. Hvis jeg å lage eget opplegg med dynamo. hvordan skal jeg få festet den til motoren? Ser for meg at det kan bli litt jobb som jeg ikke kan ordne selv (sveise) Billige omformere høres vel enklere ut? blir det en like god løsning hvis de fungerer?

Har dere noen formening om hvor mye batterikapasitet jeg trenger til å drive maskinene?

Heisann!

Du skriver ikke om hva slags motor du har i båten din, eller om det motorelektriske er en-polet eller to-polet !

Om du velger å montere en ekstra 24V dynamo så må du ha en lediig driv-hjul til ekstra dynamoreim. I tillegg så må det tilvirkes en justerbar festeanordning/adapter for selve dynamoen på motoren slik at reim er i linje med drivhjulet. Anordningen må være justerbar slik at man enkelt kan stramme selve reimen.

Nedenfor har jeg forsøkt meg på noen skisser av typiske installasjon av en og to dynamoer på et En-polet motorsystem (som er det mest vanlige).

Mener at en slik løsning vil fungere greit, men mottar gjerne kommentarer om noen andre her inne mener noe annet.

dobbelmotor.gif

Her med skisse av koblinger av ladekrets med en og to dynamoer. Begge dynamoene benytter felles minus (Gods).

debbeldyn.gif

Ladelampen til 24V dynamo får 24V plusstilførselen via et eget 12V rele som styres av motorens tenningsnøkkel.

Når det gjelder ditt forbruksmønster der du skal benytte 24V anlegget til juksamaskinene, så vil motor vanligvis rusle på tomgang. Det er derfor viktig å ta høyde for dynamoens omdreiningstall ved evt. valg av ekstra driv-hjul på motor. Mao: 24V Dynamoen må kunne lade effektivt også når motor går på tomgang.

Eksempel:

Om vi tar utgangspunkt i kjente Biltema produkter:

24V/ 55A dynamo:

63-615_l.jpg

http://www.biltema.n...4-V-55-A-63615/

Pris: 1350,-

To stk Biltema SMF batterier 64Ah # 80-4641

http://www.biltema.n...batteri-804641/

Pris: 2 x 749,- = 1498,-

Med disse batteriene vil dine to juksamaskiner være aktive i minst 64Ah/30A/2 = 1 timer ++, uten ladning og før de er utladet 50%. Iflg. juksamaskinenes tekniske data så mener jeg å ha lest at snittforbruk er på ca.6 A x 2 = 12A, så da blir tiden betydelig lengre enn den ene timen som forutsetter et maksforbruk på totalt 30A.

I tillegg kommer selvfølgelig utgifter til evt. ekstra driv-hjul, tilvirking av ekstra dynamofeste på motor, reim, kablinger/rele/monteringsdetaljer, polsko, etc. (Beregn Alltid en "etc" når det gjelder utgifter)

Håper dette var til litt hjelp :smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Hvor står det at du MÅ ha 24V? Så bare raskt gjennom databladet, men på slutten der viser det jo strømforbruk ved 12V og 24V. Det må da vel si at den vil fungere fint med 12V. Eneste ulemper er at den vil trekke mer strøm. Ikke det at det vil ha noe å si iforhold til effekt ifra strømforsyning/agrigat/dynamo.

Hvor står det at du MÅ ha 24V? .....................

Jeg mener det står greit beskrevet i de tekniske dataene i slutten av bruksanvisningen !

På maskiner beregnet for 24 V så aksepteres min 20V maks 28V

På maskiner beregnet for 12 V så aksepteres min 11V maks 15V

Altså en Kingfisher C1-24V juksamaskin skal ha minst 20V spenning !

Bjørn

I min tidligere båt hadde jeg 24 volt dynamo og en omformer for 12 voltsanlegget som vel og sørget for at 12 fikk lading. Blir det ikke rimeligere ig mindre plunder å tenke den veien. Vet ikke hvordan dette ble lagt opp da det ble gjort av min far. Starteren min var og 24 volt men det er vel ikke nødvendig?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg mener det står greit beskrevet i de tekniske dataene i slutten av bruksanvisningen ! På maskiner beregnet for 24 V så aksepteres min 20V maks 28V På maskiner beregnet for 12 V så aksepteres min 11V maks 15V Altså en Kingfisher C1-24V juksamaskin skal ha minst 20V spenning ! :smiley: Bjørn

Ikke "greit beskrevet" men ser det no når du nevner det.

Men for å løse problemet, letteste blir å ha to 12V batteri koblet i serie, da får du 24V. Du har et fra før, så da trenger du en til. Deretter kobler du dyndamoen i parallell til begge batteriene. Det ene batteriet er nok allerede koblet opp, så er egentlig bare å koble det nye.

Eventuelt, så kan du jo også ta ut det nye ekstra batteriet, og lade det hjemme med jevne mellomrom. Men tør ikke garantere at dette er en god løsning...

Men for å løse problemet, letteste blir å ha to 12V batteri koblet i serie, da får du 24V. Du har et fra før, så da trenger du en til. Deretter kobler du dyndamoen i parallell til begge batteriene. Det ene batteriet er nok allerede koblet opp, så er egentlig bare å koble det nye.

Eh,... du kan ikke både koble batteriene i serie og koble dem i parallell samtidig :rolleyes:

Heller ikke er det lurt å kortslutte det ene batteriet med å koble jord til pluss via det andre batteriet.

Man må iallfall spandere på seg noen batterivendere her...

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

På linken under kan du se hva jeg har tenkt. Er i grunn usikker på om det vil fungere... Om den gjør det så er den i allefall billig. Og om du skulle prøve, må du bruke noen andre dioder enn D1N4001 - disse tåler bare noen milivolt. I teorien burde det. Kan hende at dynamoen vil bli "forvirret" med 0,7V spenningsfall over diodene. Er ikke 100% sikker på hvordan en dynamo er bygget opp.

screenhunter_01_jul._10_08.30.jpgscreenhunter_01_jul._10_08.30.jpg

Begge batteriene er kortsluttet gjennom hver sin diode, Generatoren er kortsluttet gjennom to dioder i serie.

Det første som skjer når dette kobles opp er at de to diodene går opp i røyk og batteriene begynner å lades ut gjennom 1k motstanden.

Generatoren vil kanskje overleve dersom batteriene tar livet av diodene før generatoren begynner å levere strøm.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Hei alle disse siste svarene har gått meg hus forbi.

Bjørn: jeg har en Yanmar på rundt 40 hk fra 1993 og tipper en polet opplegg siden du sier det er mest vanlig :-) Strøm er temmelig gresk for meg, men tegningene du har lagd ser veldig oversiktelige ut. Jeg vil også trenge et reimhjul for å drive en hydraulikkpumpe som er planlagt anskaffet. Blir vel ganske fullt der framme da?

Går det an å kjøre alle maskinene på en omformer hvis det skulle bli løsningen? De vil vel neppe trekke maks samtidig. Og om man skulle overbelaste omformeren. Hva skjer da?

Fikk forresten kjøpt en maskin til og har nå tre maskiner som skal ha strøm.

Du får sette deg ned og få en full oversikt før du tar en avgjørelse !

Hvilken komponenter trenger 12V og hva trekker de av maks strøm ?

Hvilken komponenter trenger 24 V og hva trekker de av maks strøm ?

Summer så de forskjellige forbrukerne i 12V og 24V. Det vil la være enklere å ta en avgjørelse på hva du vil gjøre.:

Gå for omformer(e) 12V-24V ?

DC-DC lader 12V - 24V ?

Går for skifte av dynamo fra 12V til 24V samt omformere 24V-12V ?

DC-DC lader 24V - 12V ?

Montere ekstra 24V dynamo med egen ladekrets ?

PS! en ekstra driv-reimskive kan drive både ekstra 24V dynamo og hydraulikkpumpe med felles reim i "tre-kant" driv. Formoder at din motor, i tillegg til å drive din originaldynamo, også driver motorens vannpumpe, evt. sjøvannspumpe ??

Alt kommer an på hva du har plass til foran motor, hvor mye midler du er villig til å bruke, og hva som lar seg utføre rent praktiskt. Tenker da på tilvrkning av montering av festeanordning for ekstra dynamo og evt. hydraulisk pumpe.

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Sikkert lurt å sette opp en oversikt ja. reima driver også pumpene. Har "god" plass foran og rundt motoren. Vil bruke minst mulig penger, mener vel såp viktig og få en god og pålitelig løsning som ikke svikter når fikset er som best.

Tenkte jeg skulle fiske for 3-400 000 om vinteren. når jeg alikevel har fri fra jobb. Kan ikke ligge å skru båt da :-)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...