Jump to content

Bruke Color Line's Super Speed ferge som bølgedemper over Skagen?

SeaRaymond

Recommended Posts

Er dette noe utbredt og gir det vesentlig bedre forhold en om en ikke ligger i kjølvannet til ett større fartøy? Tenker da på effekten som fartøyet fremforbi gjør med tanke på å dempe/flate bølgene.

Det fordrer jo at båten kan holde samme marsjfart, Super Speed er oppgitt å holde 27 knop, noe som er en uanstrengt marsjfart også for min båt, men det er jo selvsagt om forholdene tillater det.

Overfarten er jo da bare gode 3 timer. Synspunkter, noen med erfaring fra denne ruten eller andre?

Du kan også surfe på hekkbølgen.

Gjorde det samme med kosterferga en gang og den båten hadde aldri hatt så høy toppfart før.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Ja, hvordan er det med det, dersom man har vært utav landet i 24 timer kan man jo ta tollkvoten med, hvordan dokumenterer man det, og det gjelder vel strengt talt ved grenseskille i Skagerak?

Ligge i tre timer bak en stålvegg er dog ikke noe problem, er jo begrenset med serverdigheter midt på havet uansett. Nå har ikke jeg målt, men er det ikke sånn ca 70-80 n.mil over? Det er jo ett stykke i åpent hav hvor muligheten for å søke ly = 0. Men dersom været var bra, og en kunne hplde farten til ferga ville det hjulpet mye. Alene med bølgene fører svært fort til at fart må reduserers til snekkefart, og da ryker det fort ett halvt døgn å komme over, med dertil lengre opphold under forhold en fort blir hjelpesløs om noe hender.

Tar imot skildringer fra folk som har brukt dette som løsning og kan fortelle om dette fungerer bra i forhold til å baske med bølgene alene.

Om tollerne kommer ombord spiller liten rolle, tar bare med lovlig kvote. Men så var det dette med å dokumenter at en har vært lenge nok ute av Norge da.

En annen ting som sannsynligvis blr mer aktuelt for undertegnede, er å ta Super Speed over, en overnatting i Danmark og så tilbake. Kostnadsmessig blir det vel omtrent det samme, og langt tryggere.

Men uansett tanken er jo interesann da, en stille dag i Kategat og legge seg etter og selv ankomme med egen kjøl i Danmark eller Sverige.

Har man plikt til å selv dokumentere at man har vært 24 timer ute av Norge? Skal til Danmark med båten selv neste helg, skal dog være der nede i 3 uker, så dokumentasjon bør vel ikke bli noe stort problem, men er det virkelig slik at man må bevise dette?

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Har prøvd dette i mindre målestokk og det fungerte ikke så optimalt som jeg hadde trodd/håpet

Ledebåt: En eller annen diger Fairline eller lignende på 50++ fot

Jeg: Ibiza 21 touring med litt liten dieselmotor

Skulle vestover fra Ulvøysund og havnet bak monsterert jeg tippet ville legge havet flatt for meg. Starten gikk greit og havet ble rimelig flatt med jeg fikk rett og slett problemer med feste for propellen. Prøvde å legge meg både nærme og langt unna samt å søke ut til sidene men det ble mer mas en moro

24 timersregelen gjelder kun for avgiftsfrie varer. For varer det er betalt avgift for i utlandet (Danmark) så gjelder den ikke.

Dette er nok feil.... Det spiller ingen rolle om det er betalt avgifter i utlandet, regelen det er snakk om er import til Norge.. En kan ikke ta med seg varer for mer enn 6000nok per person. En kan heller ikke ta med seg mer en kvoten for hverken alkohol eller tobakk avgiftsfritt til Norge (norske avgifter) , uansett om det er betalt avgifter i utlandet for dette..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er vel bare å samle på kvitteringene for gjestehavn, bunkring etc for å dokumentere at du var mer enn 24 t utenlands. "Norges Grense" når det gjelder toll er forresten ikke midtlinje mellom Danmark og Norge. Men jeg husker ikke om det er 12 nm linje eller grunnlinje som er saken.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Her er direkte sitat fra forskriften:

(2) Ved opphold i utlandet, på Svalbard eller Jan Mayen i mindre enn 24 timer kan det én gang innenfor et tidsrom av 24 timer tollfritt innføres varer, herunder tjenester og reparasjoner tilknyttet varer, til en verdi av 3000 kr. For alkohol- og tobakkvarer gjelder tollfritaket bare varer som er kjøpt i beskattet stand i et EØS-land.

Kjøre etter Colorline mellom Sandefjord og Strømstad har jeg gjort mange ganger når det blåser 8-10 sm. ligger og surfer i "nedoverbakke" i 20 knop i 3 bølgedal. Fungerer utmerket. ligger gjerne litt på siden. rolig og greit', mens det sjøer rundt. Har selv 23 fots båt hvor 20-22 knop er behagelig crusing fart. typisk ca 500 rpm lavere enn om jeg hadde brøytet vei selv!

Her er direkte sitat fra forskriften:

(2) Ved opphold i utlandet, på Svalbard såeller Jan Mayen i mindre enn 24 timer kan det én gang innenfor et tidsrom av 24 timer tollfritt innføres varer, herunder tjenester og reparasjoner tilknyttet varer, til en verdi av 3000 kr. For alkohol- og tobakkvarer gjelder tollfritaket bare varer som er kjøpt i beskattet stand i et EØS-land.

Så når kona og jeg drar til Strømstad på dagstur, eller på båtferie for den saks skyld, har vi lov til å innføre varer kjøpt på Systemet for kr 6000,-?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Så når kona og jeg drar til Strømstad på dagstur, eller på båtferie for den saks skyld, har vi lov til å innføre varer kjøpt på Systemet for kr 6000,-?

Det stemmer, så lenge du er innenfor kvoten... med andre ord så må du nok på "øverste hylle" og vel så det på systemet, skal du komme opp i den prisen. Men du kan ikke kjøpe så mye fläsk, kyckling, surströmning og rulletobakk da.. Da kvoten går inn under det totale beløpet, som er 3000 for under 24 timer og 6000 kroner over

Kvoten

kvote.gif

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det ante meg ja, at så vel kunne det inte vara

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Da kvoten går inn under det totale beløpet, som er 3000 for under 24 timer og 6000 kroner over

Hmmm? Og dette gjelder uavhengig om varene man har handlet er EU taxede eller tollfrie?

Praktisk tilfelle: Søstra til kona bor på Matran, et steinkast fra grensa ved Charlottenberg. Når vi er på besøk, kan jeg da fullt lovlig reise over grensa, handle kvoten på Systemet for så å returnere til Matran og ta turen på nytt, med full kvote?

ad. planlegging:

En kvote pr. 24 timer dersom du er ute av landet mindre enn 24 timer.

Hvis du har vært ute av Norge mindre enn et døgn, kan du, én gang i løpet av 24 timer, ta med varer til for inntil 3 000 kroner toll- og avgiftsfritt. Du kan ta med deg alkohol- og tobakkskvoten innenfor verdigrensen hvis du kan dokumentere at varene er kjøpt avgiftsbelagt (ikke tax-free) i et EØS-land.

http://toll.no/templ...&epslanguage=no

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...