Jump to content

Er stor fin båt status som stor fin bil er?

Sjøogvind

Recommended Posts

Etter at jeg kom padlene i en plastkajakk og ble passert i dorgefart av en azimut noen-og-førti, hvor mannskapet tydelig godtet seg i godværet samtidig som de vinket med kongeknekt håndledd til meg er jeg overbevist over at størrelse og status henger sammen for noen :-)

Har også blitt spurt hånlig av noen unger om det var gøy å padle, de satt i baugen på en 35fots rib god for 60 knop... Tror ikke de trodde meg når jeg sa ja. Hehe.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Hovedsaken er jo uansett å komme seg på havet.

Det er godt mulig at de med mindre og rimeligere farkoster er større entusiaster og mere lykkelig på havet enn noen av de evt. mere blaserte yachteiere som kanskje ikke har det samme forholdet til sjø og båt men eier en farkost i mangemillionersklassen mere fordi de kan enn fordi de absolutt føler en lyst.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg hadde ikke så veldig peiling når jeg kjøpte båt, men jeg ville oppnå status så jeg kjøpte den største jeg hadde råd til. Men så fant jeg ut at Bayliner ikke var så status lengre, hadde jeg bare visst det før. Da kunne jeg heller kjøpt meg en liten Hydrolift og vist meg frem med, da hadde folk snudd seg da! Nei jeg får bare bite i meg tabben jeg gjorde, men vi har hatt noen lange fine turer da, den skal Baylineren ha, også med tak over hode da! Tror du det går å sette hydrolift logo på siden kanskje?

For folk i båt så har sikkert merke, størrelse og motorkraft veldig mye å si og gir mye status.

For oss båtfolk så er nok det viktigste at man har bår. Og da er det knasende likegyldig om det er en Rana 17 eller en Princess 65

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Det virker som at den mindre beleste delen av befolkningen tror at bil, båt og utstyr gir status... Det er sogar flere som tror at størrelsen både på båt, bil, hus og ikke minst på utstyr gir status... men slik er det nok ikke blant den beleste delen av befolkningen.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Guest Avmønstret#

Vanskelig spørsmål. Hva er status? For hvem er hva status? Spørsmålet hevder i utgangspunktet at "stor fin bil" er status.

Det må ses på fra minst to sider, er det status for den som kjører bilen, eller er det status for de som ser sjåføren kjøre bilen? Er status koblet til gjenstanden i seg selv som feks "statusbil", eller følger den personen som benytter seg av gjenstanden, eller er det eier av gjenstanden som får status, eller er de de som ser at noen bruker en statusgjenstand som "gir status" til de som bruker gjenstanden?

Om mr x kommer kjørende i en "stor fin bil" av type "stausbil" men hele bygda vet at den er kjøpt for lånte penger, smitter da "statusen" fra bilen til personen, eller er det stikk motsatt. Dvs fremstår forsøket på å oppnå status gjennom en gjenstand som man låner (av banken) som negativt? Man prøver å oppnå noe alle vet at man ikke har? Som igjen peker mot en umoden person som tviler på sin egen person og egenskaper og får et behov for å "vise seg frem" utover det normale. Dvs at slike forsøk nedgraderer personene som forsøker?

Men hva om bruker faktisk eier gjenstanden? Er det da 100% status for bruker, kanskje? Men hva met "mottaker" som ser bruken, hva tenker de? Det er vel nærliggende å tro at noen blir direkte imponert uten forbehold. Andre tenker kanskje at denne "statuspersonen" prioriterer på en uvanlig/unorsk måte hvis gjenstanden er langt utover hva man ser på som "nødvendig". Og hva sier dette om "statuspersonen"? Er det en åpenbar måte å heve seg over andre folk på, er man arrogant i forhold til fellesverdier hvis man velger å ta 2/3 av den populære bukta med skipet sitt en fin helg og flere gjennom sommeren? Er man arrogant om man velger å kjøre en superbil med x1000 hester som drikker drivstoff som en tørst danske når andre velger å spare drivstoff og prøver å tenke miljø i sitt bilvalg?

--------------------'

Det store spørsmålet er vel enkelt og greit hva den/de som ser noen bruke en statusgjenstand tenker om de personene. Og det er selvsagt lov å la seg imponere, og folk lar seg imponere av ulike ting, men er det egentlig så mange som lar seg imponere av en stor bil eller båt i Norge i dag, om vi ser bort fra unger og tenåringsgutter?

Selv liker jeg godt å se på sportsbiler og flotte seilbåter, ja en blir også ofte imponert over hvor flott ting kan være. Men for meg handler det da om selv gjenstanden. Egenskapene til en gjenstand smitter ikke over til person. En sportsbil som er teknisk suveren og rask gir ingen egenskaper til eier av bilen.

Men om en person stiller med en selvbygget bil eller båt som imponerer, ja da gir det, i mitt hode, status til bygger/eier av gjenstanden.

-------------

Det er jo i bunn og grunn ikke veldig imponerende å klare å kjøpe noe fint om man har penger til det.

Det virker som at den mindre beleste delen av befolkningen tror at bil, båt og utstyr gir status... Det er sogar flere som tror at størrelsen både på båt, bil, hus og ikke minst på utstyr gir status... men slik er det nok ikke blant den beleste delen av befolkningen.

Man kan undres på hvor mye du har lest for å kunne trekke den slutningen.

Du har en fortreffelig evne til å trekke slutninger som om din oppfatning til en hver tid er fasit og alt annet er bull%&&.... Fascinerende egenskap :-)

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Gjelder Bobbsey Barna, Nancy Drew, David Crocket, Alistair McLean og Mormor og de åtte ungene ? :pray: :pray: :pray:

Straks jeg har fortøyd i en havn, så heiser jeg opp vimpel med påtrykk av karakterboka fra barneskolen.

Deretter går jeg rundt til nabobåtene og spør om de vil ha en omvisning i den store båten vår. :flag_bp:

Så viser jeg stolt frem alle innleggene mine fra båtforumet baatplassen.no

Da pleier de fleste å bli veldig imponert over den store kunnskapen min. :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...