Jump to content

Sig i glassfiberskrog


Hank

Recommended Posts

Hei,

 

Stemmer det at glassfiberskrog har en tendens til å sige litt under vinteropplag? Har hørt rykter om at man bør støtte opp midt under motoren for å forhindre at propellakselen må rettes til våren. Ser ingen båter i havna med en ekstra støtte midt under. Noen her som vet mer om dette?

 

Henrik

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Stemmer det at glassfiberskrog har en tendens til å sige litt under vinteropplag? Har hørt rykter om at man bør støtte opp midt under motoren for å forhindre at propellakselen må rettes til våren. Ser ingen båter i havna med en ekstra støtte midt under. Noen her som vet mer om dette?

 

Henrik

<{POST_SNAPBACK}>

 

Har heller aldri hørt om det, i de tilfellene du må rette opp motoren må det være fordi motorlabbene (gummien) har sunket sammen.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke noe nytt, motor/gear/aksling SKAL sjekkes etter et par uker på sjøen etter landligge, alle skrog siger og tilpasser seg til den belasning dette har.

Hos meg er dette rutine og ofte sjekker jeg og ev. justere når båten har lagt noen uker påp sjøen. Selv midt i sesongen kryper jeg ned i kjelleren for å sjekke/justere avrettingen................

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke noe nytt, motor/gear/aksling SKAL sjekkes etter et par uker på sjøen etter landligge, alle skrog siger og tilpasser seg til den belasning dette har.

Hos meg er dette rutine og ofte må jeg justere. Selv midt i sesongen kryper jeg ned i kjelleren for å sjekke/justere avrettingen................

<{POST_SNAPBACK}>

Det har jeg aldri gjordt, ikke hørt om heller! Nå har jo båten bare vært på land noen dager for stoffing, ellers ligger den i vannet.

Kanskje jeg burde sjekke det!? Skal spørre Sandvik til uken!

Link to post
Share on other sites

alle skrog siger og tilpasser seg til den belasning dette har

Men dette kan da ikke stemme helt. Dersom alle skrog siger hvert år de står på land, så vil jo i prinsippet sigingen bli større for hvert år og bli vesentlig etter 20 år: Hos f.eks. Jada som vel har en 20år gammel båt (og det har også jeg), ja der ville ikke akslingen gått rundt engang. Det ville jo nærmest stått i en bue.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...