Jump to content

Er stor fin båt status som stor fin bil er?


Sjøogvind

Recommended Posts

Så mye rart du kommer med..

:lol: Noen kan få det sagt. Sjøogvind er iallfall ivrig å starte nye emner :saint:

 

Men angående spørsmålet, så vet jeg sant og si ikke, for noen kanskje, nett som med bil. Men slik fritidsbåtflåten har utviklet seg de siste åra skal det da noe til for å kunne anskaffe seg en båt som skiller seg ut med tanke på størrelse og luksus. Man skal ikke langt lenger tilbake en 20 år før 30 fot + ble ansett som stort og overdådig. I dag kan det vel late til at en bør bikke 40-45 fot for å ha noe som skiller seg ut i mengeden med tanke på størrelse og luksus. Min oppfattning er at båter i område 1.500.000 - 2.000.000 området er relativt vanlige syn i havner i dag, og dette er vel dog og "vanlige" arbeidermenesker med kanskje noe over gjennomsnittsinntekter dersom de er ung, eller middelaldrende + med nedbetalt boliggjeld. Noen få har kanskje vunnet en større premie eller arvet. Skal man da bruke båt som evt staussymbol (båt som begynner å ruve og skille seg ut i mengden) beveger en seg vel da fort mot 3.000.000,- + Kanskje rundt 5.000.000,- og med dette i tillegg til boliglån, er det vel ikke håndterlig for de fleste av oss.

Link to post

Noen tror de må ha en perfekt båt som skal på utstilling, for å ta seg en båttur.

Høyeste status en båt kan ha, er vel at eieren er fornøyd med den.

Da kan det vel ikke vere nødvendig for andre å bry seg mere om det.

Problemet er vel nybegynnere, missforståelser, misunnelse, osv med solid båterfaring fra båtblader og lekeparker.

Link to post

Det spørrs jo hvor du vil oppnå status. Status blant seilvenner kjøper du ved en Hallberg Rassy eller X-Yacht. Status blant arbeidskolleger som ikke har peiling: Da holder det med Bavaria eller Hanse. :lol: (NorWest versus Bayliner er vel det samme når det gjelder motorbåter)

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

For å svare seriøst på spørsmålet:

 

Nei jeg kjøper hverken båt eller andre ting pga status. Jeg kjøper den båten jeg liker best innenfor budsjett, og budsjett betyr ikke hva jeg kan tyne ut av kroner men hva magen sier jeg bør bruke på båt. Samme tankegang gjelder også for andre ting jeg måtte finne på å kjøpe. Dersom jeg hadde arvet masse penger fra en rik onkel i Amerika ville jeg tenkt og handlet nøyaktig på samme måten

Link to post

Heldige er de som har funnet fred i sitt indre og kan nyte en god bok og slappe av.

 

Jeg selv mener jeg at jeg tilhører virkelig høy status, jeg har en flott kone, 4 flotte barn - og det kommer snart

barnebarn og jeg har 3 flotte hunder + en masse annet, men liten båt og normale biler.

 

så kom ikke her og skryt av tomme tønner, - som dyr bil og stor båt, det bare indikerer at det er vakuum oppe i topp etasjen.

Link to post

Et svært interessant spørsmål som er selve grunnlaget for den krisen vi ser i dagens båtmarked.

 

Det har i mange år vært status med en større båt og helst av "rett" merke. Og båtfabrikanter har brukt mange millioner i markedsføringskroner på å underbygge dette, og har levd godt av 3-fots syken.

 

Selvsagt er det mange på dette spesielle forumet som ikke kjøper båt for status, eller vil bekjenne at dette er et moment som har spilt inn når de kjøpte sin siste båt.

 

Men for svært mange båtkjøpere har status selvsagt hatt enormt stor betydning.

 

Tradisjonelt har forbrukere prioritert bolig først, så bil, deretter hytte og/eller båt.

Bunnen har nå gått fullstendig ut av de to siste markedene. Og det som er så spennende og ulogisk er at det ikke er noen gode grunner til at det skal være slik i Norge.

Bilsalget i 2011 var "all time high", og det har fortsatt slik i 2012. Det finnes ikke en bilselger lengre, kun ordremottakere. Og for at en bil skal gi status må den koste godt over millionen i dag. Salget av helt ordinære Mercedes, Audi, Volvo, BMW til 700-900.000 har jo gått helt i taket, og du finner slike biler i alle nabolag.

 

Renten er rekordlav, og folk flest har mer disponibel inntekt enn noen gang. Selv etter kjøpet av den nye bilen....

 

Så hvorfor er det da færre hytte- og båtkjøpere enn for få år siden enda de relative prisene definitivt har gått ned?

 

Jeg tror at en del av svaret rett og slett er at det ikke lenger er status å kjøpe hytte og båt.

 

Mange har råd til det enda de egentlig ikke har noe reelt behov. Mens vi for få år siden så en strøm av førstegangskjøpere inn i båtmarkedet, så er det nå ikke lenger så viktig for mange å ha en båt. Nå er det langt mer status å reise til eksotiske feriemål, legge enda mer penger i oppussing eller kjøp av bolig, og rett og slett spare....

 

Og hvem kan bebreide dem? For i bakgrunnen lurer media som svartmaler absolutt alt, og som får enhver som bruker mye penger på en større båt til å føle seg som en skikkelig tulling! Dagens Næringsliv alene må ta en stor del av ansvaret med sitt ensidige negative fokus på det meste.

 

Det store massemarkedet har derfor stoppet opp når prisen bikker millionen, men salget av store båter over 2-3 mill fremdeles er rimelig bra så vidt jeg har hørt.

Så de som virkelig har overskuddslikviditet og ikke er redd for medias svartmaling av fremtiden fortsetter å kjøpe, mens Ola Dunk har funnet andre ting å bruke pengene på.

 

For de som virkelig er båtfolk i hjerte og natur har status lite å si. De vil fortsette som før. Men båtfabrikantene kan ikke leve av disse få individene, og spesielt ikke siden et flertall av dem ikke har kjøpt noe nytt på uendelig mange år. Da går markedet til h........

Link to post

Er man sikker på at det går så dårlig da? Har ikke sett noen tall. Båtbransjen i Norge er kanskje ikke så flinke til å omstille seg? I Sverige finnes det en mengde virksomheter som baserer seg på renovering av gamle båter. Disse folkene har gjerne jobbet med bygging av nye båter tidligere men når det gikk dårlig satset de heller på å utføre vedlikeholdsarbeider på de samme båtene de hadde produsert og solgt en del år tidligere og som de kjenner ut og inn.

 

Husker da Windø gikk konk for mange år siden. Var der en tur på høsten for å levere en båt som skulle renoveres, og de store produksjonshallene der det tidligere ble produsert nye båter var fulle av gamle båter som ble renovert.

 

Har vært gjennom en slik runde i vinter, og måtte selvfølgelig til Sverige. Tror ikke det hadde vært mulig å få gjennomført noe tilsvarende her i Norge.Helt andre tilstander på denne bransjen i Sverge, og stort sett toppkvalitet som leveres av tidligere båtbyggere. Kanskje noe å tenke på for Ola Nordmann også?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...